راه‌اندازی ۱۳۵ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در گیلان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اشاره به صدور مجوز ایجاد ۵۲۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در گیلان طی سال گذشته از راه‌اندازی ۱۳۵ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دراستان در چهارماه امسال خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، کاظم پورنصیری در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد با بیان اینکه آموزشگاه‌های آزاد مهارتی تحت نظارت فنی و حرفه‌ای قرار دارند، گفت: مشارکت بخش خصوصی در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای سطح آنان از اهداف راه‌اندازی این آموزشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه با فعالیت ۱۳۵ آموزشگاه آزاد مهارتی جدید تعداد این مراکز در گیلان به هزار و ۶۳۵ مورد رسید، اضافه کرد: برای گسترش چتر آموزش‌های مهارتی و ضریب نفوذ این آموزش‌ها نیازمند همکاری بخش خصوصی و راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اشاره به اهمیت فعالیت آموزشگاه‌های آزاد مهارتی و جلب مشارکت‌های خیرین در این حوزه بیان کرد: گسترش آموزش‌های مهارتی را باید با کمک خیرین داشته باشیم و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تعهد سالانه ارائه آموزش‌های مهارتی در گیلان را ۱۳ میلیون نفر ساعت عنوان کرد و افزود: پارسال از این تعهد ۲۹ هزار نفر به میزان حدود ۶ میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و ۳۳ هزار نفر با بیش از هفت میلیون نفر ساعت در بخش خصوصی آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند.

آموزش ۷۹۶ حرفه آموزشی در گیلان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان در ادامه این نشست خبری با اشاره به آمار حدود یک میلیون نفر نیروی فعال اقتصادی در استان گفت: با توجه به سیر تحول در حوزه‌های مختلف اعم از تکنولوژی باید هر ۱۰ سال تمام مهارت‌های یک فرد آموزش دیده بازنگری شود.

وی بیان کرد: بر این اساس و با توجه به برآوردها هر سال باید یکصد هزار نفر از نیروی فعال اقتصادی، آموزش های مهارتی گذشته آنان ارتقاء یابد و دوره های تجدید مهارت را سپری کنند، بنابراین به این موضوعات باید توجه شود.

پورنصیری با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی به ۱۸ گروه هدف در گیلان اضافه کرد: دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، سربازان، زنان سرپرست خانوار، اقشار آسیب پذیر اجتماعی، زندانیان در داخل زندان، گروه روستایی و عشایری، کودکان خیابانی و معتادان بهبود یافته از مهمترین گروه‌های هدف برای این آموزش‌ها در استان هستند.

وی با بیان اینکه برای تمامی ۱۸ گروه‌های هدف ارائه آموزش‌های مهارتی، تعهد آموزشی مشخصی برنامه‌ریزی شده که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، گفت: سال گذشته ۷۹۶ حرفه آموزشی در گیلان آموزش داده شد که تنوع حرفه‌ها در این حوزه در این استان بی‌نظیر است.

کسب عنوان پنجم گیلان در مسابقه‌های ملی مهارت

پورنصیری در ادامه به موفقیت‌ها و ارتقاء جایگاه فنی و حرفه ای گیلان در مسابقه‌های ملی مهارت اشاره کرد و افزود: فنی و حرفه‌ای گیلان در سال جاری عنوان پنجم را در مسابقه های ملی مهارت کسب کرد در حالیکه در سال ۱۴۰۰ در جایگاه ۲۷ و در سال ۱۴۰۱ در جایگاه ۱۵ قرار گرفته بود.

وی گفت: مسابقه‌های ملی مهارت در ابتدای سال جاری در ۳۳ رشته مهارتی برگزار شده بود که چهار نفر از دریافت کنندگان نقره از این استان در رشته‌های فناوری مد، تولید نان حجیم، طراحی گرافیک و اتصالات و سازه‌های چوبی به اردوی آماده سازی راهیابی به مسابقه های جهانی مهارتی راه یافتند که در سال ۲۰۲۴ در فرانسه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه طرح تابستانه مهارت برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در استان گیلان بیان کرد: طرح تابستانه مهارت برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال با عنوان دوره‌های طرح ایران مهارت و برای گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال با عنوان کارآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد در حال اجراست.

طرح تابستانه مهارت در گیلان به اجرا درآمد

برنامه های هفته ملی مهارت در قالب ۲۸ کلان برنامه از امروز "شنبه" هفتم تا ۱۳ مرداد در مناطق مختلف استان گیلان برگزار می شود، افتتاح کارگاه آموزشی توانمندسازی مربیان، تجلیل از خانواده های معظم شهدای فنی و حرفه‌ای، کارگاه آموزشی آشپزی در طبیعت ویژه خانواده همکاران، مسابقه آزاد مهارتی عکاسی، افتتاح آموزشگاه آزاد و نشست با نماینده ولی فقیه در استان از جمله این برنامه‌ها است.

کد خبر: 62590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =