اعتراض‌های لبنان: دوگانه قرنطینه و معیشت

اعتراض‌ها در لبنان اگرچه به دلیل برپایی قرنطینه سراسری است اما بخش دیگری از آن به موضوع معیشت ربط دارد که از ماه‌ها قبل مردم این کشور را به شدت در تنگنا قرار داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، خبرگزاری ملی لبنان در ادامه اعتراض‌های چند روز گذشته در طرابلس از آتش زدن ساختمان شهرداری در این شهر از سوی معترضان خبر داد.  قرنطینه و وضعیت بد معیشتی. دو کلید واژه این روزهای لبنان است که باعث خشم و واکنش ملت این کشور در قبال سوء مدیریت ساختار سیاسی در این کشور شده. حالا فقیرترین شهر لبنان شاهد افزایش تنش و ادامه اعتراض‌های خیابانی در طول چند روز گذشته است. درگیری‌ها در طرابلس از سه‌شنبه شب گذشته آغاز و تاکنون دامنه آن از میدان النور به سایر خیابان‌های این شهر کشیده شده است.

در همین راستا خبرگزاری روسیاالیوم با اشاره به افزایش ناارامی در لبنان و رشد اعتراض‌های مردمی به قرنطینه و وضعیت بد معیشتی، در گزارشی عنوان کرد، درگیری‌ها از سه‌شنبه آغاز و ابتدا با تجمع معترضین به شکل پراکنده باعث ناآرامی در طرابلس شد. نافرمانی مدنی اولین مرحله اعتراض‌های مردی در طرابلس بود اما با گذشت یک روز از ادامه تجمع و عدم واکنش مورد انتظار مردم از سوی ساختار سیاسی به مطالبات آنها، دامنه این نافرمانی به سایر مناطق طرابلس کشده شده و کماکان این شهر در سه شب گذشته شاهد درگیری‌های گسترده میان مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی است.

دوقطبیِ خوب و بد

این در حالی است که ساختمان شهرداری طرابلس پنجشنبه شب از سوی برخی از معترضین به آتش کشیده شد. اقدامی که واکنش‌های تندی را از سوی نخست وزیر مکلف لبنان به دنبال داشت. حریری در نشست خبری روز گذشته (جمعه) که در ادامه انتشار بیانیه از سوی وی صورت گرفت، با اشاره به دستگیری تعدادی از عوامل به آتش کشیدن شهرداری تاکید کرد، این قبیل اقدامات از سوی ملت معترض به اوضاع اقتصادی یا قرنطینه نبوده و کسانی که آتش زدن اماکن دولتی و خصوصی را در دستور کار قرار داده اند مطمئنا افرادی سودجو، جنایتکار و اغتشاشگر بودند که صف آنها از معترضین جدا است.

سعد حریری بیانیه منتشر شده اغتشاش‌گران را جنایتکارانه خواند و خاطر نشان کرد طرابلس و هر شهری از لبنان که درگیر اعتراض ملت بزرگ لبنان است هرگز به دست سوء‌استفاده کنندگان و جنایتکاران نخواهد افتاد.

در همین راستا وضعیت اعتراض در طرابلس پس از کشته شدن یک جوان معترض، روندی افزایشی داشته و هر روز بر شدت آن افزوده میشود. در این خصوص برخی منابع میدانی در گفتگو با خبرگزاری ملی لبنان از دلایل اصلی این اعتراضها پرده برداشته. آنها تاکید کردند، معترضان از تصمیم محدودیت‌های سفت و سخت برای مهار کرونا ناراضی هستند و می‌گویند این مساله راه را برای کسب درآمد در زمانی که کشور با فروپاشی اقتصادی روبه‌رو شده، بسته است.

در همین راستا برخی تحلیلگران مسائل لبنان معتقدند که با نگاهی گذرا به اوضاع داخلی در این کشور به روشنی میتوان عدم ثبات در حوزه سیاسی، اقتصادی و حتی مناسبات بین‌المللی را مشاهده کرد. ساختار سیاسی در لبنان به دلایل متعدد داخلی و خارجی با چالش‌های مختلفی همراه بوده که این مساله با انفجار بندر بیروت نه تنها سیری صعودی پیدا کرد، بلکه سایر حوزه‌های دیگر نیز با نشأت گرفتن از مشکلات ناشی در ساختار سیاسی، متحمل بحران‌های جدی و روزافزونی شدند.

اما حالا نخست‌وزیر مکلف لبنان در ادامه موضع گیری‌های خود با اشاره به مهندسی اعتراض‌های داخلی در لبنان معتقد است که اعتراض ملت در داخل لبنان که در کمتر از چند روز ماهیت خود را به درگیری و اغتشاش تغییر داده نه تنها خواست مردم لبنان نبوده، بلکه ملت این کشور باید همه توان و حواس خود را در اعتراض و تجمع‌های مختلف جمع کنند تا سوء‌استفاده از این قبیل اقدامات از سوی برخی بازیگران خارجی صورت نگیرد.

سیاسی‌بازیِ جناح‌ها

 سایت النشره لبنان با انتشار سخنان حریری نوشت: با وجود اینکه عون خواستار برگزاری فوری جلسه شورای امنیت کشور برای بررسی اوضاع در طرابلس و چند منطقه دیگر درلبنان شده است، نخست وزیر مکلف نیز در ادامه واکنش‌های خود طی سخنانی خاطر نشان کرد، احتمالا پشت رخدادهای طرابلس طرف‌هایی هستند که می‌خواهند پیام‌های سیاسی برسانند و از مشکلات مردم بهره‌برداری کنند. احتمالاً افرادی هستند که از درد و رنج و مشکلات مردم و مشکلات معیشتی آن‌ها بهره‌برداری می‌کنند. تجاوز به املاک خصوصی، بازارها و نهادهای رسمی به بهانه اعتراض به تصمیم قرنطینه، توجیه شدنی نیست اما این مساله را می‌دانیم که برخی از شهروندان به دنبال لقمه‌ای نان هستند و دولت نباید در قبال این افراد فقط تماشاچی باشد؛ بلکه باید به خانواده‌های فقیر و محتاج کمک کند.

از سوی دیگر نخست‌وزیر مستعفی لبنان نیز در اظهاراتی با اشاره به اقدامات تخریبی در طرابلس و اعتراض مردم لبنان مطرح کرد، اگر تخریب طرابلس با هدف ارسال پیام‌های سیاسی باشد، مطمئناً کار درستی نیست و باید به کسانی که چنین مسیری را برای ارسال کدهای سیاسی انتخاب کرده‌اند متذکر شد که نه تنها این مدل سناریوهای سیاسی منسوخ شده بلکه محصول مورد نظر آنها با انتخاب چنین مسیری میسر نمیشود.

اعتراض‌های لبنان در شرایطی توجه و واکنش مقامات این کشور را به دنبال داشته است که رسانه العهد لبنان در گزارشی با انتشار مواضع «حسان دیاب»، نخست‌وزیر موقت لبنان در نشست کمیته وزارتی برای پیگیری طرح واکسن کرونا عنوان داشت، دیاب معتقد است که نباید با اقدامات عجولانه هر آنچه برای مقابله با کرونا اتخاذ کردیم را هدر دهیم. وزارت بهداشت لبنان مطمئناً طرح واکسیناسیون سراسری را اعلام میکند و این مستلزم صبر و همکاری همه مردم لبنان است.

نخست وزیر موقت لبنان با بیان اینکه اگر امروز اعتراضی نسبت به طرح قرنطینه در لبنان از سو مردم وجود دارد، مطمئناً حاکمیت آنرا گوش میدهد تاکید کرد: «ما فریاد مردم را می‌شنویم و در مقابل مردم باید بدانند اگر قرنطینه در لبنان در دستور کار قرار گرفت برای سلامتی و مدیریت بحران کرونا بوده است. کسانی که امروز قرنطینه و یا طرح واکسیناسیون سراسری را تجویز میکنند از همین ملت بوده و به مشکلات اقتصادی اشراف کامل دارند. اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه کسب درآمد و معیشت ابتدا باید سلامت و امنیت ملت تامین شود».

با نکاهی به این مولفه‌ها باید گفت که لبنان مدت‌ها است که با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما تنها راه برون رفت از این وضعیت بحرانی درک متقابل ملت، حاکمیت و همچنین همکاری همه‌جانبه از سوی همه طرف‌های اثرگذار در عروس خاورمیانه است. موضوعی که مورد تایید اغلب کارشناسان مسائل لبنان بوده و امید است با روی کار آمدن دولت جدید و عدم کارشکنی از سوی غرب و رژیم صهیونیستی، ساختار سیاسی و اقتصادی در لبنان به وضعیت عادی قبل بازگردد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 7116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =