نگاهی به جشنواره فیلم کوتاه سی و هفتم

سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز چهارشنبه در پردیس ایران‌مال آغاز به‌کار کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، جشنواره فیلم کوتاه تهران که همواره فیلمسازان مطرحی را به سینمای کشور معرفی کرده است و یکی از جشنواره‌های مهم و معتبر فیلم کوتاه در سطح جهان به‌شمار می‌رود با حضور ۶۳ فیلم از کارگردانان ۱۹ کشور جهان روز چهارشنبه در پردیس سینمایی «ایران مال» تهران آغاز به  کار کرد و بالاخره توانست به مدد کاهش آمار ابتلا به کرونا، نخستین جشنواره سینمایی کشور باشد که تنها به برگزاری مجازی محدود نشد.

هرچند تمرکز سی‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز در بخش آنلاین بیشتر است اما آنچه برای صنعت سینما اهمیت دارد، برگزاری این جشنواره با حضور صاحبان آثار و اهالی رسانه است. با این حال  هنوز خبری از سینماهای مردمی برای نمایش آثار نیست، همچنین شرکت‌کننده‌های جشنواره معتقدند که  وقفه پیش آمده بین اعلام اسامی فیلم‌ها و نمایش آن‌ها شور و حال جشنواره را تا حدود زیادی از بین برده است.

در واقع جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی چند روزی در آبان‌ماه برگزار شد، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی  از بالارفتن آمار کرونا در تهران و رضایت ندادن صاحبان آثار به نمایش مجازی فیلم هایشان در نهایت جشنواره به دو بخش تقسیم شد؛ یک بخش مربوط به کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی که در همان زمان در فضای مجازی برپا و تمام شد و بخش نمایش فیلم‌ها منوط به مساعد شدن شرایط و بازگشایی سینماها شد.

و در نهایت در روزهای گذشته و پس از برقرار شدن وضعیت زرد در تهران که  بازگشایی مجدد سینماها را به دنبال داشت، دست‌اندکاران این جشنواره نیز اعلام کردند که جشنواره فیلم کوتاه تهران به دو صورت فیزیکی و مجازی در ایران مال از اول بهمن برگزار می‌شود و تا ۶ بهمن‌ماه ادامه می‌یابد.

امسال مجموعاً چهار هزار و ۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی و در بخش ملی هم نزدیک به یکهزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی ایرانی به دبیرخانه آن ارسال شده است و در این میان محمدمهدی عسگرپور، محمدرضا دلپاک، ناصر صفاریان، اسماعیل منصف، بهرام توکلی، روح الله حجازی، رقیه توکلی، اشکان رهگذر و حمیدرضا لطفیان هم فیلم‌های بخش مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را داوری می‌کنند.

افتتاحیه  این جشنواره نیز بدون برگزاری  و بصورت مرسوم همه رویدادهای فرهنگی این روزها تنها با حضور مدیر کل ارشاد استان تهران، علی انصاری مدیریت مجموعه ایران مال، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، جعفر صانعی مقدم و... برگزار شد و پس از آن نمایش فیلم‌ها در بخش ملی و بین‌الملل با حضور صاحبان آثار و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت ۱۰ صبح از سر گرفته شد.

اما شاید نکته مثبت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در این روزها این باشد که جدا از ایجاد امید در جامعه سینمایی کشور، یک رویداد تمرینی و یا تست برای چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر در ایام کرونا باشد که بتوان با هوشمندی و نظارت یک جشنواره برگزار کرد و از فضای بسیار بزرگ  مانند پردیس ایران مال در اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی بهره برد و فیلم دید.

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که  از یک بهمن آغاز به کار کرده است  ششم بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

کد خبر: 6391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =