طرح کنگره آمریکا در مورد روند جانشینی روسای‌جمهور

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد طرح تشکیل کمیته‌ای ۱۷ نفره از متخصصان پزشکی و مقامات پیشین قوه مجریه را ارائه کرده‌اند تا در صورت تشخیص از کار افتادگی رییس‌جمهور، این کمیته در فرایند تصمیم‌گیری در مورد لزوم انتقال قدرت کمک‌های مشورتی لازم را ارائه کند.

این تصمیم در پی ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و پرسش‌های به‌وجود آمده در مورد جانشین احتمالی او صورت گرفته است. البته نمایندگان دموکرات تاکید کرده‌اند که تصمیم آنها صرفا متوجه شخص ترامپ نیست، بلکه همه رییس‌جمهوری‌های آینده را شامل می‌شود.

نمایی از کاخ سفید
نمایی از کاخ سفید

به گفته جیمی راسکین، طراح این تصمیم، درصورتی‌که هر یک از رییسان جمهوری آینده به کما رفته و یا به دستگاه‌ تنفس مصنوعی وصل شوند و پیش از این حادثه هیچ شرطی برای انتقال موقت قدرت تعیین نکرده باشد، از کمک این کمیته استفاده خواهد شد. در پی بستری شدن ترامپ به دلیل ابتلا به کرونا، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، از نگرانی متخصصان درمانی در مورد اینکه ممکن است داروهای مورد استفاده ترامپ بر توانایی تصمیم‌گیری او تاثیر گذاشته باشد سخن به میان آورده بود.

متمم ۲۵ قانون اساسی چیست و چرا تصویب شد؟

تلاش برای تصویب متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا پس از ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا آغاز شد تا روند جانشینی رئیس جمهوری مشخص تر شود. لیندون جانسون، معاون جان اف کندی که پس از او به ریاست جمهوری رسید در سال ۱۹۶۵ در جریان سخنرانی خود در کنگره وعده داد که قانونی را برای تضمین اداره امور کشور در صورت ناتوانایی و درگذشت رئیس جمهوری پیشنهاد خواهد کرد. این طرح همان سال به تصویب کنگره رسید و در نهایت در سال ۱۹۶۷ به تصویب نهایی رسید. برخی از روسای جمهوری آمریکا پیش از این از متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور برای انتقال موقت قدرت استفاده کردهاند. مثلا جورج دابلیو بوش در سال ۲۰۰۲ تبدیل به اولین رئیس جمهوری شد که با استفاده از تبصره سوم متمم ۲۵ قانون اساسی، قدرت را به طور موقت به دیک چنی، معاونش واگذار کرد. او در دوره دوم ریاست جمهوری خود نیز در سال ۲۰۰۷ یک بار دیگر قدرت را براساس متمم ۲۵ قانون اساسی به دیک چنی واگذار کرد. رونالد ریگان هم در سال ۱۹۸۵ برای انجام عمل جراحی روده، به مدت هشت ساعت قدرت را به بوش پدر که در آن زمان معاون رئیسجمهور بود منتقل کرد. با این حال این انتقال قدرت نیز به طور غیررسمی انجام شد و به متمم ۲۵ قانون اساسی استناد نشد.

متمم 25 چگونه کار می‌کند؟

بنا به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا رئیس جمهوری این کشور برای انتقال قدرت باید نامهای به روسای مجلس نمایندگان و سنا ارسال کند. او در این نامه باید توضیح دهد که به طور موقت قادر به انجام وظایفش نیست. به این ترتیب معاونش به طور موقت جانشین او می شود. رئیسجمهور پس از بازیابی سلامت خود نامهای دیگر برای سران کنگره ارسال می کند و آن‌ها را از بازپسگیری قدرت از معاونش آگاه میکند. 

در یکی از تبصره های متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده راه انتقال قدرت در صورتی که رئیس جمهوری قادر به انجام وظایفش نباشد اما شخصا نیز قدرت را منتقل نکند شرح داده شده است. در این صورت معاون رئیسجمهوری و اکثریت کابینه میتوانند به کنگره اعلام کنند که رئیسجمهور قادر به انجام وظایفش نیست. پس از آن معاون رئیسجمهور به عنوان رئیسجمهوری موقت فعالیت خواهد کرد. بنا به تبصره چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی اگر معاون رئیس جمهور با حمایت اکثریت اعضای کابینه یا نهادی که کنگره براساس قانون تعیین خواهد کرد، تشخیص دهند که رئیسجمهور قادر به انجام وظایفش نیست انتقال قدرت صورت خواهد گرفت. به نظر می رسد دموکراتها با استناد به عبارت «نهادی که کنگره تعیین خواهد کرد» قصد دارند کمیسیون تحقیق درباره سلامت دونالد ترامپ را تشکیل دهند. نانسی پلوسی درباره این کمیسیون گفته است: «شهروندان حق دارند از وضع سلامت رئیس جمهوری آگاه شوند.»

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و از مخالفان سرسخت ترامپ
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و از مخالفان سرسخت ترامپ

دونالد ترامپ ۷۴ ساله، تاکنون واکنشی به تلاش دموکراتها برای تشکیل کمیسیون تحقیق درباره سلامتش نشان نداده است. مایک پنس، معاون دونالد ترامپ تاکنون سرسختانه از او دفاع کرده و احتمالا تلاش دموکراتها برای انتقال قدرت از دونالد ترامپ به او را با مشکل روبرو خواهد کرد.

کد خبر: 778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =