۴۰ درصد کارگاه‌های تحت پوشش تامین‌اجتماعی گیلان تنها یک بیمه شده دارند

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به آمار کارگران بیمه شده در کارگاه‌های گیلان گفت: ۴۰ درصد کارگاه‌های تحت پوشش تامین‌اجتماعی استان تنها یک بیمه شده دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین‌اجتماعی استان گیلان، کیوان مرتضوی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران تعدادی از خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری استان برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تامین‌اجتماعی به تمامی بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران، گفت: سازمان تامین‌اجتماعی بزرگترین و گسترده‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور است که افزون بر نیمی از جمعیت را تحت پوشش خود دارد. این سازمان به شکل عمومی و غیردولتی بوده و منابع آن توسط بیمه شده و کارفرما از محل حق بیمه‌ها تامین می‌شود .

وی پرداخت ماهانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان تعهدات بلندمدت به ۱۸۰ هزار نفر مستمری‌بگیر را بزرگترین گروه تعهداتی استان از حیث ارقام ریالی برشمرده و افزود: با لحاظ هزینه ۵۰ میلیارد تومانی مقرری بیمه بیکاری و هزینه‌های حوزه درمان این رقم به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در ماه می‌رسد و این درحالی است که منابع درآمدی ناشی از وصول حق بیمه در استان در ایده‌آل‌ترین شرایط حدود ۹۰۰ میلیارد تومان یعنی ۶۰ درصد مبلغ مذکور است.

مرتضوی همچنین با تشریح نسبت پشتیبانی به عنوان مولفه‌ای مهم در نظام بیمه‌ای، سالمندبودن، مهاجرپذیر بودن و میل بالای شهروندان به بازنشستگی‌های پیش از موعد را از عوامل اصلی قرار گرفتن استان گیلان در رتبه انتهایی کشور در این شاخص با عدد ۲/۹ دانسته و افزود: در سالهای اخیر بیش از نیمی از بازنشستگان را ( ۵۲ درصد ) متقاضیان مشاغل سخت و زیان‌آور و گروه‌های پیش از موعد تشکیل داده‌اند.

سرپرست اداره کل تامین‌اجتماعی استان گیلان با تاکید براینکه حیات سازمان با رونق تولید و اقتصاد و حیات کارخانجات گره خورده، بیان کرد: تنها ۸۰۰ واحد کارگاهی در استان بالاتر از ۵۰ نفر بیمه شده دارند. بیش از ۸۰ درصد کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در استان بین یک تا ۵ نفر کارگر دارند که نیمی از این آمار متعلق به واحدهای دارای تنها یک نفر بیمه شده است .

تشریح قوانین بخشودگی جرائم بیمه‌ای و امکان تقسیط مجدد بدهی های تبدیل به حال شده ، اعطای بیش از ۸۴۰۰ وام قرض الحسنه به بازنشستگان ، اعزام ۱۹۵۰ نفر مستمری‌بگیر به سفر زیارتی مشهد مقدس و برگزاری میزهای خدمت با هدف دیدارهای چهره به چهره و در دسترس بودن مدیران برای شرکای اجتماعی از دیگر مباحث مطروحه در این نشست بود .

در حال حاضر حدود ۴۷۵ هزار بیمه شده اصلی و افزون بر ۱۸۰ هزار مستمری بگیر ( که ۱۱۴ هزار نفر آنها بازنشستگان ، ۷۲۰۰ نفر را ازکارافتادگان و ۵۹ هزار نفر بازماندگان هستند ) به اتفاق افراد تبعی خود تحت پوشش تامین‌اجتماعی گیلان هستند که از این بین ۲۷ درصد بیمه‌شدگان اصلی و ۱۷ درصد بازنشستگان را زنان تشکیل می‌دهند .

۱۹ لغایت ۲۵ تیرماه به نام هفته تامین‌اجتماعی نامگذاری شده است .

کد خبر: 61979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =