کرونا در راه صعود

بنابر اعلام کمیته همه‌گیری بیماری کرونا وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه، منحنی اپیدمی این بیماری در کشور شاهد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی همراه بوده و ۱۲ استان نیز شروع پیک جدید بیماری را شاهد بودند.

شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان به ۳۵ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۶۷۱ نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و ۴۱ هزار و ۸۶۲ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است. همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها، ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۶۸۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند. روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۴ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

در ایران نیز تا روز گذشته ۱۳ مهر ماه، مجموع بیماران کووید۱۹ به ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده و متاسفانه ۲۶ هزار و ۹۵۷ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. همچنین خوشبختانه تا کنون ۳۸۹ هزار و ۹۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ وزارت بهداشت، تحلیـل اسـتانی این بیماری در هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه امسال را منتشر کرد.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، هر چند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور نسبتا بالا است، اما روند کشور در این هفته به ثبات رسیده و تغییرات مختصر صعودی داشته است. در ۹ استان (آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، البرز، هرمزگان، گیلان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان) روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در ۱۲ استان (لرستان، سمنان، بوشهر، خراسان شمالی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، مرکزی، آذربایجان غربی و قزوین) روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در هفت استان (قم، ایلام، همدان، اردبیل، خوزستان، کرمان و مازندران) روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در دو استان (خراسان رضوی و کردستان) روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد. احتمالاً یک استان (کرمانشاه) اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته است. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند. 

حتی در کشور پرو سقوط اقتصادی بیش از ۳۰ درصد بوده است. جالب است بدانیم این کشورها که شدیدترین رکود اقتصادی را متحمل شده‌اند، در میان کشورهایی هستند که بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را دارند. ولی در سایر کشورها، تأثیرات اقتصادی بسیار ملایم‌تر بوده است. در تایوان، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ کمتر از یک درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بود. فنلاند، لیتوانی و کره جنوبی همگی با کاهش پنج درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه شدند. واضح است که فاکتورهای زیادی فراتر از تصمیمات سیاسی که هر دولت درباره نحوه کنترل شیوع ویروس اتخاذ کرده است، بر میزان مرگ ناشی از کووید-۱۹ و شوک به اقتصاد تأثیر گذاشته است و هنوز پیامدهای این همه‌گیری به طور کامل روشن نشده است. اما در میان کشورهایی که داده‌های تولید ناخالص داخلی آنها در دسترس است، رابطه  معکوسی میان محافظت از سلامت مردم و حمایت از اقتصاد اثبات نشده است و برعکس؛ رابطه‌ای که ما بین تأثیرات اقتصادی و کنترل همه‌گیری مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد که کشورهای کنترل کننده شیوع کووید-۱۹، علاوه بر نجات جان مردم‌شان، ممکن است بهترین استراتژی اقتصادی را نیز در پیش گرفته باشند.

کد خبر: 667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =