کاهش نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار ۱۴۰۲

طبق آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، نرخ بیکاری کل بویژه در میان زنان و جوانان این استان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، در جدیدترین گزارش شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اصفهان که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انتشار یافته، آمار و اطلاعات مربوط به فصل بهار سال ۱۴۰۲ ارائه شده است.

بر اساس این آمار، نرخ بیکاری کل در استان اصفهان در بهار امسال ۹.۲ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بدین ترتیب، نرخ بیکاری در گروه‌های مختلف مانند مردان، زنان، مناطق شهری و جوانان نیز کاهش یافته که بیشترین کاهش مربوط به گروه‌های جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله و زنان است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان اصفهان در بهار امسال معادل ۲۰ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۹ واحد درصد کاهش یافت.

همچنین نرخ بیکاری زنان اصفهانی در بهار امسال به ۱۴.۷ درصد رسید که نسبت به بهار سال گذشته معادل ۴.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ بیکاری در بهار امسال در میان مردان به ۸ درصد(با کاهش ۲.۸ واحد درصد)، مناطق شهری ۹.۸ درصد(با کاهش ۳.۵ واحد درصد)، مناطق روستایی ۵.۶ درصد (با افزایش ۱.۴ واحد درصد) و جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله به ۱۵.۱ درصد(با کاهش ۲.۵ واحد درصد) رسیده است.

نرخ بیکاری کل در استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰.۷ درصد، نرخ بیکاری در میان مردان ۸.۹ درصد، زنان ۱۸.۸ درصد، مناطق شهری ۱۱.۵ درصد، مناطق روستایی ۴.۷ درصد، جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۳.۶ درصد و جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۷.۲ درصد بوده است.

کاهش نرخ بیکاری زنان و جوانان در اصفهان افزایش نسبت اشتغال در اصفهان بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، شاخص‌های مربوط به نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال در این استان در بهار امسال روند افزایشی داشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان در بهار امسال ۴۱ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیم(۰.۵) واحد درصد افزایش یافته است. نرخ مشارکت اقتصادی در این فصل در میان مردان به ۶۷.۶درصد با افزایش ۱.۴ واحد درصد و در میان زنان به ۱۴.۹ درصد با افزایش دو دهم(۰.۲) واحد درصد رسیده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری ۴۰.۸ درصد(با افزایش نیم واحد درصد) و در مناطق روستایی ۴۲.۶ درصد(با افزایش یک واحد درصد) بوده است.

نسبت اشتغال در استان اصفهان در بهار ۱۴۰۲ نیز به ۳۷.۲ درصد رسیده است که نسبت به بهار پارسال رشد ۱.۷ واحد درصدی را نشان می دهد. نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۱.۵ درصد، در میان مردان ۶۸.۲ درصد، زنان ۱۵ درصد، مناطق شهری ۴۱.۴ درصد و مناطق روستایی ۴۲ درصد بوده است. کاهش سهم اشتغال ناقص در اصفهان نگاهی به جدیدترین آمار منتشر شده از شاخص‌های اقتصادی استان اصفهان نشان می‌دهد که سهم اشتغال ناقص در این خطه در بهار امسال کاهش یافته است.

اشتغال ناقص برای افرادی بکار می‌رود که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و به گفته مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، این شاخص از سال ۹۵ تاکنون در این استان روند نزولی داشته و از ۱۵.۶ درصد در سال ۹۵ به ۱۲.۶ درصد در سال گذشته کاهش یافته است. بر این اساس سهم اشتغال ناقص در بهار امسال به ۹.۵ درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ معادل ۳.۷ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین نگاهی به آمار شاغلان استان در بهار امسال نشان می‌دهد که نیمی از آنها یعنی ۴۹.۶ درصد در بخش خدمات، ۴۲ درصد در بخش صنعت و ۷.۹ درصد در بخش کشاورزی به کار اشتغال داشتند. سهم شاغلان در بخش خدمات نسبت به بهار پارسال معادل هفت دهم(۰.۷) واحد درصد و در بخش کشاورزی نیم(۰.۵) واحد درصد کاهش و در بخش صنعت هفت دهم(۰.۷) واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی نیز نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است. استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۳۷۵ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد. حدود ۸۸ درصد از جمعیت این استان، شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند و این خطه با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور به‌شمار می آید. از طرفی اصفهان یکی از قطب‌های صنعت گردشگری و تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور است.

کد خبر: 63146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =