باز آمد بوی ماه مدرسه

روزهای آغازین سال تحصیلی به‌طور معمول آمیخته با چالش‌های زیادی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان است. تعطیلات طولانی‌مدت تابستان باعث می‌شود عادت‌ها و سبک زندگی خانواده تحت‌تأثیر قرار بگیرد و تغییر دوباره آن در مهرماه با سختی‌هایی همراه باشد. از طرفی استفاده فراگیر از اینترنت، سبک زندگی جدیدی را رقم زده و اوضاع کاملاً با گذشته متفاوت است. بنابراین مواجهه درست و به کار بردن راهکارهای مؤثر می‌تواند به عبور از این دوره بدون استرس و ناراحتی کمک کند.

تأثیرات منفی تعطیلات

تعطیلات و وقت آزاد بی‌حساب و کتاب، باعث می‌شود زمان‌بندی روزانه دانش‌آموزی از دست برود. اینکه هر ساعتی بخواهیم بیدار شویم و هر ساعتی دل‌مان خواست بخوابیم، بعد از مدتی بیدار شدن در یک ساعت مشخص آن‌هم در صبح زود را سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. همچنین استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه، بازی‌های کامپیوتری، دیدن سریال‌ و کلاس‌های تابستانی که امروزه بخش زیادی از زندگی یک دانش‌آموز را دربرمی‌گیرد، عادت درس خواندن هرروزه و انجام تکالیف را از بین می‌برد.

برای همین است که در شروع سال جدید بچه‌ها حوصله و صبر کمی برای ماندن بر سر درس و مشق را دارند و می‌خواهند به همان آهنگ روزهای تابستان بازی و وقت‌گذرانی کنند.

اینجا وظیفه والدین بسیار حساس است. آن‌ها باید خود نیز در تغییر شیوه زندگی تابستانی با دانش‌آموزشان همراهی کنند. همچنین پیش بردن برنامه درسی در روزهای اول سال تحصیلی به کمک والدین می‌تواند کودک و نوجوان را به ادامه مسیر ترغیب کند.

راهکارها

انگیزه‌بخشی در آغاز سال تحصیلی امر بسیار مهمی است که همکاری توأمان خانواده و مدرسه را می‌طلبد. بازگویی نکات مثبت رفتن به مدرسه همچون دیدار دوباره دوستان قدیمی، پیدا کردن دوست‌های تازه، یادگرفتن مطالب جدید و جدا شدن از رخوت تعطیلات دانش‌آموزان را به حضور سرساعت و انجام درست تکالیف تشویق می‌کند.

اولین کار برای بازگشت به نظم دوران مدرسه، تنظیم ساعت خواب است. برای این کار باید یکی دو هفته زمان در نظر بگیریم و کم‌کم ساعت خواب را طوری تنظیم کنیم که دانش‌آموز تمام شب را در خواب باشد و بتواند صبح زود سرحال و با انرژی کافی برخیزد.

در مرحله بعدی شاید لازم باشد حتی در چیدمان منزل تغییراتی داده شود. اختصاص دادن یک محل مناسب برای درس خواندن و تمرکز کردن یکی از راهکارهای مفید برای اخت ‌شدن با روزهای جدید تحصیل است. در روزهای اول مدرسه نباید از بچه‌ها انتظار داشته باشیم مداوم و سخت به مطالعه بپردازند. این اتفاق باید به تدریج بیفتد. هر روز اضافه کردن زمانی برای درس خواندن کافی است. همچنان که به ساعت درس خواندن دانش‌آموز اضافه می‌کنیم، باید از ساعت استفاده از اینترنتش کم کنیم.

این کار را نباید یک‌باره انجام داد چون تأثیر منفی زیادی بر ذهن او می‌گذارد. بهتر است ساعت‌های مشخصی را برای استفاده از اینترنت در نظر بگیریم و از دانش‌آموز بخواهیم فقط در این زمان سراغ اینترنت برود.

راهکار مهم دیگر، تغذیه مناسب است. معمولاً ساعت‌های غذا خوردن بچه‌ها در تابستان زمان‌بندی دقیقی ندارد و چون آن‌ها بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند، هر ساعتی که احساس گرسنگی کنند غذا می‌خورند. اما این عادت باید در دوران مدرسه منظم شود. مثلاً خوردن صبحانه کامل و مغذی قبل از رفتن به مدرسه بسیار مهم است و می‌تواند تمام روز تحصیلی را تحت‌تأثیر قرار دهد. تغذیه مناسب شامل مواد غذایی طبیعی و غذاهای سالم و مقوی سرشار از ویتامین‌های لازم است که در عملکرد خوب مغز تأثیر زیادی دارد.

بنابراین گنجاندن مواد غذایی خوب و سالم در صبحانه می‌تواند سطح انرژی دانش‌آموز را در طول روز بالا نگه دارد. لبنیات سالم و آبمیوه طبیعی از جمله این مواد غذایی است. همچنین باید سلامت مواد غذایی که دانش‌آموزان با خود به مدرسه می‌برند را در نظر داشت. بهتر است مغزها و میوه و لقمه‌های مقوی را جایگزین چیپس و پفک و بیسکوئیت‌هایی کنیم که ارزش غذایی چندانی ندارند و در واقع مضر هستند.

وعده ناهار و شام نیز اهمیت زیادی دارد. بعضی بچه‌ها ساعات طولانی‌تری را در مدرسه می‌گذرانند و ناهار خود را در مدرسه صرف می‌کنند. غذای مقوی با حجم مناسب را برای وعده ناهار در اختیار دانش‌آموز قرار دهیم.

شام نیز مانند صبحانه باید در زمان درستی صرف شود. دیر شام خوردن، دیر خوابیدن را به دنبال دارد. همچنین استفاده از مواد غذایی سنگین و دیرهضم در وعده شام اصلاً مناسب نیست و اجازه نمی‌دهد بچه خواب راحتی داشته باشد.

راهکار دیگر تشویق دانش‌آموز است. نباید به این دلیل که روزهای آغاز سال است و هنوز درس‌ها ساده‌ترند، کار و تکلیف او را غیرمهم و بی اثر بدانیم. این کار ذوق کودک را کور می‌کند و به او احساس انجام دادن کاری بیهوده را می‌دهد.

به کار گرفتن این تمهیدات ساده و کارآمد می‌تواند روند ذهنی جابجایی دانش‌آموز از تعطیلات تابستان به دوران مدرسه را راحت‌تر کند و فضای ذهنی مناسبی جهت ادامه تحصیل برای او بسازد.

کد خبر: 64509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =