رقابت ۱۶ فیلم در فجر ۳۹

روز گذشته تکلیف فیلم‌های جشنواره فجر مشخص شد و ۱۶ فیلم به جشنواره راه یافتند. اما از این میان تکلیف ۴ فیلم از آثار سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر مشخص نیست.

به گزارش آتیه آنلاین، ۲۲ دی ماه فهرست ۶۲ فیلم حائز شرایط شرکت در جشنواره ملی فیلم فجر از سوی دبیرخانه این رویداد اعلام شد و بنا به گفته دبیر جشنواره ۵۷ فیلم توسط هیات داوران بازبینی شده‌اند و در آخر هیأت داوری ۷ نفره جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر ۱۶ اثر را برای نمایش و داوری نهایی اعلام کردند.

«ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «بی‌همه‌چیز» به کارگردانی محسن قرایی، «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری، «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی، «رمانتسیم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری، «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی، «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی، «منصور» به کارگردانی سیاووش سرمدی و «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری، ۱۶ فیلمی هستند که در این دوره از جشنواره اکران می‌شوند.

البته  تکلیف ۴ فیلم از آثار سی‌ونهمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر مشخص نیست که در این میان بعد از «قاتل و وحشی» و «شیشلیک» شنیده می‌شود فیلم‌های «روشن» روح‌الله حجازی و «چپ، راست» حامد محمدی هم برای نمایش مورد ممیزی و سانسور قرار گیرند.

حالا به نظر می رسد بر خلاف آنچه گمان می شد جشنواره‌ای آرام و بی‌سروصدا پیش رو خواهد بود، اتفاقا این جشنواره پتانسیل فراوانی برای جنجال‌سازی دارد. چراکه هنوز مشخص نیست هرکدام از این  فیلم ها  توسط دبیرخانه جشنواره حذف شده‌اند یا موفق به دریافت پروانه نمایش دائم یا موقت نشده‌اند. اما می دانیم که «شیشلیک» محمدحسین مهدویان تاکنون سه بار از سوی شورای صدور مجوز نمایش برگشت خورده و هنوز هم نتوانسته اجازه نمایش در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر را به دست آورد.

همچنین به نظر می‌رسد تا حد زیادی دیگر  باید فیلم «قاتل و وحشی» را توقیف‌شده دانست. فیلم «قاتل و وحشی» که در ابتدا از سوی شورای پروانه نمایش با اصلاحاتی مواجه شده بود، این اصلاحات را مرتفع ساخت، اما شنیده‌ها حکایت از این دارند که ظاهرا مشکلات این فیلم به این سادگی قابل حل‌شدن نیست و دلیل عمده اصلاحات به ظاهر و موهای تراشیده لیلا حاتمی و البته خشونت حاکم بر فیلم بازمی‌گردد. پیش از این جمعی از هنرمندان مطرح سینما از جمله هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، نوید محمدزاده و حامد بهداد به حمایت از این فیلم پرداخته و خواستار این شده بودند که فیلم در جشنواره به قضاوت مردم و تماشاگران گذاشته شود.

حالا توقیف و حذف فیلم «قاتل و وحشی» در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجربار دیگر این نکته را یادآوری می کند که سینمای ایران همچنان درگیر موضوعات و مسائل قدیمی ست و مسوولان سینما نمی‌خواهند خود را به‌روزرسانی کنند. مشخص است که آنها نیز مانند ما می دانند که با توقیف این فیلم ها، جشنواره این دوره  دیگر جذابیت‌هایش را از دست خواهد داد. آن هم درست در سالی که جشنواره با مخاطبانی به مراتب کمتر برگزار می شود و تنها تعداد انگشت‌شماری فیلم جذاب جلوی دوربین رفته  و مشخص نیست مخاطبان از بازگشایی سینما در جشنواره فیلم فجر در شیوع پیک چهارم کرونا استقبال کنند. با این حال فیلم‌هایی که پشت سد پروانه نمایش گرفتار شده‌اند، روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.

کد خبر: 6933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =