طرح کارورزی تسهیل‌گر اشتغال فارغ‌التحصیلان

اصلی‌ترین دغدغه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یافتن شغل مناسب تحصیلات و جذب در بازار به تناسب تحصیلات دانشگاهی است. بازار کار برای جذب در هر حوزه‌ای شرایط خاصی را از طرف کارفرمایان بخش‌های خصوصی و دولتی می‌طلبد که از آن جمله کارایی و کارآمدی مناسب فارغ‌التحصیلان و دارا بودن مهارت‌های مرتبط شغلی است.

به گزارش آتیه آنلاین، داشتن مهارت لازم شغلی بدون تردید آن چیزی نیست که در دانشگاه ها توسط دانش آموختگان کسب شود و آن، مستلزم آموزش های عملی و تجربیات مختلف در حوزه عملی آموزشی است.

به علت ارتباط ناکافی دانشگاه و صنعت و عدم توجه و برنامه ریزی کافی در حوزه آموزش عملی در حین تحصیل و البته فرهنگ اشتباه در راستای توجه خارج از قاعده به تحصیل بدون آموزش‌های عملی از طرف خانواده ها و افراد و نیز عدم وجود سازوکار کارآمد در ارتباط بین دانشگاه و صنعت، دانش آموختگانی تحویل جامعه و بازار کار می شوند که از دانش فنی و عملی کافی برخوردار نبوده و شرایط لازم کارفرمایان برای جذب در بازار کار را ندارند.

یکی از راهکارهای عملیاتی در حوزه کارآمدسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی در راستای جذب در بازار کار طراحی، تدوین و اجرای طرح کارورزی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در دهه های گذشته، دولت را بر آن داشت که با ارائه راهکاری عملی در راستای توانمندسازی قشر تحصیلکرده و نهیا کردن آنان برای ورود به بازار کار، طرح هایی را برنامه ریزی کند.

در این راستا پیش بینی می شود طرح کارورزی وزارت کار بتواند شکاف بین آموخته های دانشگاهی و مهارت های مورد نیاز در بازار کار را کاسته و راهکاری برای کاهش آمار بیکاری فارغ التحصیلان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.

طرح کارورزی امکان و فرصتی برای آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط کار محسوب می شود که نه تنها باعث افزایش قابلیت های آنان برای اشتغال در آینده می شود بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می دهد تا بتوانند بهتر به علاقمندی ها و گرایش های خود در زمینه های مختلف پی برده و نقاط ضعف و قوت کار خود را ارزیابی کنند.

پیش‌بینی این است که پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل کارورزی، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می شود.

گفتنی است طرح کارورزی دانش آموختگان در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است.

این طرح دانش آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش آموخته و از طریق تکمیل مهارت ها، جذب و به کارگیری آنها در بخش های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسید.

طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستورالعمل های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان ها ابلاغ شد.

اعلام آمادگی بیش از ۳۷ هزار کارفرما در قالب طرح کارورزی

بر اساس آخرین اطلاعات و آمار موجود تا پایان شهریور ۱۳۹۹، تعداد ۳۷ هزار و ۶۳۷ نفر از کارفرمایان بنگاه های اقتصادی از طریق ثبت نام در سامانه کارورزی، تمایل خود را نسبت به شرکت در این طرح و بهره مندی از مزایای آن اعلام کردند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۵۴۳ بنگاه حائز شرایط شده و امکان جذب کارورز را داشتند.

ثبت نام بیش از ۴۳۰ هزار نفر کارجو در طرح کارورزی

بر مبنای آمار اعلام شده از وزرت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ۳۱ شهریور ۹۹ تعداد ۴۳۹ هزار و ۵۸۴ نفر از جوانان جویای کار در سامانه کارورزی ثبت نام کرده اند که از تعداد مذکور ۱۳۲ هزار و ۹۹۵ نفر مطابق دستورالعمل های اجرایی طرح کارورزی واجد شرایط شناخته شده اند.

بر اساس آمار اعلامی وزارت کار تعداد ۴۲ هزار و ۷۱۶ نفر کارورز برای گذراندن دوره مقدماتی سه ماهه به بنگاه های واجد شرایط متقاضی کارورز معرفی شده اند.

استقبال چند برابری زنان از  طرح کارورزی / جذب ۴۳ هزار نفر در بازار کار

شایان توجه است که در تمام استان های کشور و بر اساس خروجی طرح کارورزی تعداد کارورزان زن بیشتر از مردان است. سهم کارورزان زن ۷۱ درصد و سهم کارورزان مرد ۲۹ درصد بوده است و این بدین معنی است که کارورزان زن از این طرح استقبال بیشتری داشته اند.

برآوردهای اشتغال در طرح کارورزی نشان می دهد که در مجموع طی دوره ۱۳۹۶ تا شش ماهه ۱۳۹۹ در حدود ۴۳ هزار کارورز پس از گذراندن دوره مقدماتی جذب بنگاه ها شده اند که در این بین سهم اشتغال زنان بسیار بیشتر از مردان عنوان شده است.

کد خبر: 7862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =