سکته‌های مغزی سوغات زندگی ماشینی

سکته‌های مغزی یکی از مهمترین بیماری‌های زندگی ماشینی است که متاسفانه در حال افزایش است. بررسی‌های انجام شده در کشور حاکی از این است که روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و بنابر آخرین آمار سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار این عارضه می‌شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ می‌شود. بر اساس این تحقیق حدود ۳۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند زیر ۵۰ سال سن دارند. میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران ۵۰ سال است و این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است. کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشدار دهنده است. این در حالی است که کنترل دقیق بیماری‌هایی مانند فشار خون و چربی بالا و دیابت در پیشگیری از سکته‌های مغزی بسیار موثر است.

در این ارتباط با دکتر بهنام جبه‌داری، متخصص مغز و اعصاب گفتگویی انجام داده‌ایم که ادامه می‌خوانید:

لطفا در مورد سکته مغزی و علل به‌وجود آورنده آن توضیحاتی بفرمایید؟

اختلال در عروق مغزی سکته مغزی نامیده می‌شود البته این اختلال می‌تواند به سه شکل باشد. یکی اینکه رگ مغز پاره شود که از آن به عنوان خونریزی مغزی نام برده می‌شود. دومین حالت این است که رگ مغز دچار انسداد شود که گاهی اوقات ورید مغز و زمانی هم شریان مغز دچار این مساله می‌شود و سکته مغزی به علت انسداد رگ مغزی بوجود می‌آید . اما بعضی از سکته‌های مغزی به علت بسته شدن وریدهای مغز است که بیشتر زنان باردار و یا کسانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می کنند دچار این اختلال می‌شوند. اما اختلالی که شایع‌تر است سکته ناشی از اختلالات شریان است. اختلال شریان و پاره‌شدن آن منجر به استروک یا حمله مغزی می‌شود. علتی که باعث خونریزی‌های مغزی می‌شود اختلالات مادرزادی و در سنین بالا و فشار خون است. ریسک فاکتورهای سکته مغزی شبیه ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلب و عروق است که شامل فشار خون بالا، قند، چربی، سبک زندگی نادرست وزن بالا و استعمال دخانیات است.

سکته‌های مغزی دارای چه علایم و نشانه‌هایی است؟

در سکته‌های مغزی خونرسانی به قسمت‌هایی از مغز دچار اختلال می‌شود از اینرو آن قسمت‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهند و به صورت کج‌شدن صورت بیمار، از کار افتادن دست و پا، احساس سستی و کرختی و لکنت زبان خودش را نشان می دهد. اگر عارضه خیلی شدید باشد بیمار دچار گیجی و منگی، دوبینی و اختلال تعادل هم می‌شود.

بعد از سکته مغزی چه فوریت‌هایی باید انجام شود؟

بیمار در ساعت‌های اولیه بعد از سکته باید به اورژانس رسانده شود. زمانی که انسداد شریان و وجود لخته باعت سکته شده باشد می‌توان از داروهایی که لخته را حل می‌کند استفاده کرد و این زمان طلایی برای درمان است تا بیمار دچار عوارض بعد از سکته نشود. معمولا این زمان طلایی 4 تا 5 ساعت است که باید بیمار به مراکزی که دارای این امکانات هستند رسانده شوند. متاسفانه اغلب بیمارستان‌های ما مجهز به این سیستم نیستند بنابراین بیمارن و نزدیکان آنان با دیدن هر کدام از علایم سکته مغزی باید سریعا به نزدیکترین مرکز درمانی که دارای این امکانات است رسانده شود و جالب است که بدانید بیمارستان‌های آموزشی و دولتی این امکانات را دارند و بیمارستان‌های خصوصی ما فاقد این امکانات هستند. اقدامات اولیه هم شامل سی‌تی‌اسکن است که به سرعت انجام می‌شود و اگر تشخیص داده شد که سکته مغزی به علت لخته خون در شریان است یا با آمپول یا به‌وسیله آنژیوگرافی لخته را از بین می‌برند.

وضعیت دسترسی به داروهای سکته مغزی در کشور چگونه است؟

بعداز اینکه بیمار دچار سکته‌های مغزی شد درمان انجام می‌شود فقط مواردی که لخته را باید با داروهای خاصی از بین برند که متاسفانه این دارو در اختیار بیمارستان‌های خصوصی نیست.

لطفا در مورد راه‌های پیشگیری از سکته مغزی توضیحاتی بفرمایید؟

بهترین راه‌های پیشگیری از سکته مغزی همان راه‌هایی است که برای پیشگیری از سکته قلبی وجود دارد که شامل ترک سیگار، داشتن رژیم مناسب، کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، رفع استرس، چکاپ‌های مرتب و منظم ، سبک زندگی مناسب و رژیم مدیترانه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است.

لطفا در مورد مضرات طب اینترنتی هم توضیحاتی بفرمایید؟

متاسفانه در سال‌های اخیر طب اینترنتی باعث شده است که ما با خرافات عجیبی از سوی بیماران روبرو شویم. به عنوان مثال بیماران قبل از رسیدن به پزشک کارهای خطرناکی مانند اقدام به مصرف داروی فشار خون برای پایین نگه داشتن فشار می‌کنند که این کارها می‌تواند به ضررشان تمام شود. نزدیکان به جای اینکه بیمار را به موقع به بیمارستان برسانند با سوزن به نوک انگشت بیمار می‌زنند تا سکته بر طرف شود و یا اینکه زالوپشت گوشش می‌اندازند. این کارها نه تنها تاثیری در درمان بیمار ندارد بلکه باعث می‌شود زمان طلایی درمان هم از دست برود.

کد خبر: 66201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =