نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به کار کرد

از امروز؛ چهارشنبه یکم تا ۶ بهمن‌ماه با حضور  کتاب‌های ۱۷۳۲ ناشر داخلی، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، هر سال با نزدیک شدن به نوروز فروش کتاب رونق می گرفت اما از اسفند سال گذشته به دنبال شیوع کرونا کتابفروشی‌ها همچون دیگر مشاغل مجبور به تعطیلی و فروش آنلاین کتاب شدند. پس از آن چشم امید ناشران به برگزاری نمایشگاه کتاب بود که آن هم  لغو شد. پس از آن زمزمه هایی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بصورت مجازی شنیده می شد اما زمان برپایی آن تا مدت ها معلق ماند، تا اینکه سرانجام طلسم برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران شکست و مقرر شد این رویداد از اول بهمن ماه به‌صورت مجازی برگزار شود تا شاید بتواند خسارت روزگار کرونایی‌ را تا حدی جبران کند. همچنان‌که بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ دنیا نیز امسال ابن روند را طی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گفت:‌ «یکی از حوزه‌هایی که به‌شدت متاثر از شرایط کرونایی شده و تاثیراتش ادامه دارد، ‌ صنعت نشر جهان و البته ایران است. در حدود یک سال اخیر متأثر از این شرایط، صنعت نشر آسیب‌های بسیاری دیده که هنوز ادامه دارد، گرچه برآورد دقیقی از میزان خسارات وجود ندارد، اما طبق نظرسنجی‌های پژوهشگاه فرهنگ، ‌ هنر و ارتباطات از جامعه آماری ناشران که قابل تعمیم به کل است، ‌ حدود ۶۹ درصد ناشران معتقدند که صنعت نشر حداقل ۴۰ درصد در یک سال اخیر خسارت دیده است. این خسارات از جوانب مختلف، آسیب‌هایی است که کرونا بر فضای نشر ایجاد کرده که از آن جمله می‌توان به تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران، تعطیلی نمایشگاه‌های استانی، تعطیلی‌هایی که در یک سال اخیر در فضای خدمات‌رسانی و... بوده است، ‌ اشاره کرد.»

و حالا  بعد از گذشت ۶ ماه از اعلام تصمیم شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مبنی بر لغو نمایشگاه به دلیل شیوع بیماری کرونا؛ نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از امروز به مدت ۶ روز میزبان  ۱۷۳۲ ناشر داخلی از سراسر کشور است که در واقع این میزان مشارکت آمار قابل قبولی به نظر می رسد هرچند که طبق گفته ایوب دهقانکار نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین دوره سی‌وسوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست.

اگر چه  این نمایشگاه مجازی عنوان بین‌المللی ندارد، اما مشارکت ۱۸۰ ناشر خارجی با ۱۰۰۰ عنوان کتاب لاتین و عربی نیز را همراه خود دارد و  قابلیت فضای مجازی، امکان افزایش تعداد عنوان کتاب از ۱۰۰ هزار عنوان بارگذاری شده تا سقف ۳۵۰ هزار عنوان را ایجاد کرده است. همچنین در بخش بین‌الملل و رایت‌سنتر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۱۴۲ فعال فرهنگی در قالب موسسات انتشاراتی حضور دارند که از این تعداد ۱۰۹ مرکز از ۲۴ کشور دنیا شرکت کرده‌اند.

آنچه از اجرای نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید بدانیم بدین شرح است : سایت  book.icfi.ir درگاه اصلی نمایشگاه مجازی کتاب تهران خواهد بود. مجری برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است. ۸۱ هزار و ۴۲۸ دانشجو و طلبه و همچنین ۶ هزار عضو هیات علمی، برای دریافت بن ثبت‌نام کرده‌اند. کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۲ تاکنون از سوی ناشران در نمایشگاه عرضه شده است.    کتاب‌های عرضه‌شده در این نمایشگاه در بخش داخلی، با ۲۰ درصد تخفیف و در بخش خارجی با ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود. خریداران کتاب‌های خریداری‌شده از نمایشگاه را رایگان دریافت می‌کنند. مبالغ فروش کتاب  ابتدا به‌حساب خانه کتاب و سامانه نمایشگاه واریز می‌شود و پس از نهایتاً ۱۵ روز به ناشران پرداخت خواهد شد. بازدید ۲۴ساعته انجام می‌شود و جستجو کتاب‌ در سایت نمایشگاه، براساس نام ناشر و عنوان کتاب فراهم است و فرآیند خرید و مشاهده کتاب‌ها در طول شبانه‌روز برقرار خواهد بود. همچنین مرکز پاسخگویی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای پاسخگویی به ناشران و مشتریان با حضور نمایندگان شرکت ملی پست و بانک عامل نمایشگاه با شماره تماس ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱  در دسترس است.

کد خبر: 6305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =