چند سناریو برای انفجار دهلی‌نو

عده‌ای معتقدند که این انفجار امکان دارد از سوی سرویس اطلاعاتی پاکستان برنامه‌ریزی شده باشد تا اسلام‌آباد بتواند انتقام بسیاری از اقدامات اطلاعاتی هند علیه کشمیر را با ضربه زدن به روابط دهلی و تل‌آویو بگیرد.

به گزارش آتیه آنلاین؛ عصر روز جمعه انفجار کوچکی در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت هند رخ داد که هیچگونه تلفات جانی به دنبال نداشت. این انفجار در نزدیکی مقر دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در دهلی نو و همزمان با حضور نخست وزیر و مقامات هند در یک مراسم در حوالی سفارت اسرائیل صورت گرفت. ارزیابی اولیه پلیس و نیروهای امنیتی هند، از تروریستی بودن این حادثه حکایت دارد.

این در حالی است که  سفیر رژیم صهیونیستی در هند در مصاحبه‌ای پس از این رخداد تروریستی اظهار داشت: سفارت تل‌آویو در دهلی‌نو حتی قبل از انفجار کوچک خارج از مقر دیپلماتیک به دلیل دریافت تهدیداتی در حالت آماده باش بود.

در همین راستا روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در گزارشی بااشاره به اظهارات سفیر اسرائیل در هند نوشت: رون مالکا، سفیر رژیم صهیونیستی در هند معتقد است که از حمله روز جمعه غافلگیر نشده است. به گفته رون مالکا این اقدام انفجاری که منجر به شکستن شیشه‌های سه خودرو شد، نه تنها تلفات انسانی به دنبال نداشته بلکه سفارت اسرائیل به دلیل دریافت تهدیدهای متوالی در ایام اخیر در آماده باش کامل به سر میبرده است.

از طرفی مقامات سفارت عبری در دهلی معتقدند که با وجود تلاش کارشناسان بررسی صحنه جرم در هند و کمک‌های معمول دیپلماتیک در راستای دستیابی به ادله‌ای برای روشن شدن زوایای پنهان این پرونده کماکان مسیر تلاش و ارتباط در خارج از سفارت اسرائیل مسدود است.  به عبارت ساده‌تر در ساعات اولیه پس از انفجار در نزدیکی این مکان دیپلماتیک، مقامات سفارت رژیم صهیونیستی از هرگونه تلاش و اقدام در خارج از کانال‌های رسمی موجود امکان جستجو یا بررسی بیشتر را نداشته و از هر امتیازی خارج از مدار مذکور محروم بودند.

موساد و ادله‌اش

تلاش پلیس و نیروهای امنیتی در رابطه با منشاء و دلایل این اقدام کماکان به پاسخ روشنی نرسیده است اما آنچه روشن است تلاشی مشهود با هدف ایجاد سر و صدا و جلب توجه رسانه‌های داخلی و خارجی هند به این اقدام است. از طرفی برخی کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند هدف از اجرای چنین عملیاتی با هیچگونه تلفات جانی، مخابره پیام و بزرگنمایی در خصوص محیط این عملیات است. به اعتقاد آنها زمانی که یک عملیات تروریستی در نزدیکی یک مقر دیپلماتیک صورت میگیرد شاخص‌های عملیاتی به شکل منحصر به فرد میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد اما گاهی شاخص‌های محیطی از مسئله مذکور مهمتر به شمار میرود. در این عملیات نیز میزان دسترسی و مکان دیپلماتیک متعلق به رژیم صهیونیستی مورد توجه بوده و بر همین اساس برخی از تحلیلگران مسائل رژیم صهیونیستی پروژه عادی‌سازی تل‌آویو با «پادشاهی بوتان» در دهلی را از دلایل چنین اقدامی برمیشمارند.  

حالا تنها با گذشت قریب به ۲۴ ساعت از این رخداد دو خبر در خصوص این حادثه تروریستی توجه رسانه‌های داخلی و خارجی هند و جتی رسانه‌ها و مطبوعات اسرائیل را به خود جلب کرد. ابتدا اینکه سازمان جاسوسی موساد قرار است در تحقیقات پیرامون انفجار اخیر در دهلی‌نو مشارکت کند و ثانیاً مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در خبری اعلام کرده گروه «جِیش الهند» مسئولیت بمب‌گذاری در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی را برعهده گرفته است. این در حالی است که انسداد مسیرهای قانونی و دیپلماتیک برای تلاش و هرگونه اقدام از سوی سفارت باعث شد که سرویس اطلاعاتی هند بر مبنای توافق‌های مشترک امنیتی با موساد شرایط و بستر لازم برای ورود دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به طرح بررسی این اقدام را در دستور کار قرار دهد.

در نهایت شبکه عبری زبان کان روز شنبه اعلام کرد که موساد در تحقیقات خود در مورد انفجار اخیر مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در دهلی نو مشارکت خواهد داشت. اقدامی که به دنبال تلاش‌های هر دو سرویس اطلاعاتی (هند و اسرائیل) میسر شده و اغلب تحلیلگران بر این باورند که این مسئله میتواند پرده از زوایای پنهان این حادثه بردارد؛ چراکه سرویس اطلاعاتی هر کشوری بیش از هر ساختار انتظامی، امنیتی و نظامی به تهدیدهای جاری و حوادث محیط و پیرامون خود آگاه است.

اعلام هشدارِ سرخ

در این میان باید خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی از تشدید تدابیر امنیتی برای حفاظت از سفارتخانه‌های خود پس از انفجار اخیر در نزدیکی سفارت این رژیم در دهلی نو خبر داد. شبکه خبری الجزیره در گزارشی تاکید کرد، دولت رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تدابیر امنیتی برای حفاظت از سفارتخانه‌هایش در سراسر جهان را تشدید کرده است. وزارت خارجه و اداره امنیت خارجی موساد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ضریب هوشیاری و سطح تهدید از سوی این دو نهاد دیپلماتیک و امنیتی برای سفارتخانه‌های خود در سراسر جهان در بالاترین حد خود ابلاغ شده است.

در همین رابطه شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی عنوان کرد، تشدید تدابیر امنیتی از سوی تل‌آویو پس از این واقعه تروریستی در دهلی در دستورکار قرار گرفته و این مسئله باتوجه به کشف بسته‌ای در نزدکی سفارت که حامل پیامی به سفیر اسرائیل در دهلی بوده از ضریب امنیتی بالای برخوردار است.

از سوی دیگر کشف این سند در حوالی سفارت برخی گمانه زنی‌ها در مورد حضور عناصر کشورهای خارجی در این اقدام که از سوی موساد مطرح شده است را تقویت میکند. سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پس از ارئه گزارش از سوی پلیس هند معتقد است که احتمال حضور اتباع غیر هندی در این عملیات از درصد بالایی برخوردار بوده که این امر میتواند رابطه مستقیم با ضریب امنیت اماکن دیپلماتیک این رژیم در سراسر آسیا داشته باشد. از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند که این انفجار امکان دارد از سوی سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی.اس.آی) برنامه‌ریزی شده باشد تا اسلام‌آباد بتواند انتقام بسیاری از اقدامات اطلاعاتی هند علیه کشمیر و مسلمانان را با ضربه زدن به روابط دهلی – تل‌آویو بگیرد.

برخی دیگر هم معتقدند که احتمال دارد این انفجار عمداً و طی یک سناریوی از پیش طراحی شده به اسم مسلمانان تمام شده تا فضا به حدی مه‌آلود شود که دولت هند دوباره قوانین ضد مسلمانان را تشدید کند؛ چراکه چند ماه پیش پیش قانونی برای عدم اعطای تابعیت و شهروندی این کشور به مسلمانان هند از سوی دولت سکولارِ «نارندا مودی» تایید شد که جنجال زیادی آفرید. 

این قبیل اقدامات در مورد مکان‌های دیپلماتیک اسرائیلی در آسیای مرکزی و شرقی سابقه داشته که به باور برخی تحلیلگران، مواضع سفیر اسرائیل در مورد هوشیاری سفارت از قبل بر همین اساس مطرح شده است. در آخر باید متذکر شد که تل‌آویو هزینه هنگفتی را برای حضور و عادی بودن این حضور در کشورهای شرق آسیا و آسیای مرکزی متحمل شده که این قبیل اقدامات میتواند زمینه‌ساز شکست این راهبرد صهیونیست‌ها در این قاره کهن باشد. این حادثه می‌توانست به شکل دیگری و در شرایط دیگری خاتمه یابد اما به گفته مالکا سفیر اسرائیل در دهلی، اسرائیلی‌ها در این مورد خوش‌شانس بودند!

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 7379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =