همه چیز درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳

رکورد مصرف بنزین اسفند ماه ۱۴۰۲ زده شد و پس از آن نیز برای مسافرت‌های نوروزی شاهد حجم بالایی از مصرف این حامل انرژی بودیم. در این میان طی ماه‌های گذشته همواره این سئوال مطرح بوده که با توجه پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن، آیا باید منتشر باشیم قیمت این حامل انرژی در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سال ۱۴۰۲ بارها مباحثی درباره پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن مطرح شد و با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته واردات این حامل انرژی متوقف شده است، گمانه‌زنی‌ها و گاه حتی شایعه‌سازی‌هایی درباره افزایش قیمت سوخت مطرح شد.

البته در سال ۱۴۰۲ نیز در مقاطع زمانی مختلف، اخبار غیر رسمی از افزایش قیمت بنزین حکایت داشت و در تمام این مدت مسئولان مختلف دولت از وزیر نفت گرفته تا سخنگوی دولت این شایعه را تکذیب کرده و تاکید کردند که قرار نیست در قیمت این سوخت استراتژیک تغییری ایجاد شود.

رکورد مصرف بنزین شکسته شد

جعفر سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش در آخرین روزهای اسفند ماه سال گذشته در نشستی خبری، از شکسته شدن رکورد مصرف بنزین خبر داده و متذکر شد: «میانگین مصرف بنزین در اسفند امسال ۱۱۷.۴ میلیون لیتر در روز است، ولی روند صعودی دارد و در این ماه ما رکورد مصرف ۱۳۳ میلیون لیتر در روز را ثبت کرده‌ایم.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع روزانه بیش از ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در نیمه اول اسفندماه خبر داد و گفت: «میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور به حدود ۱۱۸ میلیون لیتر رسیده، در حالی که این عدد در روزهای عادی سال ۱۱۵ میلیون لیتر بوده است.»

وی افزود: «روند مصرف بنزین صعودی است و در چند روز اخیر رکورد مصرف بنزین در اسفندماه امسال با رقم ۱۳۳ میلیون لیتر شکسته شد. البته رکورد مصرف در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۸ اسفندماه رقم ۱۴۳ میلیون لیتر بوده است.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین تاکید کرد که مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن رشدی ۱۳ درصدی داشته است،

قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳

اما در تکذیب گرانی بنزین نیز خبری بود که در سال گذشته به کرات و از سوی مسئولان مختلف منتشر شد. برای سال ۱۴۰۳ نیز در آخرین روزهای اسفند ماه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: «تاکنون هیچ موضوعی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح نشده است و تامین نیاز از پالایشگاه‌های داخل صورت می‌گیرد.»

سالاری در نشست خبری خود تاکید کرد: «هیچ موضوعی در مورد افزایش قیمت مطرح نشده و ما به عنوان شرکت پخش فراورده‌های نفتی وظیفه توزیع سوخت را داریم.»

وی در عین حال بر این نکته تاکید کرد که هیچ کمبودی در زمینه سوخت وجود ندارد و همه تأسیسات و تجهیزات در مراکز ذخیره و مبادی توزیع سوخت در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

اما سالاری تنها مسئولی نبوده که درباره ثبات قیمت بنزین در سال جدید وعده داده بلکه اوایل اسفند ماه، هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نیز با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفته بود: «در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هیچ تصمیمی در ارتباط با تغییر قیمت حامل‌های انرژی گرفته نشده است.»

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز دی ماه سال گذشته در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخته و گفته بود: «دولت در لایحه بودجه سال آینده، قیمت حامل‌های انرژی را ثابت در نظر گرفته است.»

ماجرای بنزین ۸۰۰۰ تومانی چیست؟

اما در سالی که گذشت علاوه بر انتشار گاه و بی‌گاه خبر گرانی بنزین در مقاطعی نیز بحث‌هایی مربوط به سهمیه‌بندی و سه نرخی شدن قیمت بنزین مطرح شد.

بهمن ماه سال ۱۴۰۲ و به دنبال کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی کارت‌های سوخت از ۱۵۰ به ۱۰۰ لیتر، برخی رسانه‌ها چنین اعلام کردند که جمع‌بندی تصمیمات درباره بنزین به این صورت بوده که بنزین نرخ سوم با قیمت هر لیتر ۸۰۰۰ تومان عرضه شود تا پرمصرف‌هایی که بیشتر از سهمیه یارانه و سهمیه آزاد در نظر گرفته شده به‌ازای هر خودرو مصرف دارند، مصرف مازاد خود را به نرخ ۸۰۰۰ تومان تهیه کنند.

در این مدت چنین اعلام شد که شنیده‌ها از برنامه‌ریزی دولت برای سه نرخی شدن بنزین حکایت دارد و براساس این شنیده‌ها آنچه در فصل بهار مورد جمع‌بندی کارشناسان و مسئولان دولتی قرار گرفت، به این صورت بود که دولت با هدف جلوگیری از تکرار تجربه آبان ۹۸ و ایجاد نگرانی در مردم در نظر دارد تا ۶۰ میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰ تومانی) را حفظ کند، اما با اعمال محدودیت در حجم (از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر) و محدودیت زمانی مدت ذخیره (از ۹ ماه به ۶ ماه) میزان مصرف بنزین ۳۰۰۰ تومانی را مدیریت کرده و کاهش دهد. البته این گمانه‌زنی‌ها تاکنون از سوی هیچ کدام از مسئولان دولت یا وزارت نفت به تائید نرسیده و اعلام رسمی در این خصوص صورت نگرفته است.

قیمت بنزین در ایران و جهان

در این مدت برخی رسانه‌ها نیز به بررسی و مقایسه قیمت بنزین در ایران و سایر کشورها پرداختند و اعلام کردند: جدیدترین آمار از قیمت بنزین در جهان نشان می‌دهد، ارزان‌ترین بنزین دنیا در ایران عرضه می‌شود و قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران، تا ۴۰ برابر قیمت این محصول در ایران است.

بنا بر این اخبار، هر لیتر بنزین در ایران، تنها ۲.۹ سنت قیمت دارد که ارزان‌تر از هر کشور دیگر است. متوسط قیمت هر لیتر بنزین در جهان، ۴۵ برابر قیمت این محصول در ایران است.

قیمت بنزین در عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان حدود ۲۰ برابر قیمت این محصول در ایران است. گران‌ترین بنزین در دنیا نیز در هنگ کنگ عرضه می‌شود و هر لیتر بنزین در هنگ کنگ ۳.۱ دلار قیمت دارد که بیشترین در جهان است.

نویسنده: محبوبه نقره‌خامه

کد خبر: 69113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =