شجریان با نوای ربنا بدرقه شد

مراسم خاکسپاری استاد آواز، محمدرضا شجریان، هنرمند ایران امروز شنبه ۱۹ مهر در شهر توس و آرامگاه فردوسی برگزار شد.

 پیکر محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران، در میان خانواده و خیل دوستدارانش که البته فرصت ورود به محوطه را پیدا نکرده بودند،‌در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی، در جمع شماری از مقامات استان خراسان رضوی و مشهد، تشییع و در مزار ابدی او آرام گرفت. به دلیل وضعیتی که کرونا به وجود آورده،‌ به دوستداران شجریان که در مراسم خاکسپاری او حضور داشتند، اجازه شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری داده نشد و پیکر اسطوره آواز ایران با حضور اعضای خانواده و شماری از مقام‌های محلی به خاک سپرده شد. در حالی که قبلا محلی در مجاورت مزار مهدی اخوان ثالث برای خاکسپاری شجریان آماده شده بود، برخی منابع خبر دادند که محل مزار اسطوره آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی به درخواست خانواده استاد تغییر کرد. مزار جدید استاد شجریان در کنار موزه، در محوطه آرامگاه فردوسی، است.

مردم در خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان
حضور مردم در مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان

گزارش‌ها حاکی است که ورود به محوطه داخلی آرامگاه فردوسی و محل خاکسپاری برای مردم ممنوع است و گفته شده که خاکسپاری به صورت زنده و از تلویزیون‌های نصب شده در بخش‌های دیگر محوطه آرامگاه فرودسی برای مردم حاضر در این مراسم پخش خواهد شد. در حالی که بنابر اعلام رسمی قرار بود ساعت هشت صبح مراسم خاکسپاری محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران، در توس آغاز شود، ساعت چهار و نیم صبح یک آمبولانس با اسکورت چند خودرو نیروهای امنیتی و انتظامی وارد محوطه آرامگاه فردوسی شد. همزمان نیروی انتظامی بسیاری از مسیرهای ورود به توس را مسدود کرد. 

نوای ببار ای بارون در مسیر مشهد
شامگاه جمعه همایون شجریان در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «همراهان همدل، در مسیر مشهد هستم. منوط بر اینکه تمامی شرایط مطابق تصمیمات گذشته در توس مهیا باشد صبح شنبه پیکر پدر را در جوار آرامگاه حضرت فردوسی به خاک خواهیم سپرد.» پس از آن جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد که «مراسم خاکسپاری پیکر استاد شجریان در ساعت ۸ صبح شنبه» انجام می‌شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد که «صندلی‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در محل برگزاری مراسم تعبیه شده و همه تدابیر لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شده است و حتی ماسک رایگان نیز بین مدعوین توزیع می‌شود.»

همایون شجریان در آستانه ورود به محوطه آرامگاه فردوسی
همایون شجریان در آستانه ورود به محوطه آرامگاه فردوسی

محمدرضا محمدی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، عصر جمعه در میان دوستداران شجریان حاضر شد تا مردم را به خانه‌هایشان بازگرداندند. محمدی گفت که «خواهش می‌کنم به دلیل اینکه اذیت نشوید، به خانه‌ها بازگردید؛ ما برنامه تدفین را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد». او خطاب به مردم حاضر در آرامگاه فردوسی گفت که «پیکر استاد شجریان وارد مشهد شده اما منتظر خانواده ایشان هستیم و به محض تصمیم‌گیری درباره برنامه تدفین، از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و مسلما بدون حضور شما تدفین انجام نخواهد شد».

همایون شجریان بر نزار پدر آواز خواند
همایون شجریان بر مزار پدر آواز مرغ سحر خواند

مرغ سحر بر سر پیکر پدر

پس از آغاز مراسم تشییع استاد محمدرضا شجریان پیکر ایشان مورد استقبال دوستارانش قرار گرفت و خانواده مرحوم بر سر پیکر حاضر شدند. همایون، رایان و مژگان شجریان؛ فرزندان استاد شجریان هستند که در کنار همسر مرحوم در این مراسم حضور دارند. بر مزار پدر "مرغ سحر" را آواز کرد. جمعیت دوستداران شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون "بدرود ای آفرین صدای صداها"، "صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد"، "شجریان زنده است" در محل حضور داشتند. همایون شجریان در مراسم تشییع و تدفین مرحوم استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد، همچنین اظهار کرد: حرفی که در اینجا قصد دارم عنوان کنم، این است که هزار دستان موسیقی ایران را به خاک سپردیم و به این مصرع شعر اشاره می‌کنم «به نام خداوند جان و خرد»، همان‌طور که خرد، خرد خدایی است، جان هم، خدایی است. وی ادامه داد: ما آرامش و اعتبار خود را از شما مردم می‌گیریم، باعث همه صبر و شکیبایی ما شما هستید و از همه تشکر می‌کنم که با همه سختی‌های موجود در مراسم تشیع و تدفین استاد شجریان شرکت کردید. شجریان عنوان کرد: اگر این امکان وجود داشت، میلیون‌ها نفر از شما عزیزان می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند، من به دستان شما بوسه می‌زنم.

استاد محمدرضا شجریان،‌هنرمند بنام موسیقی سنتی ایران،‌ متولد اول مهر 1319،‌ پنج‌شنبه 17 مهر در هشتاد سالگی پس از دهه‌ها کوشش در راستای اعتلای موسیقی ایران،‌ در بیمارستان جم از دنیا رفت و صبح شنبه 19 مهر در آرامگاه ابدی‌اش در کنار بزرگان ادب و فرهنگ تاریخ ایران در آرامگاه فردوسی کبیر به خاک سپرده شد.

روحش شاد،‌ یادش گرامی...

خانه ابدی استاد محمدرضا شجریان
خانه ابدی استاد محمدرضا شجریان
کد خبر: 769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =