افزایش زایمان طبیعی در بیمارستان تأمین‌اجتماعی اسلامشهر

ماما مسئول بلوک زایمان بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام رضا(ع) اسلامشهر، بهبود کیفیت خدمات واحد زایمان این مرکز را سبب افزایش استقبال مادران باردار برای انجام زایمان طبیعی در تأمین‌اجتماعی بیان کرد و رفع دغدغه و مشکلات مامایی را از جمله برخورداری از پوشش بیمه‌ای خدمات، سبب ارتقای جایگاه این گروه حرفه‌ای و به دنبال آن ارتقای سلامت مادر و نوزاد دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، یلدا مددی با اعلام اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد زایمان‌های این مرکز به‌صورت طبیعی انجام می‌شود، افزود: «در سال ۱۴۰۱ از تعداد کل ۱۹۶۱ زایمان انجام شده در این بیمارستان، ۱۲۲۱ مورد آن زایمان طبیعی بوده است. باید توجه داشت که یکی از شاخص‌های مهم عملکرد بیمارستان‌ها بر اساس موازین وزارت بهداشت و حتی سازمان بهداشت جهانی، کاهش سزارین شکم اول است. در این زمینه نیز سال گذشته موفق شدیم تا سزارین شکم اول را کاهش دهیم و میزان آن را به ۳۸ درصد برسانیم. رفع دغدغه‌ ماماها می‌تواند در ارتقای جایگاه آن‌ها و به دنبال آن ارتقای سلامت مادران و فرزندان مؤثر واقع شود.»

او با بیان اینکه بازسازی بلوک زایمان این مرکز از سال ۱۳۹۸ آغاز و در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ به پایان رسید، گفت: «پس از تکمیل عملیات، فضای سنتی بلوک زایمان به نوع پیشرفته و احداث اتاق‌های LDR (اتاق زایمان تک‌نفره) تغییر یافت. به نحوی که تمامی امکانات رفاهی برای مادر و همراه او فراهم شده است؛ هر اتاق مجهز به یخچال، کمد، سیستم صوتی تصویری، صندلی تخت‌خواب‌شو، تشک ورزشی، حمام و سرویس بهداشتی است و تخت بیمار قابلیت تبدیل به تخت زایمان را دارد. انجام این اقدامات سبب افزایش کیفیت خدمات مامایی و به‌تبع آن افزایش استقبال مادران باردار برای فرزندآوری در مراکز تأمین‌اجتماعی شده است.»

ماما مسئول بلوک زایمان بیمارستان اسلامشهر، ادامه داد: «در این مرکز پنج اتاق (LDR) تعبیه شده که یکی به اتاق ایزوله اختصاص دارد و در این اتاق عواملی مانند فشار منفی هوای اتاق، پیش‌ورودی برای انجام اقدامات بهداشتی و تجهیزات لازم برای مراقبت از بیماران نیازمند به مراقبت در فضای جداگانه فراهم شده است. اتاق دیگر برای مادران نیازمند به مراقبت ویژه از جمله مادران دارای فشارخون یا دیابت در نظر گرفته شده است. در این اتاق نیز دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای نگهداشتن بیماران خاص فراهم بوده و با تعبیه فضای شیشه‌ای در دیوار امکان نظارت بصری ایستگاه پرستاری علاوه بر نظارت مانیتوری وجود دارد. یکی دیگر از اتاق‌ها اختصاص به زایمان در آب دارد؛ در این اتاق وان جکوزی تعبیه شده تا مادران در صورت دلخواه قبل از زایمان یا حین زایمان از آن استفاده کنند. دو اتاق دیگر (LDR) نیز برای بیماران عادی درنظر گرفته شده است. علاوه بر آن در این مرکز یک اتاق دو تخته برای بیماران تحت‌نظر وجود دارد که در آن خدمات نوار قلب مادر نیز ارائه می‌شود. همچنین خدمات تریاژ دایر بوده و مراجعه‌کننده‌ها در بدو ورود پس از ارزیابی وضعیت سلامت و نوع خدمات مورد نیاز به ماما یا متخصص زنان و زایمان ارجاع داده می‌شوند. بیماران یا همراهان آن‌ها می‌توانند از سالن انتظار این مرکز که مجهز به تلویزیون، آب‌سردکن و صندلی انتظار است، استفاده کنند.»

مددی با اشاره به تعداد ۲۳ مامای فعال در بلوک زایمان، افزود: «در شیفت صبح ۷ ماما و در هر یک از شیفت‌های عصر و شب چهار ماما مشغول به فعالیت هستند و در صورت نیاز، ماماهای فعال در بخش‌های زنان و زایمان و اطفال به همکاری فراخوانده می‌شوند.»

آمار زایمان طبیعی

او با اعلام اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد زایمان‌های این مرکز به‌صورت طبیعی انجام می‌شود، گفت: «در سال ۱۴۰۱ از تعداد کل ۱۹۶۱ زایمان انجام شده در این بیمارستان، ۱۲۲۱ مورد آن زایمان طبیعی بوده است. باید توجه داشت که یکی از شاخص‌های مهم عملکرد بیمارستان‌ها بر اساس موازین وزارت بهداشت و حتی سازمان بهداشت جهانی، کاهش سزارین شکم اول است. در این زمینه نیز سال گذشته موفق شدیم تا سزارین شکم اول را کاهش دهیم و میزان آن را به ۳۸ درصد برسانیم. بر اساس این موفقیت، دانشگاه علوم‌پزشکی استان از بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام رضا(ع) تقدیر و اعلام کرد در صورت ادامه روند، این مرکز به عنوان بیمارستان موفق معرفی می‌شود.»

مامای مسئول بلوک زایمان بیمارستان اسلامشهر، در شرح روش‌های زایمان بی‌درد در این مرکز، بیان کرد: «زایمان‌های بی‌درد به دو روش دارویی و غیردارویی انجام می‌شود؛ از انواع زایمان بی‌درد دارویی می‌توان به روش بی‌حسی اپیدورال (بی‌حسی قسمت تحتانی بدن) و بی‌حسی اسپاینال (بی‌حسی نخاعی) اشاره کرد.»

میزان استقبال از بی‌حسی اپیدورال به دلیل امکان راه رفتن مادر پس از زایمان، بیشتر است و سال گذشته ۴۴ درصد زایمان‌های بی‌درد در این مرکز به این شیوه انجام شد. گاز بی‌حسی انتونکس نیز از دیگر شیوه‌ها به شمار می‌رود استنشاق این گاز حین زایمان کمک می‌کند تا مادران درد کمتری را حس کنند. در بحث زایمان بی‌درد غیردارویی، آروماتراپی (رایحه‌درمانی) قرار دارد؛ در این روش، عصاره داروهای طب سنتی مانند اسطوخودوس و رزماری از طریق دستگاه بخور انتشار یافته و استنشاق آن کمک می‌کند تا دردهای زایمان کاهش یابد و فرایند زایمان تسریع شود. آوادرمانی نیز از دیگر روش‌های بی‌دردی است که به دلخواه مادر موسیقی بی‌کلام یا آوای قرآن پخش می‌شود. همچنین قرار دادن کیسه‌های آب گرم در قسمت ستون فقرات در کاهش درد مؤثر است. «توپ تولد» از دیگر وسایلی است که در ایجاد آمادگی بدن برای زایمان کاربرد دارد. نکته مهم اینکه در اتاق (LDR) امکان حضور همسر یا یکی از اعضای خانواده در کنار مادر میسر است و این اجازه به همسر داده می‌شود تا بند ناف نوزاد خود را ببرد.»

یک شغل پراسترس

مددی سختی کار مامایی را از مهم‌ترین مسائل این حرفه برشمرد و افزود: «شغل مامایی به دلیل فعالیت در شرایط پراسترس و عهده‌داری مسئولیت جان مادر و جنین بسیار دشوار است و انتظار می‌رود که این حرفه نیز در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد. از طرفی برخی خدمات مامایی از جمله صدور نسخ سونوگرافی و آزمایش از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیست و این عدم پوشش سبب محدود شدن خدمات مامایی می‌شود.»

او ادامه داد: «این در شرایطی است که کشور با مسئله کاهش زادوولد مواجه است و در نتیجه رفع هرگونه محدودیت خدمات مامایی می‌تواند در افزایش پذیرش مادران باردار مؤثر واقع شود؛ به‌ویژه اینکه ماده (۵۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به موضوع افزایش زایمان طبیعی در راستای حفظ و ارتقای سلامت مادر و نوزاد تأکید کرده است. در نتیجه با توجه به گستردگی خدمات مامایی که سلامت مادر و نوزاد را از مراحل قبل از بارداری، دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان دربر می‌گیرد، رفع دغدغه‌ ماماها می‌تواند در ارتقای جایگاه آن‌ها و به دنبال آن ارتقای سلامت مادران و فرزندان مؤثر واقع شود.»

کد خبر: 63663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =