افزودن هفت گروه جدید بیمه توافقی به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

تلاش برای گسترش پوشش بیمه‌ای یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به همه گروههای بدون بیمه در کشور است که در دولت سیزدهم این برنامه‌ریزی با افزوده شدن هفت گروه جدید در قالب بیمه توافقی به جمع بیمه‌شدگان سازمان افزوده شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، در حال حاضر ۳۲ گروه شامل هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، ورزشکاران، پزشکان، دامپزشکان، فعالان در عرصه فروشگاه‌های میادین میوه و تره‌بار و دیگر گروهها در قالب بیمه توافقی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

اقدامات اثربخش این نهاد بیمه‌گر در راستای توسعه خدمات بیمه‌ای، در سال‌های اخیر به سمت جذب افراد بدون بیمه با جامعه آماری بیش از ۶ میلیون نفر پیش رفته است. جذب بیمه‌شدگان جدید با استفاده از بیمه توافقی یکی از برنامه‌های راهبردی این سازمان به شمار می‌رود.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه هفت گروه جدید از اقشار فاقد پوشش بیمه‌ای در قالب بیمه توافقی تحت پوشش تأمین ‌اجتماعی قرار گرفتند، گفت: راهبرد افزایش بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای در آینده نیز با جدیت بیشتر و با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به همه افراد فاقد بیمه در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است.

او ادامه داد: در دوره مدیریت جدید سازمان تأمین ‌اجتماعی علاوه بر طرح بیمه اجتماعی فراگیر خانواده، اقدامات بسیار مهم دیگری در حوزه رشد تعداد بیمه‌شدگان در ابعاد گوناگون رقم خورده است. بیمه ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه‌های میوه و تره‌بار مورد توجه قرار گرفت و در مجموع در حال حاضر بیش از ۳۲ گروه مشمول بیمه‌های توافقی هستند که توافق با هفت گروه از آنان در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

حدود ۳۰ درصد جامعه از خدمات بیمه‌های اجتماعی برخوردار نیستند

طبق آخرین داده‌های آماری در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه در میان شاغلان و غیرشاغلان از خدمات بیمه‌های اجتماعی برخوردار نیستند. در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی اجرای طرح‌های بیمه‌ای همانند بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری، اجباری و دیگر انواع بیمه‌ها را برای جذب افراد جدید در دستور کار قرار داده است.

بیمه‌های توافقی یکی از انواع بیمه‌ها برای جذب افراد بدون بیمه در کشور در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای محسوب می‌شود که در این سال‌ها به دنبال این برنامه‌های راهبردی تعداد بیمه‌شدگان با رشد قابل توجهی در حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روبه‌رو بوده است.

براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و تکلیف قانونی و وظیفه ذاتی، سازمان تأمین ‌اجتماعی نسبت به ایفای این نقش از سوی بیمه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است تا گروههای مختلف را در قالب انواع بیمه‌ها همچون بیمه توافقی از خدمات سازمان بهره‌مند سازد.

رویکرد دیگر سازمان تأمین اجتماعی توسعه و گسترش ضریب نفوذ و ضریب پوشش با اجرای طرح‌های مختلف برای مخاطبان به حساب می‌آید تا همه افراد جامعه بتوانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند. براساس آمارهای موجود این نهاد بیمه‌گر ظرفیت بالایی برای گسترش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برای همه گروههای بدون بیمه را دارد.

بیمه‌های توافقی برای توسعه ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی

علیرضا حیدری، کارشناس بیمه‌های اجتماعی، بیمه‌های توافقی را راهکاری با کارآیی مناسب برای ترغیب گروه‌های مختلف به بیمه‌پردازی توصیف کرد و گفت: در بیمه‌های توافقی گروه‌های مختلف مثل هنرمندان یا ورزشکاران، بر سر رقم حق بیمه با سازمان تأمین اجتماعی به توافق می‌رسند و از مزایای تأمین اجتماعی براساس این توافق دوجانبه بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: بیمه‌های توافقی یکی از راهکارهای شناخته شده استاندارد و جهانی برای توسعه ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی هستند و سازمان تأمین اجتماعی با بکارگیری این راهکار می‌تواند گروه‌های مختلف را به زیر چتر بیمه قرار دهد.

۱۵۲ هزار بیمه‌شده در بخش بیمه‌های توافقی

بیمه‌های توافقی از اول آبان‌ماه سال ۱۳۸۳ براساس توافق با برخی از گروههای مختلف بدون بیمه در این سازمان نهایی و اجرایی شده است و تاکنون در قالب ۳۲ گروه از گروه‌های اجتماعی غیرمشمول نظام حمایتی خاص فاقد رابطه مزدبگیری با اخذ مصوبه از هیأت‌مدیره سازمان و انعقاد توافقنامه، تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند.

طبق آخرین داده‌های آماری در حال حاضر بیش از ۱۵۲ هزار نفر شامل جامعه پزشکی، هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، اعضای سازمان‌های نظام دامپزشکی، نظام مهندسی ساختمان و دیگر سازمان‌ها، انجمن‌های صنفی، کانون‌ها و نهادها، دامپزشکان، ورزشکاران و دیگر گروهها از خدمات این سازمان بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

شرایط برخورداری از بیمه‌های توافقی

برقراری بیمه‌های توافقی دارای شرایطی همچون داشتن حداکثر ۵۰ سال سن برای متقاضیان این بیمه، پرداخت حق‌بیمه طبق توافق با مرجع معرفی‌کننده با انتخاب یکی از روش‌های انفرادی یا گروهی و شروع بیمه‌پردازی مشمولان از تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی ذی‌ربط است.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی نرخ حق‌بیمه ‌این گروه معادل ۲۷ درصد مبنای پرداخت حق‌بیمه است تا بیمه‌شدگان توافقی از همه حمایت‌های مقرر در ماده (۳) قانون تأمین‌اجتماعی به استثنای بند (ج) شامل غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و همچنین سایر حمایت‌ها با رعایت مقررات بهره‌مند شوند.

حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی از گروه بیمه‌های توافقی همانند برخی دیگر از گروههای تحت پوشش شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، درمان، کمک‌هزینه ازدواج، اروتز و پروتز، کمک‌هزینه مراسم ترحیم و هزینه سفر بیمار و همراه است.

سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر با ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش به ۵۳ درصد جمعیت کشور در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بدون استفاده از منابع دولتی و با وصول حق بیمه از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌ شده اصلی نسبت به اجرای تعهدات خود در قالب چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر و دیگر تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود عمل می‌کند.

کد خبر: 70098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =