همه علیه «شیشلیک»

محمدحسین مهدویان یکی از  فیلمسازان پرکار و موج ساز جشنواره فجر، امسال با «شیشلیک» در معرض قضاوت‌های تند و تیزی قرار گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، محمدحسین مهدویان که در بهمن ۹۸ سیمرغ بهترین کارگردان جشنواره فجر را به دست آورد، امسال بعد از «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز یک و دو»، «لاتاری» و «درخت گردو»، با اولین فیلم کمدی اش «شیشلیک» به جشنواره سی و نهم آمد و یکی از کنجکاوی‌های جشنواره بود. اما با اکران این فیلم درچند روز گذشته  بیشتر منتقدان و اهالی رسانه هم نظر بودند که این کمدی آن چیزی نبود که نسبت‌به خودش توقع ایجاد کرده بود و جدا از یک عطاران همیشه بامزه، حتی قادر به خنداندن مخاطب هم نیست.

شیشلیک با فیلمنامه امیرمهدی ژوله، یک کمدی سیاه و نمادین درباره مردم شهرکی بی‌مکان است که در فقر و فلاکت مطلق به سر می‌برند، جامعه‌ای با شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه‌ای که مردم آن شهرک برایش کار می‌کنند، تعیین شده است، اداره می‌شود. اما سرپیچی یکی از اهالی از قوانین مسلط بر جامعه زمینه‌ساز طغیان بقیه نیز می‌شود. در واقع «شیشلیک» می‌خواهد کمدی باشد اما نیست و بیشتر می توان آن را یک درام سیاه دانست.

کسی که با ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌هایی راجع‌به زندگی شهدا خودش را مطرح کرد امسال با فیلمی کمدی به جشنواره آمده که آن را به تندترین و عریان‌ترین شکل ممکن ساخته‌است. حالا این چرخش فیلمسازی مهدویان توجهات زیادی  را به خود جلب کرده و حتی در نمایش‌های اولیه و خصوصی شیشلیک، اعتراض فعالان فرهنگی و سینمایی حوزه انقلاب را نیز به دنبال داشت و دوستداران دیروز او، به منتقدان سرسخت او تبدیل شدند. در نهایت کار فیلم برای صدور پروانه نمایش گره خورد و  با ممیزی‌هایی زیادی برای اکران همراه شد. جایگاه محمدحسین مهدویان از گذشته در نگاه روشنفکران نیز مشخص بوده و حالا او و  فیلم آخرش از هر سو و با هر زاویه نگرشی مورد انتقاد و حمله قرار گرفته اند و از صداوسیما گرفته تا روشنفکران گویا همه علیه شیشلیک هستند.

در این میان مسعود فراستی در انتقادی تند درباره «شیشلیک» محمدحسین مهدویان را فیلمسازی نامیده که از همان اول چیزی از سینما نمی‌فهمید و ادا درمی‌آورد و «شیشلیک» را «یک فیلم توهین‌آمیز» می‌داند که فقط ضد کارگر و کار نیست بلکه ضد انسان است و از وضع موجود و لمپن بورژواها و دلالان طرفداری می‌کند و معتقد است کسانی که به این فیلم می‌خندند باید فکری برای خودشان کنند چون وضع‌شان خیلی خراب است.

با این حال مشخص است که فیلم به خاطر وجود زوج عطاران - جمشیدی  و نیش و کنایه‌های واضح، در صورت جان به در بردن از اصلاحات و ممیزی‌ها، در اکران عمومی فاتح گیشه‌ها خواهد بود و فروش بالا را برای تهیه‌کننده تضمین کرده است.

کد خبر: 7748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =