بهره‌برداری از مترو پرند طی دو هفته آینده انجام می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس گزارش بانک مرکزی، بهار امسال رشد بخش مسکن به دو درصد رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: مترو پرند در دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. تست گرم آن در چند روز آینده انجام می‌شود.

او هم‌چنین گفت: ۴ هزار مسکن مهر باقی مانده از ۱۲ سال پیش تقدیم مردم خواهد شد. ۷ مدرسه هم به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۰ هزار مسکن مهر هم در پردیس به اتمام رسیده و در حال تقدیم به مردم است. ۱۶۰۰ مسکن در مهستان هم در حال اتمام است.

او افزود: ۲۴۰ هزار مسکن مهر با پیشرفت‌های مختلفی در ابتدای دولت وجود داشت که اکنون ۱۰۰ هزار واحد به مردم واگذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: براساس گزارش بانک مرکزی، بهار امسال رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به دو درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱ میلیون و ۵۲۰ هزار واحد نهضت ملی در سراسر کشور در حال ساخت داریم. از هفته آینده در ۳۱ استان کشور واگذاری مرحله دوم طرح جمعیت جوانی را شاهد خواهیم بود و به حدود ۲۰ هزار نفر زمین اختصاص می یابد. سعی می کنیم به همه مشمولان طرح جوانی جمعیت تا پایان سال زمین اختصاص دهیم.

او ادامه داد: در چند روز آینده بزرگترین آزادراه کشور یعنی اصفهان به شیراز همزمان به سفر رئیس‌جمهور به استان فارس به افتتاح می رسد. طول این بزرگراه ۲۳۰ کیلومتر است و موجب صرفه‌جویی در سوخت و زمان سفر خواهد شد. اتصال ریل همدان به سنندج موجب اتصال استان کردستان به شبکه ریلی کشور خواهد شد. در مهرماه این پروژه به بهره برداری می‌رسد. در آبان پروژه رشت به بندر کاسپین تقدیم مردم خواهد شد تا دریای جنوب به شمال کشور با ریل به هم متصل می شوند و کریدور شمال به جنوب کشور محقق می شود. تا پایان سال هر ماه یک پروژه بزرگ ملی در زمینه راه به مردم تقدیم خواهیم کرد.

بذرپاش با اشاره به این‌که «با مشارکت کشور هند، درآستانه عقد قرارداد جدیدی درباره بندر چابهار هستیم» ، افزود: الان قرارداد کوتاه مدت داریم ولی دنبال عقد قرارداد بلندمدت برای بهره‌برداری از بندر چابهار هستیم که با سفر مقام هندی به ایران، این قرارداد نهایی می‌شود.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره ساماندهی بازار اجاره، گفت: مسکن یکی از رهاشده‌ترین بازاری بود که ما هم می‌توانستیم بگوییم این بازار به وزارت راه و شهرسازی ربطی ندارد اما در همین مدت، آمارها گواه این است که کارهای مختلفی انجام شده است. قانونی برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره نداشتیم. با همکاری مجلس، قانون ساماندهی اجاره و مسکن در این زمینه وضع شد و در مرحله تصویب در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. یکی از مهمترین ویژگی این قانون این است که به شورای مسکن استان‌ها اجازه می دهد تا سقف اجاره را تعیین کند. قانون مالیات بر خانه‌های خالی پیش از این تصویب شده اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود نداشته است. اما اقدامات اجرایی برای اجرای این قانون آغاز شده است.

او با بیان این‌که «مشاورین املاک ساماندهی شده‌اند»، گفت: در سه ماه گذشته ۷۰ هزار بازرسی از این املاک انجام شده است. برخی از مشاورین املاک در افزایش قیمت های کاذب نقش داشته اند که با همکاری سازمان تعزیرات و سایر مجموعه‌های نظارتی، بر این املاک نظارت شد و حدود ۵ هزار مشاور املاک که رعیات قانون را نکرده بودند، پلمپ شد. این مسیر نظارتی تا پایان سال ادامه خواهد یابد. سامانه املاک و مستغلات نیز طراحی شد تا موجر و مستاجر یا مالک و خریدار می توانند با هم معامله کنند بدون اینکه نیاز باشد به مشاورین املاک مراجعه کنند که حدود ۳۰ هزار قرارداد در این سامانه ثبت شد. در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مصوب شد تا زمینی در محدوده شهری اگر ده سال از کاربری مسکونی آن گذشته باشد و مالک نسبت به اخذ پروانه یا ساخت اقدامی نکرده باشد، یک بار فرصت شش ماهه داده می شود و بعد از آن، کاربری تغییر خواهد کرد. این با احتکار زمین کمک می کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی می‌توانیم بر بازار مسکن کنترل داشته باشیم که تولید مسکن و عرضه زمین رونق بیشتری بگیرد. واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت و واگذاری زمین محدوده شهری عدد ۳۵۰ هزار عدد را رد کرده است. واگذاری زمین‌های روستایی هم آغاز شده است و قرار است تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستا واگذار شود.

بذرپاش همچنین درباره مسکن استیجاری، گفت: همکاران ما در حال بررسی هستند تا مدل مسکن استیجاری چگونه باشد. اگر منظور این باشد که دولت بسازد واجاره به مردم بدهد، می توانیم ان را در قالب نهضت ملی ببریم ولی هنوز متقاضیانی که بخواهند خودشان مالک باشند، زیاد هستند.

او ادامه داد: قرار شد زمین‌های مازاد دانشگاه‌ها برای هیات علمی و کارکنان همان دانشگاه و اگر مازاد بود برای سایر مردم مورد استفاده قرار گیرد. یکی دو ماه آینده زمین‌های چند دانشگاه بزرگ کشور زیر بار ساخت مسکن برود. زمین‌های مازاد آموزش و پرورش هم برای ساخت مسکن استفاده خواهد شد. در ۱۵ واحد دانشگاه آزاد هم عملیات ساخت مسکن آغاز شده است. توافق شده واحدهای صنعتی برای پرسنل و کارگران خود احداث مسکن را انجام دهند. تا امروز برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با صنایع توافق شده است.

بذرپاش درباره ساماندهی قیمت بلیط‌های هواپیما، گفت: به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کردیم که پروازهای چارتری باید ساماندهی شوند و حذف پروازهای چارتری در بسیاری از مسیرها انجام شده است. خود شرکت‌های هوایی فروش بلیط را انجام داده‌اند. جلسات مختلفی برگزار شده تا سکوهای مجازی فروش بلیط رعایت بیشتری داشته باشند ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. عرضه و تقاضای ناوگان هوایی ما با هم نمی خورد و تقاضا بسیار بالاتر است. توسعه ناوگان هوایی هم از اولویت‌های ما در وزارت راه است. تامین هواپیما به خاطر تحریم‌ها کار بسیار سختی است اما خبرهای خوبی تا پایان سال از خریدهای جدید خواهیم داشت. توافق‌های خوبی با سایر کشورها داشتیم اما برای اینکه این کشورها بابت تحریم‌ها آسیبی نبینند،اعلام نمی شود. توسعه ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای از اولویت‌های ما است.

وزیر راه درباره پروژه ریلی شلمچه به بصره، گفت: این پروژه بسیار راهبردی بود که به مدت نیم قرن در کشور مطرح بود. توافق خوبی در این زمینه با دولت عراق داشتیم. پروژه بین ما و عراق اشتراکی شد و بخشی از مسیر را عراق و بخشی را ایران احداث می‌کند.کشور عراق اصرار دارد تا این مسیر مسافری باشد ما هم به دنبال این هستیم تا این مسیر دسترسی ما را به سوریه و مدیترانه تسهیل کند.

کد خبر: 63965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =