آغاز به کار تئاتر با کور سوی امید

از زمان آغاز به کار مجدد سالن های نمایشی نزدیک به ۱۰ روز می گذرد با این حال تنها ۲ یا ۳ سالن‌ نمایشی ترجیح دادند که اجراهای خود را از سر بگیرند.

به گزارش آتیه آنلاین، بعد از ماه ها تعطیلی و خاموش بودن چراغ تماشاخانه ها، چند روز پیش تئاتر شهر اعلام کرد که با اجرای سه نمایش کار خود را آغاز می کند اما سایر تماشاخانه ها و کارگردان نمایش ها در این شرایط شروع کار خود را ریسک بزرگی می دانند  که ممکن است بازخورد امیدوارکننده‌ای نداشته باشد و  با وجود صدمات ناشی از چندین ماه تعطیلی، دیگر نمی خواهند تن به ضرر بدهند.

با این حال در مجموعه تئاتر شهر سه نمایش جدید طی روزهای آینده در تالارهای چهارسو، قشقایی و سایه  روی صحنه می‌روند، نمایش‌های «ایوب‌خان» به کارگردانی امیر دژاکام، «یاماها» به کارگردانی کهبد تاراج و «برونسی» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم نمایش هایی هستند که بعد از مدت‌ها وقفه در فعالیت‌های اجرایی به دلیل شرایط کرونایی اجرای خودرا آغاز می‌کنند.

«یاماها» به کارگردانی کهبد تاراج پیش از این ۲ با ر اجرا داشته است اما با توجه به تعطیلات کرونایی آنها منتظر فرصت جدیدی برای اجرا ماندند و اکنون قرار است از اول بهمن‌ماه در سالن قشقایی اجرای خود را آغاز ‌کند و  در صورت استقبال تماشاگران، این اثر نمایشی تا پایان سال به اجرای خود ادامه خواهد داد. کهبد تاراج در آستانه اجرای این نمایش می‌گوید: برای سومین بار ریسک کردیم. چون واقعا مشخص نیست تماشاگری برای تماشای تئاتر بیاید یا نه ولی باید خود را در این موقعیت قرار می‌دادیم و این سکوت چند ماهه را می‌شکستیم.  

از سوی دیگر مرتضی شاه‌کرم نویسنده، کارگردان و بازیگر، نمایش «برونسی» را در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌برد. عبدالحسین برونسی یکی از قهرمانان ملی است که در ایام زندگی‌اش سابقه مبارزاتی علیه شاه داشت و سپس به جنگ علیه دشمن بعثی رفت و در عملیات بدر به مقام شهادت نائل آمد. در این نمایش ۴ موقعیت منفک از هم که به یکدیگر مرتبطند در چهار تابلو به تصویر کشیده می‌شوند. این نمایش ۱۱ بازیگر دارد و از روز پنجشنبه ۲ بهمن ماه ساعت ۱۸ به مدت زمان ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

امیر دژاکام هم «ایوب‌خان» را از شب گذشته روی صحنه آورد. داستان نمایش «ایوب‌خان» در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ می‌گذرد و ماجرای زنی را روایت می‌کند که قرار است همسرش که چند مامور ژاندارمری را زده اعدام شود. این زن به جلو خانه ایوب‌خان که فرد ورزشکار و خیری است آمده تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع‌آوری کند و او را از اعدام نجات دهد. اما ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. در این نمایش  الهام خضرایی‌منش، نسیم داداشی، طاها عابدی، ماهان عابدی، حسام شهیدی، الناز ملک‌پور، غزل جمشیدآبادی، نیوشا امینی، مهدی حوریه، ندا حسینی، زینب تحقیقی، ارمین خزائلی، شایان انجمنیان، مژده عنایتی، سمانه شعاعی، بهرام ابراهیمی گروه بازیگران را تشکیل می‌دهند. این نمایش ۷۰ دقیقه‌ای  است و هر روز ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود.

همچنین تماشاخانه سنگلج هم در این روزها میزبان نمایش پر بازیگر «لبخند باشکوه آقای گیل» می‌شود که میکائیل شهرستانی آن را کارگردانی کرده است؛ این نمایشنامه که از نمونه‌های شاخص ادبیات نمایشی معاصر است توسط اکبر رادی؛ نمایشنامه‌نویس مطرح تئاتر ایران  نوشته شده است. «لبخند باشکوه آقای گیل» تا ۲۷ بهمن اجرا خواهد داشت و احتمال می رود در جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشته باشد.

با وجود اینکه بازگشایی تماشاخانه‌ها با استقبال گروه‌های نمایشی روبرو شده است بازهم شرایط تئاتر اصلا نرمال و طبیعی نیست و باتوجه به بازگشایی سالن‌های نمایشی و نزدیک شدن به آغاز جشنواره تئاتر فجر هنوز تماشاخانه‌های دیگر خبر دقیقی درباره شروع فعالیت‌هایشان اعلام نکرده اند، همچنین تماشاخانه ایرانشهر هم کلا تعطیل است.

کد خبر: 6197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =