«شنای پروانه» قربانی جدید قاچاق

فیلم «شنای پروانه» برنده بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر قاچاق شد.

به  گزارش آتیه آنلاین، روز گذشته فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی با بازی امیر آقایی، طناز طباطبایی، جواد عزتی و پانته‌آ بهرام، پر سیمرغ‌ترین فیلم جشنواره سال گذشته قاچاق شد و نسخه غیرقانونی فیلم در فضای مجازی منتشر شده است.

قاچاق فیلم در ایران اتفاق دیروز و امروز نیست، در روزهایی که هنوز فضای مجازی به این ابعاد گسترش نیافته بود، ضبط کردن فیلم از روی پرده سینما و ارائه آن در خیابان‌ها با قیمتی ارزان و کیفیتی پایین صورت می گرفت.

این روند با ورود فیلم های اکران شده  به شبکه نمایش خانگی ادامه داشت اما در سالی که گذشت بیشتر از همیشه شاهد این اتفاق تلخ بودیم. با شیوع کرونا که تعطیلی سینماها در سراسر کشور را به دنبال داشت، طرح اکران آنلاین برای نمایش فیلم ها مطرح شد تا بتواند کمی از زیان وارد شده به این صنعت را کاهش دهد اما این فیلم ها تنها چند ساعت بعد از اکران آنلاین در فضای مجازی و کانال‌ها قرار می ‌گرفت. این در حالی است که در اکران آنلاین با پرداخت ۲۰ هزار تومان یک فیلم به مدت هشت ساعت در اختیار فرد و خانواده اش بود؛ اما به همت بازار قاچاق و همینطور فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب در کمتر از ۲۴ ساعت وارد کانال‌های اینستاگرامی و تلگرامی می‌شدند و کمتر از یک روز نیز سر از آنتن شبکه‌های فارسی زبانی در می آوردند.

اما گویی تنها فیلم‌هایی که اکران آنلاین می‌شوند در معرض قاچاق نیستند و حتی فیلم‌های اندکی هم که در سینماها اکران دارند گرفتار این پدیده می‌شوند. یک ماه پیش بود که خبر انتشار قاچاق نسخه باکیفیت فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» تنها سه روز پس از آغاز اکران رسمی در سینماهای برخی استان‌ها، در فضای مجازی منتشر شد. این فیلم پس از دو سال بلاتکلیفی، از ۱۷ دی ماه در برخی استان‌های کشور روی پرده رفت و قرار بود همزمان با اعلام ستاد کرونا و پس از بازگشایی سینماهای تهران، در پایتخت نیز به‌عنوان فیلم جدید وارد چرخه رسمی اکران شود.

حالا قاچاق فیلم مهم «شنای پروانه» در کمتر از ۲۴ ساعت یک بار دیگر اهمیت پرونده قاچاق فیلم‌ها در سینمای ایران را یادآوری می‌کند. این فیلم پس از برنده شدن در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر؛ در نوروز اکران شد و در مدت کوتاهی به فروش دو و نیم میلیاردی دست پیدا کرد اما پس از مدتی از اکران انصراف داد تا در یک شرایط بهتر و غیرکرونایی دوباره به نمایش عمومی درآید. اما این فرصت دست نداد و نسخه غیرقانونی این فیلم روز  گذشته در فضای مجازی منتشر شد. چگونگی قاچاق این فیلم  در شرایطی که هنوز نسخه‌ای از این فیلم در وی‌اودی‌ها منتشر نشده بود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

واکنش ساترا به قاچاق «شنای پروانه»

علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا به قاچاق فیلم سینمایی «شنای پروانه» واکنش نشان داد.وی در شبکه اجتماعی خود در توییتر در توضیحاتی نسبت به قاچاق این فیلم و جلوگیری از آن نوشت: «از دیشب با تماس تهیه کننده فیلم شنای پروانه برای جلوگیری از قاچاق وارد عمل شدیم. تقریباً تمام رسانه‌های متخلف ملزوم به حذف محتوا شدند و مواردی نیز با هماهنگی دادستانی فیلتر شدند.در مورد این فیلم نیز عدم تعهد تلگرام به رعایت کپی رایت به عنوان مانعی بزرگ باقی مانده است. پیگیری ادامه دارد.»

اکنون سوالی که مطرح می شود این است که چرا با گذشت سال‌ها و اعتراض اهالی هنر و با وضع قوانین مختلف همچنان بساط قاچاقچیان جمع نشده است؟ آیا با استمرار این وضعیت سینمای ایران می‌تواند روی پای خود بایستد؟ متاسفانه این پرسشی است که مسئولان پاسخی  برای آن ندارند.

کد خبر: 7918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =