استقبال ۴۰ میلیاردی از یار مهربان

فروش نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال چشمگیر مردم  از مرز ۳۹ میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، اهالی کتاب از بهار امسال سراغ نمایشگاه را می‌گرفتند و ناشران چشم‌انتظار برپایی نمایشگاه بودند اما هربار به دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه با تأخیر در برگزاری روبه‌رو می شد تا اینکه مسئولان چاره را در برگزاری آنلاین رویداد جست‌وجو ‌کردند، خیلی‌ها موافق و خیلی‌ها هم مخالف بودند اما بالاخره اعلام شد که نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نمایشگاه از اول بهمن ماه آغاز به کار کرد، هرچند در ابتدا سایت نمایشگاه با مشکلات فنی بسیاری مواجه شد اما به نظر می رسد  از روز جمعه که بخش فروش سایت نمایشگاه با تقویت زیرساخت ها توانست کار خود را از بگیرد، دیگر دچار مشکل نشده و مخاطبان توانسته اند کتاب های لازم را تهیه کنند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اگر چه آغاز چندان روشنی نداشت اما استقبال از این نمایشگاه توانست تا حد زیادی از بار روانی و اضطراب ناشی از برگزاری مجازی بزرگترین رخداد فرهنگی کشور و همچنین خسارت های مالی یک سال اخیر را کاهش دهد. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که ناشران تا ابتدای هفتمین روز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۳۹ میلیارد تومان کتاب فروختند این آمار نشان می دهد که نمایشگاه مجازی کتاب در بخش سودآوری و جبران خسارت ناشران تا حد قابل توجهی، خوب عمل کرده است. البته این  میزان استقبال سبب شده تا این نمایشگاه دو روز بیشتر به کار خود ادامه دهد و تا ساعت ۲۴ چهارشنبه (۸ بهمن ماه) تمدید شود و از این رو فردا روز پایانی برگزاری آن خواهدبود.

ایوب دهقانکار در این باره گفت: دانش و فناوری برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران برای همیشه بومی و ماندگار شد. وی ادامه داد: با لحاظ اولین تجربه، استقبال مردم و ناشران بسیار بیشتر از حد انتظار ما بود، اما قطعا وضعیت موجود به‌هیچ‌وجه ایده‌آل و مطلوب مجریان نمایشگاه مجازی نیست؛ در عین حال برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب کشور، تجربه ارزشمندی برای ما بود که بر اساس آن می‌توان ایرادات نمایشگاه‌های بعدی را به حداقل رساند و قدم‌های موثرتری در آینده برداشت. ثبت ۵۰۰ میلیون درخواست که پاسخ کمتر از چند ثانیه دریافت کرده‌اند، گواه این مدعاست که بسیاری از موانع قبلی برطرف شده و اینک بازدیدکنندگان برای ورود به سایت نمایشگاه مشکلی ندارند.

هرچند استقبال از این شیوه جدید برگزاری به صورت مجازی، قابل مقایسه با حضور میلیونی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل برگزاری نمایشگاه‌ها و شهر آفتاب و مصلی نیست، اما با این حال، باید گفت استقبال بیش از حد انتظار بوده است. در واقع آمار فروش ثبت شده در این نمایشگاه حاکی از آن است که دیگر نمی‌توان مدعی شد کتاب در سبد خانواده ها جایی ندارد، ‌ بلکه دیگر باید گفت که کتاب از نبود تبلیغات و شبکه توزیع قدرتمند رنج می‌برد.

کد خبر: 6881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =