جداسازی یارانه نقدی از طرح کالابرگ الکترونیک برای افزایش قدرت خرید

طرح فجرانه در قالب طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً متفاوت با طرح‌های دیگر حمایتی دولت است. به‌این معنا که اعتبار ۲۲۰هزار تومان هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این میزان اعتبار در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز ۱۱ قلم طرح کالابرگ الکترونیک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در طرح فجرانه یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر از کالابرگ الکترونیک جدا شده است. سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی، یارانه ارتقای امینت غذایی کودکان(از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان)و طرح یسنا مربوط به مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار (۴۰۰ هزار تومان) طرح‌هایی است که دولت برای افزایش ارتقای امنیت غذایی آحاد مردم، کودکان تا ۵۹ ماه و مادران باردار و شیرده به مرحله اجرا درآورد.

هدف از اجرای این طرح‌ها، عدالت در سفره غذایی و معیشت مردم بود تا بودجه تخصیص داده شده برای این کار، مستقیم به میان سفره مردم بیاید. «طرح کالابرگ الکترونیکی» اولین اقدام دولت برای افزایش یارانه‌ها بود که بنا داشتند از سال گذشته آن را به مرحله اجرا دربیاورند اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های مربوط به این کار، اجرایی شدن آن به سال ۱۴۰۲ موکول شد.

دولت که افزایش یارانه را در راستای کمک به ارتقای امنیت غذایی می‌دانست، تصمیم گرفت با آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای طرح «کالابرگ الکترونیکی» شرایطی را مهیا کند که یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت درآمدی یارانه خود را صرف خرید سبد غذایی سالم و لازم برای خانواده کرده و از این بابت یارانه مضاعف دریافت کنند که به نوعی تشویق برای خرید خوراک ضروری باشد.

این طرح در گام نخست به صورت پایلوت و در یک شهر کار خود را آغاز کرد. زمانی که نتایج بررسی و موانع و مشکلاتی که این طرح می‌توانست داشته باشد رفع شد، کالابرگ الکترونیکی جای خود را در میان یارانه‌بگیران باز کرد.

طرح تشویقی مرحله نخست اجرای کالابرگ الکترونیک

مرحله نخست اجرای این طرح به گونه‌ای بود که سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد از امتیاز تشویقی آن بهره‌مند می‌شدند و اگر ۲۰۰ هزار تومان مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای مشخص خریداری می‌کردند، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در بستر شبکه ملی اعتبار و براساس کد ملی سرپرستان خانوار به حساب آنها واریز می‌شد.

برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تأیید رسیده بود در سبد غذایی این طرح با قیمت سال ۱۴۰۱ تعریف شد، اقلام این طرح محسوب می‌شوند.

با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

جدا کردن یارانه نقدی از طرح کالابرگ الکترونیک

دولت در تازه‌ترین طرح خود با عنوان طرح فجرانه، پرداخت یارانه جدید را بدون شرط و شروط از ۲۰ بهمن ماه آغاز کرد. جدا کردن یارانه نقدی از طرح کالابرگ الکترونیک، روند گسترش آن را در قالب طرح فجرانه هموار کرد. در حال حاضر یارانه‌بگیران مشمول طرح کالابرگ می‌توانند بدون هزینه‌کرد یارانه نقدی، با اعتبار ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر یارانه‌بگیر، از ۱۱ قلم کالای گفته شده خرید کنند.

در این طرح یک سبد غذایی حاوی ۱۱ قلم برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنا با قیمت روز از محل یارانه جدید که همان ۲۲۰ هزار تومان است تأمین می‌شود.

بر این اساس قیمت روز سبد اقلام ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید این سبد باید قیمت سال گذشته را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ از جیب خود پرداخت کرده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین کنند.

اعتبار جدید ۲۲۰ هزار تومانی علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند کرد و مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوارها فرصت دارند تا قبل از دریافت یارانه نقدی جدید این میزان یارانه ارائه شده را پرداخت کنند.

راهنمای خرید از کالابرگ

خانوارها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خریداری کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عبارتی با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات(شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است.

امکان استفاده از این یارانه به صورت کاملاً ساده و در دسترس برای تمام مردم در دهک‌های درآمدی یک تا هفت جامعه وجود دارد و دولت از سرپرستان می‌خواهد حتماً از این امکان استفاده کرده و تمام مبلغ یارانه مضاعف را در ماه برای خانواده خود هزینه کنند. براساس اعلام وزیر رفاه و معاون امور اقتصادی برای شارژ اعتبار مضاعف در یارانه‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر میزان استفاده از این امکان افزایش یابد، باعث خرسندی مسئولان است.

بر اساس طرح کالابرگ الکترونیکی، اعتبار یارانه برای همه یارانه‌بگیران در دهک‌های اول تا هفتم جامعه که ۶۱ میلیون نفر را شامل می‌شود و آن‌ها می توانند با مراجعه به بیش از ۲۱۰هزار فروشگاه، کالاهای موردنظر خود را خریداری کنند.

مشمولان با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» می توانند فروشگاه‌های نزدیک محل سکونت را شناسایی کرده و برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی به این مراکز خرید مراجعه و برای استعلام از مانده حساب کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری کنند.

نویسنده: نیهاد نیوان

کد خبر: 68347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =