بیمه توافقی چیست و  چه مواردی شامل آن می‌شود؟

بیمه توافقی چیست؟ و  چه چیزی شامل آن می شود؟ در ادامه این مطلب با بیمه توافقی و شرایط آن آشنا خواهیم شد.

بیمه طلاب و روحانیون

من اخیرا ملبس به لباس روحانیت شده ام و ۴۹ سال سن دارم، اطلاع پیدا کرده ام که روحانیون نیز میتوانند بیمه تامین اجتماعی شوند دراین خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارم.

بیمه طلاب و روحانیون یکی از گروه بیمه های توافقی است، وچنانچه تحت پوشش مرکز خدمات حوزه های علمیه سراسر کشور هستند اگر دارای شرایط عمومی بیمه های توافقی باشند میتوانند متقاضی بیمه تامین اجتماعی شوند. دراین ارتباط لازم است اطلاع داشته باشید متقاضی بیمه های توافقی از جمله طلاب و روحانیون در زمان درخواست بیمه شدن باید حداکثر ۵۰ سال سن داشته باشد و درصورت داشتن سن بیشتر از ۵۰ سال لازم است معادل سن اضافی مازاد بر ۵۰ سال ،سابقه قبلی پرداخت حق بیمه داشته باشد، نرخ حق بیمه ۲۷ درصد است و بیمه شده مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نیست، اگر سابقه قبلی پرداخت حق بیمه متقاضی صفر و کمتر از ۵ سال است دستمزد مبنای کسر حق بیمه او به انتخاب خودش بین ۲/۱ برابر حداقل دستمزد و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار درسال مربوطه میباشد و اگر۵ سال و بیشتر سال سابقه قبلی داشته باشد دستمزد مبنای کسر حق بیمه باتوجه به سن متقاضی بصورت پلکانی از ۲/۱ برابر حداقل دستمزد تا چند برابر حداقل خواهد بود و به انتخاب متقاضی خواهد بود تعهدات سازمان تامین اجتماعی درقبال کلیه بیمه شدگان توافقی از جمله طلاب و روحانیون شامل تعهدات بلند مدت مستمری های بازنشستگی، کارافتادگی، بازماندگان و تعهدات کوتاه مدت کمک هزینه ازدواج بلاعوض، کمک هزینه وسایل کمک پزشکی پروتز و اروتز،کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه سفر بیمه شده بیمار وهمراه او میباشد.

و انجام خدمات درمانی،کلیه بیمه شدگان توافقی از جمله طلاب و روحانیون موقع مراجعه به مراکز درمانی ملکی و استیجاری سازمان تامین اجتماعی از پرداخت فرانشیز معاف بوده و درمان انان بصورت رایگان انجام میشود، کلیه متقاضیان بیمه های توافقی اگر حائز شرایط معافیت از معاینات پزشکی نباشند لازم است با هزینه شخصی خود مورد معاینات پزشکی قرار گیرند، ضمنا در بیمه های توافقی باید حق بیمه هرماه همانند بیمه های اجباری حداکثر تا اخرین روز ماه بعدی پرداخت شود. در خصوص طلاب و روحانیون مسولیت ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ماهیانه طلاب و روحانیون به عهده مرکز خدمات حوزه های علمیه است.

بیمه اعضاء سازمان نظام کاردانی ساختمانی

دو سال است معمار تجربی ساختمان هستم و ۴۹ سال سن دارم. با توجه به اینکه قبلاً نیز پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارم، آیا می‌توانم بیمه تأمین اجتماعی شوم‌؟

کاردان‌های فنی و معماران تجربی ساختمان به‌عنوان یکی از گروه بیمه‌های توافقی‌ با معرفی سازمان نظام کاردانی ساختمان و نمایندگی‌های آن در استان‌ها، اگر فاقد رابطه مزدبگیری هستند و تحت پوشش نظام بیمه‌ای خاص دیگری نمی باشند در صورت دارا بودن شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان توافقی که درسوال و جواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون به ان اشاره شده است، می‌توانند از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند. ضمناً شما در صورت عدم تمایل از این نوع بیمه تأمین اجتماعی، با توجه به میزان سن و سابقه خود می‌توانید با رعایت شرایط مربوطه از بیمه اختیاری نیراستفاده کنید.

یکی از صنعتگران صنایع دستی هستم. با داشتن ۴۷ سال و ۶ ماه سن و ۵ سال سابقه قبلی پرداخت حق بیمه، از چه طریقی می توانم خودم را بیمه تأمین‌اجتماعی کنم؟

بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی یکی از گروه بیمه‌های توافقی هستند، شما با داشتن کارت شناسائی معتبر از اتحادیه صنایع دستی و با معرفی اتحادیه مربوطه در صورت داشتن شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان توافقی که در سوال وجواب بیمه طلاب و روحانیون به آن اشاره شده است می توانید در زمره بیمه‌شدگان توافقی هنرمندان و صنعتگران دستی قرار گیرید. البته هانطوریکه در پاسخ سوال بیمه طلاب و روحانیون اشاره شده است، با توجه به پلکانی بودن میزان دستمزد متقاضیانی که بیشتر از ۵ سال سابقه قیلی دارند و دستمزد مشمول کسر حق بیمه متقاضی مرد که ۴۷ تا ۴۸ سال سن و ۵ سال تا ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد (مثل شما)، دستمزد انتحابی متقاضی بین ۲/۱ برابر حداقل دستمزد تا حداکثر ۵ برابر حداقل دستمزد درسال مربوطه است ، اگر دستمزد انتخابی شما، ۲/۱ برابر حداقل باشد چون در سال ۱۴۰۲ حداقل دستمزد مبلغ یک میلیون و ۷۶۹ هزارو ۴۲۸ ریال است، دستمزد ماه های ۳۱ روزه به میزان ۶۵۸۲۲۷۲۱ ریال و ماه های ۳۰ روزه ( غیر از اسفند ۲۹ روزه ) مبلغ ۶۳۶۹۹۴۰۸ ریال خواهد بود.

بیمه اعضاء انجمن صنفی امداد خودرویی برون شهری

مالک خودرویی هستم که با ۵۱ سال سن و سه سال سابقه قبلی پرداخت حق بیمه، در امداد خودرویی برون‌شهری مشغول به کار هستم. آیا با توجه به حرفه‌ام می‌توانم خودم را بیمه تأمین‌اجتماعی کنم‌؟

مالکان خودروها و یا اجاره به شرط تملیک و امدادگران و بازاریابان دفاتر بازایابی و فروش شرکت‌های امداد خودرو که از اعضای انجمن صنفی شرکت‌های امدادخودرویی برون‌شهری هستند، با معرفی انجمن مذکور و یا نمایندگی‌های آن در استان‌ها، چنانچه فاقد رابطه مزدبگیری بوده و تحت حمایت نظام بیمه‌ای دیگری نباشند به عنوان یکی از بیمه‌های توافقی طبق شرایط عمومی مندرج در سوال وجواب بیمه طلاب و روحانیون و تعهدات سازمان تامین اجتماعی درقبال بیمه شدگان توافقی میتوانند خود را بیمه تأمین‌اجتماعی کنند.

آشنایی با بیمه توافقی

بیمه پزشکان و پیراپزشکان

فارغ‌التحصیل رشته پزشکی هستم‌. بعد از گذراندن دوره طرح و با اخذ شماره نظام پزشکی‌، مطب پزشک عمومی دایر کرده‌ام‌. با توجه به اینکه قبل از شروع تحصیلات دانشگاهی سه سال سابقه پرداخت حق بیمه در تأمین اجتماعی دارم و نیز دارای ۳۰ سال سن هستم‌، برای بهره‌مندی از خدمات درمانی و درآینده استفاده ازمستمری بازنشستگی تأمین اجتماعی با چه شرایطی می‌توانم خودم را بیمه کنم‌؟

۲۵ گروه از گروه‌های اجتماعی غیرمشمول حمایتی خاص‌، جزء بیمه‌های توافقی سازمان تأمین اجتماعی هستند. بیمه پزشکان و پیراپزشکان نیز یکی از بیمه‌های توافقی است؛ لذا کلیه پیراپزشکان و پزشکان عمومی و متخصص و فوق‌تخصص اعم از خانم یا آقا که از اعضای سازمان نظام پزشکی هستند با معرفی سازمان مذکور در صورت داشتن شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان توافقی که در سوال و جواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون با آن شاره شده است، خود را بیمه تأمین اجتماعی کنند. مهلت ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ماهیانه (افرادی که لیست آن‌ها به‌صورت گروهی و توسط سازمان نظام پزشکی ارسال می‌شود یا خود بیمه شده به‌صورت انفرادی حق بیمه را پرداخت می‌کنند) حداکثر تا اخرین روز ماه بعدی است ضمناً کلیه پزشکان و پیراپزشکان در صورت داشتن حداکثر ۵۰ سال سن و حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه و یا صرفاً دارای کارت پایان خدمت سربازی (برای آقایان) می‌توانند خود را با در نظر گرفتن سایر شرایط‌، بیمه اختیاری کنند، لازم به یادآوری است‌، اگر پزشکان و یا پیراپزشکان در یکی از مراکز درمانی شاغل بوده و رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارفرما داشته باشند مشمول بیمه اجباری خواهند بود و کارفرما مکلف است نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام کند.

بیمه اعضاء سازمان نظام دامپزشکی

من دامپزشک هستم و ۴۶ سال سن دارم. با توجه به دارا بودن شش سال سابقه قبلی پرداخت حق بیمه، با چه شرایطی می‌توانم از بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده کنم؟ آیا دامپزشکان نیز می‌توانند از بیمه تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند؟

بله. بیمه دامپزشکان نیز جزء بیمه‌های توافقی است و دامپزشک آقا یا خانم که دارای کارت شناسایی معتبر از سازمان دامپزشکی هستند در صورت دارا بودن شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان توافقی که در سوال و جواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون به انها اشاره شده است خود را بیمه تامین اجتماعی کنند.

دامپزشک هستم. آیا ما دامپزشکان نیز مانند سایر اقشار جامعه می‌توانیم خود را بیمه تأمین اجتماعی کنیم؟

بله شما نیز طبق توصیحات داده شده در پاسخ سوال بالا میتوانید خود را بیمه تامین اجنماعی کنید.

اعضاء سازمان نظام مهندسی معدن

مدتی است در رشته مهندسی معدن فارغ‌التحصیل شده‌ام. ۳۰ سال سن دارم و عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستم؛ آیا مهندسان امثال من می‌توانند خود را بیمه تأمین اجتماعی کنند؟

بیمه مهندسین معدن نیز جزء گروه بیمه های توافقی است، اگر مهندس معدن دارای کارت عضویت از سازمان نظام مهندسی معدن باشد و در شغل مرتبط اشتغال به کار داشته و تحت نظام بیمه‌ای خاص دیگری قرار نگرفته و فاقد رابطه مزد بگیری باشد، با معرفی سازمان مذکور، در صورت داشتن شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی درقبال بیمه شدگان توافقی که در سوال وجواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون به ان اشاره شده است میتوانند بیمه تامین اجتماعی شود، ضمنا به اطلاع مهندسین ساحتمان و مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی میرساند که انها نیز در صورت داشتن کارت عضویت از سازمان نظام مهندسی ساختمان و یا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، با معرفی سازمان‌های فوق‌الذکر می‌توانند همانند شرایط بیمه مهندسان معدن، بیمه‌شده توافقی تأمین اجتماعی شوند. لازم به یادآوری است چنانچه مهندسان معدن و یا ساختمان و یا کشاورزی در یکی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی شاغل و از کارفرما مزد دریافت کنند در این صورت مشمول بیمه اجباری با نرخ ۳۰ درصد بوده و طبق ضوابط مریوطه مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز خواهند بود.

بیمه راکبین و نمایندگی‌های پیک موتوری

در خصوص طرح دارویار این روزها در رسانه‌ها مطالبی بیان می‌شود و به نظر می‌رسد اگر کسی بیمه نباشد نمی‌تواند از این طرح استفاده کند و به ناچار باید دارو را به قیمت تمام شده خریداری کند. در این ارتباط من که راکب و مالک پیک موتوری هستم‌، آیا می‌توانم جهت استفاده از این طرح و سایر خدمات سازمان تأمین اجتماعی خودم را بیمه کنم‌؟

بله! صاحبان نمایندگی‌های پیک موتوری که به صورت مقاطعه‌کاری با شرکت حمل‌ونقل کالای تهران (پیک بادپا) در امور حمل‌ونقل موتوری فعالیت می‌کنند. همچنین راکبین و رانندگان خود مالک موتوری پیک بادپا چنانچه تحت پوشش نظام حمایتی بیمه‌ای خاص دیگری نباشند (و رابطه مزدبگیری با شرکت مذکور یا نمایندگی‌های آن در استان‌ها نداشته و صرفاً مبالغی را به عنوان حق‌السهم به شرکت فوق‌الذکر پرداخت می‌کنند) با معرفی شرکت حمل‌ونقل کالای تهران و نمایندگی آن در استان‌ها طبق شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان که در سوال و جواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون به آن اشاره شده است می‌توانند به عنوان بیمه‌ شده توافقی‌، بیمه تأمین اجتماعی شوند، لازم به یادآوری است‌ سایر کارکنان که رابطه استخدامی ‌و مزدبگیری با شرکت فوق‌الذکر و یا نمایندگی مربوطه داشته باشند کارفرما موظف است به استناد بند «الف» (ماده ۴) و (ماده ۳۹) قانون تأمین اجتماعی به عنوان بیمه‌ شده اجباری نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنها اقدام کند.

بیمه توافقی چیست؟

بیمه مداحان و شاعران اهل بیت

ما مداحان اهل بیت (ع) که در ایام ماه محرم وسایر مناسبت‌های مربوط به اهل بیت مداحی می کنیم آیا می توانیم در زمزه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی قرار گیریم تا ضمن استفاده از خدمات درمانی از سایر حمایت‌های قانونی سازمان تأمین اجتماعی نیز بهره‌مند شویم؟

بله مداحان و شاعران اهل بیت (ع) که تحت پوشش «بنیاد فرهنگی دعبل» هستند طبق شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان توافقی که در سوال و جواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون به انها اشاره شده است بیمه تامین اجتماعی شوند، ضمنا مسولیت ارسال لیست و پرداخت حق بیمه متقاضیان ظرف مهلت مقرربه عهده بنیاد فرهنگی دعبل میباشد.

بیمه رزمندگان و بسیجیان فعال

ما چهار نفر در یکی از حوزه‌های سازمان بسیج شهری به عنوان بسیجی فعال مشغول خدمت هستیم. آیا بسیجیان نیز می‌توانند از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند؟

یکی از گروه‌ بیمه‌های توافقی، موضوع بیمه رزمندگان و بسیجیان فعال است. در این ارتباط اگر بسیجی فعال متقاضی بیمه شدن‌، واجد شرایط عمومی متقاضیان بیمه های توافقی و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه بیمه شدگان توافقی که درسوال وجواب مربوط به بیمه طلاب و روحانیون به آنها اشاره شده است و فاقد پوشش بیمه‌ای دیگری بوده و رابطه مزدبگیری نداشته باشد با معرفی مؤسسه تأمین درمان بسیجیان‌، می‌تواند تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد و مؤسسه مذکور مسئول ارسال لیست و پرداخت حق بیمه‌های مربوطه است.

بیمه کارگران ساختمانی

کارگر ساختمانی درب و پنجره‌ساز فلزی هستم و قبلاً ساکن کرمان بودم‌ و از سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کرمان نیز کارت مهارت فنی درجه ۲ گرفتم؛ سپس در سامانه رفاهی وزارت تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی جهت بیمه کارگران ساختمانی ثبت‌نام کردم و بعدا بر اساس بازرسی تأمین‌اجتماعی شعبه کرمان اشتغال من در این شغل مورد تأیید قرار گرفت؛ اما بنا به دلایلی حدود پنج روز است از کرمان به شهرستان کرج نقل مکان کرده و ساکن کرج شده‌ام. آیا لازم است برای پیگیری کارهای بیمه‌ام مجدداً به کرمان مراجعه کنم؟

شغل درب و پنجره‌ساز فلزی یکی از مشاغل ۱۶گانه کارگران ساختمانی است و خوشبختانه سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص این مشکل شما (بُعد مسافت) و افراد مشابه‌، اخیراً بخشنامه‌ای صادر کرده و در آن قید شده که کارگران ساختمانی پس از اخذ کارت مهارت فنی از سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و ثبت‌نام در سامانه رفاهی (در مرحله تأیید سربازرس استانی)‌، جهت تعیین وضعیت بیمه‌ای خود بدون محدودیت استان یا شهر صادرکننده کارت مهارت فنی‌، جهت دریافت خدمت می‌توانند به هر یک از شعب سازمان تأمین‌اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کنند.

کد خبر: 66435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =