بهره‌مندی ۶۱ هزار نفر از هنرمندان از خدمات تأمین اجتماعی

رویکرد سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش چتر بیمه‌ای برای برخورداری همه گروه‌های بدون بیمه در کشور به شیوه‌ای دنبال می‌شود که در حال حاضر ۶۱ هزار نفر از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر برای از بیمه این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به تازگی از معرفی ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: بنا داریم تا همه هنرمندان فاقد بیمه بتوانند به سهولت از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند. برخورداری از بیمه پایه تأمین اجتماعی یکی از مهمترین خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر به شمار می‌رود.
او افزود: صندوق اعتباری هنر در این سال‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نسبت به ارائه خدمات بیمه تأمین اجتماعی به واجدان شرایط در سراسر کشور اقدام کرده است. در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت از سوی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که بیشترین تعداد بیمه‌شدگان به ترتیب به رشته‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی و قرآن و عترت اختصاص دارد.

توسعه پوشش بیمه‌ای تکلیف قانونی تأمین اجتماعی
ماده یک قانون تأمین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی وظیفه و تکلیف قانونی برای توسعه پوشش بیمه‌ای را به عهده سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است تا براساس این مواد قانونی بتواند همه گروه‌های بدون بیمه را خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه دهد.
یکی از برنامه‌های تحولی و راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر گسترش چتر بیمه‌ای برای گروه‌های بدون کارفرما و دیگر افراد شاغل فاقد بیمه با جامعه آماری ۶ تا ۸ میلیون نفر بوده است. در همین راستا با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی، بیمه شدن این گروه‌ها را دنبال می‌کند.
بیمه‌های توافقی یکی از انواع بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی برای بهره‌مندی گروه‌های فعال در عرصه کسب‌وکار، اشتغال و حوزه‏های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و حتی پزشکی است تا این افراد بدون بیمه بتوانند با بیمه‌پردازی، تضمینی برای آینده خود و خانواده داشته باشند.
سازمان تأمین اجتماعی در همین زمینه اجرای بیمه توافقی را برای گروه‌هایی همچون هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر دنبال می‌کند که در حال حاضر ۳۲ گروه با جامعه آماری حدود ۱۵۲ هزار نفر از این نوع بیمه استفاده می‌کنند.
براساس اطلاعات موجود صندوق اعتباری هنر نسبت سنی جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی در میان هنرمندان، صاحبان فرهنگ و هنر این صندوق ۶۲ درصد مرد و ۳۸ درصد زن هستند که ۶۸ درصد بیمه‌شدگان کمتر از ۴۴ سال و ۳۱ درصد بین ۴۵ تا ۶۴ سال قرار دارند؛ کمتر از یک درصد بیمه شدگان بالای ۶۴ سال محسوب می‌شوند.
طبق آمارهای موجود حدود هفت هزار نفر از اعضای صندوق در سال ۱۴۰۲ به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند و تعداد بیمه‌شدگان صندوق با رشد ۱۲ درصدی به ۶۱ هزار نفر رسید.

هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق برای بیمه هنرمندان
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین با اشاره به تخصیص یارانه به خدمات بیمه تامین اجتماعی صندوق هنر گفت: تلاش می‌شود با تخصیص یارانه و تسهیل فرایند، همه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که فاقد بیمه هستند بتوانند به سهولت از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند. بر این اساس صندوق به طور میانگین ۶۰ درصد از حق بیمه تأمین اجتماعی سهم اعضا را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند که در سال ۱۴۰۳ ماهیانه ۷۱۷ هزار تومان به ازای هر بیمه شده به عنوان سهم پرداختی صندوق هنر به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.
پوراحمدی افزود: پیش بینی می‌شود سهم پرداختی صندوق به سازمان تامین اجتماعی برای اعضای بیمه شده در سال ۱۴۰۳ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

نرخ‌های حق بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر
هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر براساس بیمه صاحبان حرف و مشاغل نرخ‌های حق بیمه تأمین اجتماعی خود را براساس نیاز و به صورت اختیاری از میان نرخ‌های ۱۴ یا ۱۸ درصد انتخاب می‌کنند. سهم پرداختی بیمه‌شدگان در سال ۱۴۰۳ مبلغ ماهیانه حق بیمه تأمین اجتماعی (سهم فرد) در نرخ ۱۴ درصد ۲۸۶ هزار و ۶۴۷ تومان و ۱۸ درصد ۵۷۳ هزار و ۲۹۵ تومان از سوی سازمان تأمین اجتماعی در ماه‌های ۳۰ روزه تعیین شده است.
شرایط سنی متقاضیان این بیمه برای درخواست و عقد قرارداد حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال است. افراد بالای ۵۰ سال سن باید دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی به میزان برابر مدت مازاد حداکثر سنی باشند. افرادی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند از اعمال شرط سنی معاف هستند.

تشریح بیمه‌های توافقی
هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در قالب بیمه‌های توافقی از سوی سازمان تأمین اجتماعی با توافق صندوق اعتباری هنر بیمه می‌شوند. براساس این توافق همه این گروه‌های فاقد پوشش بیمه، علاوه بر روش‌های قبلی مانند بیمه اختیاری می‌توانند در قالب بیمه توافقی و با معرفی صندوق بیمه اعتباری هنر نیز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.
قرارداد بیمه‌های توافقی از جمله بیمه توافقی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در اجرای ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی و به‌منظور تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی با سازمان‌ها، انجمن‌های صنفی، کانون‌ها و نهادهای مختلف منعقد می‌شود.
بیمه‌های توافقی ماهیت اختیاری دارند و مشمولان می‌توانند با اخذ معرفی‌نامه از نهاد مربوطه و مراجعه به سازمان تأمین‌اجتماعی و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های قانونی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، درمان (بدون پرداخت سرانه درمان و فرانشیز)، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه برخوردار شوند.
حداکثر سن متقاضیان بیمه توافقی ۵۰ سال است و درصورتی‌که متقاضیان دارای سابقه قبلی پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین‌اجتماعی باشند، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی برای ورود به این نوع بیمه به سقف سنی مجاز (۵۰ سال) اضافه می‌شود و در صورت احراز شرایط به‌عنوان مشمول پذیرفته می‌شود.
شروع بیمه‌پردازی هریک از مشمولان با رعایت تاریخ شمول از تاریخ ثبت معرفی‌نامه خواهد بود. مشمولان چنانچه واجد شرایط انجام معاینات بدو بیمه‌پردازی باشند، با معرفی‌نامه تأمین‌اجتماعی قبل از پرداخت حق بیمه مورد معاینه قرار گرفته و میزان توانایی جسمی و روحی آنان برابر ضوابط مقرر مورد سنجش قرار می‌گیرد.
نرخ حق بیمه در بیمه توافقی ۲۷ درصد دستمزد یا درامد مبنای کسر حق بیمه است و دستمزد پایه مبنای پرداخت حق بیمه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ۱.۳ برابر حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار تعیین شده و متقاضیان می‌توانند نسبت به انتخاب دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بین ۱.۳ برابر حداقل و حداکثر دستمزد مصوب در زمان ثبت معرفی‌نامه اخذ شده از صندوق اعتباری هنر، اقدام کنند. این گروه از بیمه‌شدگان نیز مانند سایر بیمه‌شدگان باید مبلغ حق بیمه هر ماهه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.
سازمان تأمین اجتماعی با داشتن ۴۷ میلیون جامعه تحت پوشش در قالب انواع بیمه‌های توافقی، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اجباری جذب بیمه‌شدگان جدید را دنبال می‌کند.

کد خبر: 70184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =