بازگشایی پس از ۳۲ ماه!

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از دو سال و نیم تعطیلی به منظور مرمت و بازسازی، در نهایت عصر روز گذشته به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش آتیه آنلاین، موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل نگهداری از حدود ۴ هزار اثر هنرمندان ایرانی و خارجی در گنجینه دائمی موزه و هچنین دارا بودن  آثار هنری زیادی از دوره تاریخی پایان جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن محسوب می‌شود و اهمیت بسیاری برای فرهنگ و هنر ایران دارد.

در طی سال های اخیر یکی از اتفاقاتی که رخ داد، مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر بود. این پروژه از سال ۱۳۹۶ با تخصیص اعتبار از سوی وزارت ارشاد آغاز شد و قرار بود مرمت این موزه در نهایت تا پایان سال ۹۷ به پایان برسد اما این اتفاق نیوفتاد و در آخر پس از تعویق های چند باره  مقررشد موزه دی‌ماه امسال بازگشایی شود که بازهم این اتفاق رخ نداد و از آغاز پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصرنزدیک به سه سال گذشت.

معاونت هنری وزارت ارشاد روز دوشنبه، در نشست خبری مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران در توضیحاتی درباره طولانی‌شدن فرایند مرمت موزه گفت: «در روند مرمت و بازسازی موزه به امنیت آثار توجه ویژه و عملیات به‌گونه‌ای انجام شد که سرعت استهلاک بنا در آینده کاهش پیدا کند، هچنین عایق‌بندی‌های تاسیساتی برای شرایط پایدار و توجه هم به رفاه اثر و هم رفاه مخاطب اثر در بازسازی‌ها مورد تأکید و دقت قرار گرفت. در برنامه‌ریزی‌ها خطر تعطیلی موقت و انجام تعمیرات اساسی را به مصلحت بلندمدت موزه ارزیابی کردیم و از حدود دوسال‌ونیم پیش، بازسازی و تعمیرات موزه آغاز شد، البته در ماه‌هایی روند به تأخیر افتاد که شیوع کرونا هم یکی از عوامل آن بود. ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است. همچنین یکی از دلایل این موضوع نگرانی ما برای موزه و آثار آن بود که باعث شد این فرآیند طولانی شود؛ در واقع در تمام این مدت همیشه انتخاب ما انجام کار مطمئن بوده است تا سریع.»

در نهایت روز گذشته انتظار ۳۲ ماهه دوستداران هنرهای تجسمی به پایان رسید و این مجموعه بالاخره بازگشایی شد. موزه هنرهای معاصر تهران با افتتاح نمایشگاه‌های «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» گشایش یافت و بازدید عمومی از روز ۱۴ بهمن ماه برای عموم با وقت قبلی و تهیه بلیت میسر خواهد بود. همچنین به‌گفته هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، به‌زودی امکان بازدید مجازی از گالری‌های موزه نیز فراهم خواهد شد و کسانی که نمی‌توانند به موزه بیایند نیز می‌توانند به تماشای آثار موزه بنشینند.

آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت الله شکیبا، حسین زنده رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان و رعنا فرنود از مجموعه اهدایی زنده یاد میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران می‌رود.

کد خبر: 7089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =