جلسه شورای امنیت پیرامون دارفور بدون نتیجه تمام شد

شورای امنیت در نشست خود پیرامون درگیری‌های دارفور در سودان به هیچ نتیجه‌ای دست نیافت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت در نشست غیر علنی خود پیرامون درگیری‌های خونین در استان دارفور غربی سودان به نتیجه‌ای نرسید. این در حالی است که سازمان ملل نیز اعلام کرد، در جریان درگیری های شدیدی قبیله ای اخیر در این استان ۲۰۰ تن کشته و ۲۴۰ تن زخمی شدند.

دفتر هماهنگی امور آوارگان سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، درگیری های قبیله ای در شهر الجنینه در استان دارفور غربی و منطقه قریضه در جنوب این استان رخ داد و ۸۶ هزار تن در الجنینه و مناطق اطراف آن آواره شدند.

براساس این گزارش، اولویت در این استان با تامین سرپناه، آب، غذا و خدمات بهداشتی است.

شهر الجنینه از روز شنبه صحنه درگیری های شدیدی است که طبق آخرین آمار کمیته پزشکان در اثر این درگیری ها ۱۶۰ تن کشته و ۲۱۰ تن زخمی شدند.

این دفتر سازمان ملل اعلام کرد، در منطقه قریضه هم حدود ۳۰ هزار تن آواره شدند و سازمان های بشر دوستانه برای کمک به ۱۵ هزار تن در حال برنامه ریزی هستند. نیروهای امنیتی مشترک هم مستقر شده و مناطق عاری از سلاح ایجاد شده است.

مقامات سودان روز دوشنبه اعلام کردند، نیروهای نظامی درگیری های خشونت آمیز را در استان دارفور غربی کنترل کردند. این درحالی است که آرامش برقرار شده، شکننده است و نگرانی ها درباره بازگشت درگیری ها به این استان وجود دارد.

رسانه‌های داخلی هم اعلام کردند، در درگیری های قبیله ای در قریضه ۴۷ تن کشته شدند.

در همین راستا، شورای امنیت به درخواست کشورهای اروپایی و آمریکا پیرامون این درگیری های خونین در دارفور نشست غیر علنی تشکیل داد اما در دستیابی به یک بیانیه مشترک یا تغییر احتمالی در اوضاع سودان نتوانست به توافقی دست یابد.

در این نشست کشورهای اروپایی، آمریکا و مکزیک پیشنهاد دادند، بیانیه ای با هدف درخواست از دولت سودان برای تسریع در اجرای طرح های حفاظتی خود از مردم تصویب شود اما کشورهای آفریقایی عضو شورای امنیت و هند، روسیه و چنین با این پیشنهاد مخالفت کرده و خواستار احترام به حاکمیت سودان شدند.

سازمان ملل اواخر ۲۰۲۰ اعلام کرد، مقامات سودان متعهد شدند از ماه ژانویه ۲۰۲۱، ۱۲ هزار نیروی نظامی جهت حفاظت از مردم استان دارفور به جای نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر کنند.

کد خبر: 6410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =