وضعیت شکننده بازار کار در میانمار

درگیری‌های نظامی و تحریم‌های بین‌المللی علیه میانمار، شرایط اقتصادی کشور را متزلزل کرده است. در میاناین کشور معیارهای بازار کار از جمله سطوح اشتغال، کیفیت شغل و بهره وری همچنان رو به کاهش است و به ویژه کارگران زن از این وضعیت آسیب دیده‌اند. این مسئله موجب افزایش اشتغال موقت در این کشور شده است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از سازمان بین‌المللی کار؛ بر اساس به‌روزرسانی جدید بازار کار که توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) منتشر شده است، بازار کار میانمار همچنان از اثرات بحران کووید ۱۹ تسلط نظامی در سال ۲۰۲۱ و آشفتگی‌های اجتماعی و اقتصادی متعاقب آن رنج می‌برد.

گزارش سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که همه شاخص‌های سنجش به شرایط چالش برانگیز بازار کار در میانمار اشاره می‌کنند. در این کشور سطوح اشتغال، کیفیت شغل و بهره‌وری همچنان رو به کاهش است.

بهبود اخیر در تعداد اشتغال برخی بخش‌ها نتوانسته همگام با رشد جمعیت باشد. در نتیجه، کاهش قابل‌ توجهی در نسبت اشتغال به جمعیت مشاهده می‌شود؛ این نسبت در سال ۲۰۲۲ با ۵۴.۵ درصد، ۸.۲ واحد درصد کمتر از سطح ۲۰۱۷ بود.

البته کیفیت مشاغل با فشار بیشتر کارگران به بخش غیررسمی کاهش یافته است. بهره‌وری نیروی کار نیز کاهش یافته است و برآوردها حاکی از کاهش ۸ درصدی بهره‌وری نیروی کار در سال ۲۰۲۱ و کاهش ۲ درصدی بیشتر در نیمه اول سال ۲۰۲۲ است.

تأثیر نامتناسب این بحران بر بازار کار زنان نیز آشکار شده است، به طوری که نسبت اشتغال به جمعیت زنان در میانمار دو برابر مردان کاهش یافته است.

اکنون شرایط اشتغال در میانمار همچنان شکننده و چالش برانگیز است، زیرا بسیاری از کارگران با آینده‌ای بسیار نامشخص روبرو هستند. احیای امنیت و آرامش برای چشم‌انداز آینده میانمار و مردم آن حیاتی است و پیش‌شرط ضروری عدالت اجتماعی و کار شایسته است.

کد خبر: 62636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =