جزئیات اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک، از افزایش یارانه تا افراد مشمول 

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات جدید از افراد مشمول، افزایش یارانه، کالاهای موجود و فروشگاه‌های اجراکننده طرح کالابرگ الکترونیک را تشریح کرد. 

به گزارش آتیه آنلاین، معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار امروز یکشنبه ۱۵ مرداد در نشست خبری مربوط به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: در آخرین پایلوت اعلامی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، امتیازات جدیدی برای مشمولان مطرح شده است.
عسگریان ادامه داد: در مرحله جدید، آزادی عمل بیشتری به افراد در خرج کردن یارانه افزایشی کالابرگ الکترونیک داده شده است و در این مقطع افراد باید تا ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را از سبد اعلامی خرید کنند تا مشمول یارانه اضافه باشند.
او افزود: در آخرین مرحله آزمایشی اجرای طرح قرار داریم که سه دهک در قالب ۲۹ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و پایه غذایی طرح نیز مبنای سال گذشته است.
عسگریان اضافه کرد: در این مرحله افراد، امکان خرید نقدی یا خرید با واسطه کالابرگ را دارند. افراد به شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی از سبد خرید اعلامی دو امتیاز دارند که افزایش ۱۲۰ هزار تومانی و پوشش مابه التفاوت توسط دولت را شامل می شود.
معاون وزیر کار در ادامه اضافه کرد: در واقع با خرید ۲۰۰ هزار تومانی، مابه‌التفاوت تورمی توسط دولت پرداخت می‌شود و با مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اضافی و ۵۰ هزار تومان پوششی دولت افزایش ۱۷۰ هزار تومانی یارانه این افراد اتفاق خواهد افتاد.
او توضیح داد: اعتبار افزایشی ۱۲۰ هزار تومانی برای استفاده دهک‌های مشمول برای ماه جاری است و در صورت استفاده‌نکردن از آن به ماه آتی انتقال داده نمی‌شود.

مشارکت ۹۰ هزار فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک
عسگریان گفت: اکنون تعداد ۹۰ هزار فروشگاه به عنوان پایانه حوزه یارانه کالابرگ الکترونیک برای استفاده مردم قابل استفاده‌اند که امکان رشد تا ۱۰۰ هزار واحد فروشگاهی را دارا است.
او توضیح داد: با نصب پوسترهای مربوط به طرح کالابرگ الکترونیک امکان شناسایی این مراکز پایانه فروشگاهی وجود دارد. فاصله بین فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگ تا ۵۰۰ متر درنظر گرفته شده است و از نظر دسترسی در این بخش مشکلی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: تعداد هشت فروشگاه زنجیره‌ای کلان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک همکاری لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند.

دسترسی به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در بستر مجازی
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار اضافه کرد: در شبکه اینترنتی و برنامه کاربردی درنظر گرفته شده برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، بسیاری امکانات برای دسترسی خرید افراد لحاظ شده است.
او افزود :در این حوزه کد دستوری *۵۰۰*۱۴۶۳# برای استفاده افراد بدون تلفن هوشمند نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. افراد به راحتی امکان سنجش اعتبار یارانه‌ای از طریق برنامه کاربردی یا از طریق تلفن همراه سرپرست خانوار دارند.

عسگریان گفت: تامین کالا به اندازه کافی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک درنظر گرفته شده و پیشنهاد ما به مردم استفاده از این امتیاز افزایشی حدود ۴۰ درصدی یارانه است.
وی تاکید کرد : خرید هرچه بیشتر مردم زمینه بروز، شناسایی و رفع اشکالات اجرای طرح وجود دارد. در آینده امکان افزایش دهک‌های دیگر نیز به عنوان مشمولان این طرح وجود دارد. هدف ما در اجرای تغییرات طرح، بازگشت مردم به سمت استفاده از سبد غذایی است.

مشارکت یک میلیون خانوار در طرح کالابرگ الکترونیک
عسگریان بیان کرد: در طرح آزمایشی در حوزه تراکنش‌ها رشد بسیاری محقق شد و امیدواریم با پایلوت اجرایی جدید، امکان رشد استفاده افراد از یک میلیون به ۱۰ میلیون نفر برسد.
او تاکید کرد :درواقع در پایلوت گذشته تعداد یک میلیون نفر سرپرست خانوار خرید داشته‌اند که بالغ بر ۳ میلیون نفر از جمعیت مشمول را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان ماهانه برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک لحاظ شده است. هدف اصلی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تضمین تغذیه مردم در بخشی از نیازهای آنان است و به همین دلیل، افزایش ۲۰۰ هزار تومانی با استفاده از اعتبار کالابرگ درنظر گرفته شده است.
وی در ادامه توضیح داد: بیشترین استقبال از طرح در پایلوت اخیر در قالب یک میلیون خانوار را شاهد بودیم که در این زمینه رشد چندبرابری نسبت به دوره‌های گذشته اتفاق افتاد.

اجرای کالابرگ الکترونیک با هدف فاصله تورمی
عسگریان بیان کرد: ۱۱ قلم کالای ارائه شده در طرح کالابرگ الکترونیک در واقع اقلام تعزیراتی هستند. کالابرگ در واقع باهدف پوشش فاصله تورمی و جبران گرانی اجرایی شده است.
او ادامه داد: در حال حاضر بنایی برای حذف برخی ده‌ها از یارانه وجود ندارد. در آینده با وجود استمرار و ثبات دهک‌ها، تحلیل و بررسی صدک‌ها وجود دارد و در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تمامی برندها مبنا قرار گرفته‌اند.

عسگریان در ادامه این نشست خبری افزود: تغییر ماهانه دهک‌ها در بعد و سرانه خانوار اعمال می‌شود و بررسی سایر شاخص‌ها به صورت ۶ ماهه صورت می‌گیرد.
او بیان کرد: به نظر می‌رسد که همه افراد قائل به عادلانه شدن اختصاص و پرداخت یارانه‌ها باشند که بررسی‌های ماهانه و ۶ ماهه این امکان را فراهم می‌کند.
وی گفت : اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بر اساس کدملی ۸۶ میلیون نفر اعمال نفوذ دارد و تخصیص یارانه را انجام می‌دهد.

کد خبر: 62748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =