معترضین در پارلمان

جمعی از معترضان به نتیجه انتخابات پارلمانی در قرقیزستان روز دوشنبه به کاخ ریاست‌جمهوری در شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان حمله بردند.

خبرگزاری اسپوتنیک قرقیزستان رأس ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی با انتشار تصاویری تأیید کرد که معترضان کاخ ریاست جمهوری قرقیزستان را تسخیر کرده‌اند. حمله به کاخ ریاست جمهوری قرقیزستان در ادامه راهپیمایی روز دوشنبه در پایتخت و سایر شهرهای این کشور صورت گرفت. فعالان اپوزیسیون قرقیزستان ادعا می کنند که آرای انتخابات پارلمانی روز یکشنبه «به سرقت رفته است» و دولت را به خرید آرا و ارعاب متهم می کنند.  قبل از این، حزب «بیریمدیک(اتحاد)» قرقیزستان که در انتخابات روز یک شنبه اکثریت آرا (۲۴.۹ درصد) را به دست آورد، اعلام نمود که در صورت دریافت چراغ سبز دولت، برای شرکت در انتخابات جدید پارلمانی آماده است.

گفتنی است که فقط ۴ حزب از ۱۶ حزب فعال در قرقیزستان- که سه تای آنها از احزاب طرف دار دولت هستند- توانستند با عبور از آستانه ۷ درصدی به انتخابات پارلمانی راه یابند. ۱۲ حزب باقی مانده که از شرکت در انتخابات پارلمانی بازمانده اند، نتایج این انتخابات را رد کرده و از مردم خواستند تا در اعتراض به نتایج این انتخابات به خیابان ها بیایند.
 

اعتراضات در قرقیزستان

اشغال پارلمان قرقیزستان توسط معترضان

معترضان ضمن برگزاری تظاهرات، به سمت مقر پارلمان در بیشکک یورش برده و با ورود به ساختمان، آن را تحت تصرف خود درآوردند. خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد که تظاهرات کنندگان به مقر دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان در بیشکک حمله کردند.  اسناد را از پنجره‌های دفتر سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری، بیرون ریختند و آن طور که به نظر می‌رسد بخشی از ساختمان را به آتش کشیده‌اند. براساس این گزارش، معترضان قرقیزستانی همچنین «آلمازبک آتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان را از زندانی در بیشکک آزاد کردند.  سال گذشته دادگاهی در بیشکک رئیس جمهور سابق قرقیزستان را به جرم فساد در پرونده آزادسازی غیرقانونی «عزیز باتوکایف» رئیس یکی از باندهای تبهکار محلی، به بیش از 11 سال زندان محکوم کرده بود. تظاهرات توسط احزابی که به زعم دولت در انتخابات شکست خورده‌اند، سازماندهی شده و این احزاب با اشاره به تقلب انجام شده خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور هستند.

بررسی لغو نتایج انتخابات پارلمانی

کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان با درخواست ۱۲ حزب سیاسی این کشور، لغو نتایج انتخابات پارلمانی را بررسی خواهد کرد. گزارش شده است که این درخواست عصر روز گذشته دریافت شد اما کمیسیون مرکزی انتخابات با این موضوع مخالفت کرده است. «نورژان شیلدابکووا» رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که این نشست پس از حضور همه اعضای کمیسیون برگزار خواهد شد. «تولگونای استامالیوا» دبیر مطبوعاتی «سورانبای جین بک اف» رئیس جمهور قرقیزستان گفت که وی در حال حاضر در بیشکک به سر می‌برد. در ضمن رئیس جمهور با بیانیه به اطلاع همه رساند که اوضاع را کنترل می‌کند و ابراز اطمینان کرد که همه نیروهای سیاسی منافع کشور را بالاتر از منافع خود قرار داده و اجازه شکاف در جامعه را ندهند. رئیس جمهور با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی کشور گفت که تمام تلاش خود را برای بازگشت کشور به مسیر قانونی هدایت کند. وی همچنین افزود که  با در نظر گرفتن وضعیت موجود به کمیسیون مرکزی انتخابات توصیه می‌کند تا مطالب مربوط به تخلفات را تا زمان ابطال نتایج انتخابات پارلمانی با دقت مطالعه کند. روز دوشنبه 5 اکتبر در میدان «آلا توو» بیشکک رهبران 12 حزب سیاسی به راهپیمایی رفتند و عدم رسمیت نتایج انتخابات پارلمانی را خواستار شدند. در عین حال  طرفداران نمایندگان 11 حزب،  آتا مکن ، بیربول ، بوتون قرقیزستان ، زمانداش ، رسپوبلیکا ، مکنچیل ، مکن اینتیماگی ، سوسیال دموکرات‌های قرقیزستان، اصلاحات، اردو و ایمان نورو در این اعتراض شرکت کردند.

کد خبر: 721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =