حضور مدیر فیلم‌خانه ملی ایران در انتشارات علمی و فرهنگی

در راستای حفظ آرشیو اسناد دیداری و شنیداری موجود در انتشارات علمی و فرهنگی نادره رضایی و لادن طاهری در محل این انتشارات دیدار کردند.

به گزارش آتیه آنلاین، نادره رضایی مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در راستای حفظ و نگهداری از اسناد دیداری و شنیداری موجود در ساختمان انتشارات از لادن طاهری مدیر فیلم‌خانه ملی ایران دعوت کرد تا از این اسناد دیدن کند.

 فیلم‌خانه ملی ایران مجموعه‌ای سازمان‌یافته از فیلم یا فراورده‌های فیلمی است که از لحاظ هنری، فرهنگی، تاریخی و آموزشی ارزش نگهداری دائمی داشته باشند. این مواد شامل فیلم‌های آموزشی، سینمایی، خبری، مستند و پویانمایی می‌شود؛ همچنین مواد و مقولاتی که به نوعی با فیلم و سینما در ارتباط‌ هستند، مانند پوستر، عکس‌های صحنه، نمونه فیلم و اسناد و مدارک سینمایی را دربرمی‌گیرد.

طاهری مدیر فیلم‌خانه در این دیدار تاکید کرد که علت حضورش در انتشارات دیدن اشتیاق و علاقه‌ی مجموعه برای حفظ اسناد است. همچنین در این دیدار زیتونی کارشناس مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گفت: «آرشیوی که در اینجا مشاهده می‌کنید، اعم از اسناد مکتوب و اسناد دیداری و شنیداری، به دندان کشیده شده تا به این نقطه رسیده است که تحویل مراکز تخصصی نگهداری شود و بعد از آن ما آسوده خواهیم شد که از این بابت که حفظ خواهند شد».

همچنین نادره رضایی بر همت همکاران علمی و فرهنگی تاکید کرد که با وجود شرایط خاص کرونا و سختی‌های فراوان مربوط به نگهداری و اسکن و دسته‌بندی اسناد با نهایت دقت و سرعت ممکن در این اقدام همراهی کردند.

لادن طاهری در ادامه گفت: «در گذشته اندیشه‌ی آرشیو در کشور وجود نداشت اما حالا این اندیشه وجود دارد و اوضاع از این جهت بهتر است و همین که شما در جایگاه نشری قدیمی و با سابقه به فکر حفظ و آرشیو اسناد خودتان افتادید موجب خوشحالی است».

در انتهای این دیدار طاهری از آرشیو فیلم و عکس مجموعه بازدید کرد و توضیحاتی درباره‌ی شرایط نگهداری و وضعیت آنها داد.

همچنین توافق شد که حلقه‌های فیلم و 1700 اسلاید به منظور اسکن و نگهداری به مجموعه‌ی فیلم‌خانه تحویل شود. مدیر فیلم‌خانه در این باره گفت: «ما این آمادگی را داریم که تفاهم‌نامه‌ای برای حفظ و نگهداری این اسناد امضا کنیم و فیلم‌خانه متعهد شود این اسناد را در بهترین شرایط نگهداری کند و نسخه‌ی دیجیتال آن را به انتشارات بدهد و به نام خود مجموعه در فیلم‌خانه حفظ شود. البته این اسناد باید ابتدا بازبینی شوند و درباره‌ی تبدیل آنها اولویت‌بندی شود».

کد خبر: 6606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =