توطئه‌ علیه انتخابات بغداد

تلاش‌ها برای به تاخیر انداختن انتخابات سراسری عراق دارای پشت پرده‌هایی است که صرفاً سیاسی نیست، بلکه سناریوهای ضد امنیتی آمریکا هم در ناامن کردن شرایط دخیل هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «ائتلاف سائرون وابسته به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق ضمن هشدار نسبت به تحریم انتخابات پارلمانی آتی، اعلام کرده که زمان برگزاری انتخابات زودهنگام همچنان در ماه ژوئن سال جاری میلادی خواهد بود». این جملات بخشی از متن خبر منتشر شده از سوی رسانه العراقیه در بغداد است. العراقیه در خبری با اشاره به اظهارات «صادق السلیطی» یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون خاطر نشان کرد، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام همچنان ماه ژوئن سال جاری میلادی است و تا به این لحظه هیچگونه تصمیم رسمی برای تغییر این موعد وجود نداشته است.

با نگاهی گذار به وضعیت سیاست داخلی عراق به روشنی میتوان درگیری ساختار دولت بغداد در مواجهه با چند بحران به وجود آمده را مشاهده کرد. حضور نیروهای ایالات متحده به همراه بخشی از سازمان رزم اعضای ناتو در پوشش ائتلاف ضد تروریسم در کنار اقدامات تخریبی دولت واشنگتن باعث تحمیل هزینه‌های هنگفتی به مردم و ساختار سیاسی عراق شده است. اما وضعیت امروزِ دولت «مصطفی الکاظمی» با کاهش قیمت انرژی و صادرات نفت به علاوه بحران کرونا نه تنها روند مثبت و رو به جلویی را تجربه نمیکند، بلکه نمودار بحران در عراق را با روندی افزایشی همراه با تخریب‌های مقطعی همراه کرده است.

مهندسی و تعلیق انتخابات

در همین راستا میتوان به تعویق انتخابات زودهنگام و برگزاری آن در دسامبر اشاره کرد که طی اخبار روزهای گذشته توجه برخی از تحلیلگران عراقی را به خود جلب کرده است. بسیاری از تحلیلگران حوزه رسانه در عراق معتقدند سیاست‌های آمریکا در عراق نه تنها ماهیت اشغالگرانه خود را از دست نداده بلکه دولتمردان واشنگتن کماکان با کارشکنی و اقدامات غیرقانونی فضای عراق را ملتهب نگه داشته‌اند که البته بخشی از این سیاست‌ها به راهبردهای دولت ترامپ برمی‌گردد.

آمریکا و همپیمانان آنها از سال ۲۰۰۳ که با بهانه سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم القاعده وارد عراق شدند تاکنون هر ساله با بهانه‌جویی و یا خلق بحران، حضور خود در همسایگی ایران را تثبیت و تمدید کرده است. به عبارتی دیگر، اخبار مربوط به داعش و اعزام عناصر تروریستی این تشکیلات تکفیری به مرزهای عراق و سوریه از نمونه‌های بارز این قبیل اقدامات از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا و اتاق عملیات این کشور در خاورمیانه است. اشاره به جامعه اطلاعاتی آمریکا هم از آن جهت عنوان می‌شود که به اعتراف مقامات ایالات متحده در گزارش سالانه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(CIA)  به علاوه سایر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور مسئول کنترل، مدیریت و مهندسی سیاست‌های غرب در عراق به شمار می‌آیند.

با وجود لایحه مصوب در پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای ارتش آمریکا از این کشور که در بازه زمانی مشخص به آنها ارائه شده است و از سوی دیگر اقدامات گروه‌های سیاسی و مقاومت در عراق در مقابل اتباع ایالات متحده در هر رده و منصبی از جمله دیپلماتیک، به روشنی میتوان دلایل تحرکات اخیر تروریستی در عراق آن هم با همکاری نیروهای نظامی سنتکام و همچنین تلاش برای تعویق برگزاری انتخابات را درک کرد.

تزریق بحران

در این خصوص برخی از کارشناسان مسائل امنیتی معتقدند هسته مرکزی اطلاعاتی واشنگتن در خصوص عراق نه تنها امروز بلکه از زمان ظهور داعش و کمک به این تشکیلات تکفیری یک اصل روشنی را دریافت کردند و آن خلق بحران به وسیله نیروهای تروریستی نامتقارن در عراق است. بر همین اساس شاخص‌های نامتقارن در ساختار تشکیلات داعش معنی پیدا میکند. واشنگتن بهتر از دولت بغداد این را میداند که برای مدیریت گروه‌های سیاسی و مقاومت در عراق باید از یک تهدید جاری همواره سوء استفاده کند و برای اجرای این سناریو داعش را در مدیریت و کنترل خود نگه داشته است.

تنش میان کردها و دولت بغداد با اهرم‌های مختلفی میتواند روند افزایشی پیدا کند اما آنچه مسلم است وجود یک سازمان تروریستی و عناصری برای هدف قرار دادن هر دو طیف موجود در عراق است. این در حالی است که اخبار شناسایی و دستگیری تیم‌های عملیاتی داعش در کرکوک و دهوک، در همین راستا ارزیابی میشود. حالا صحنه عراق شاهد این مسئله است که غرب برای ادامه بقا و اجرای سیاست‌های خود در عراق باز هم دست به دامن اهرم تروریستی خود یعنی داعش شده است. از طرفی دیگر، برخی ناظران مسائل عراق معتقدند که منطق واشنگتن برای عدم خروج از عراق و نادیده گرفتن مصوبه پارلمان عراق، ماهیت ادامه حضور خود است. یعنی آمریکایی‌های حاضر در عراق خود را ارتش آمریکا و نیروهای سنتکام ندانسته و سازمان رزم آمریکایی حاضر در عراق را در زمره ائتلاف ضد داعش مطرح میکنند.

حالا معاون نخست‌وزیر پیشین عراق روز دوشنبه از تلاش‌ها برای به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی زودهنگام که قرار است در ششم ژوئن آتی برگزار شود، خبر داده است. شبکه روسیاالیوم در گزارشی با اشاره به اظهارات ‌ بهاء الاعرجی، معاون نخست‌وزیر پیشین عراق نوشت‌ که او در توییتی آورده است که نتایج نشست‌های اخیر این بود که انتخابات زودهنگام در ژوئن برگزار نمی‌شود و آن چیزی که اعلام زمان جدید انتخابات را به تاخیر می‌اندازد، اراده‌های پشت صحنه است که به نظر میرسد کمیساریای انتخابات مسؤول این تاخیر خواهد بود.

این درحالی است که مصطفی الکاظمی با نادیده گرفتن همه اقدامات بحران‌آفرین آمریکا در عراق اخیراً اظهار داشت که کشورش از اوضاع دشوار و وضعیت اقتصادی پیچیده‌ای رنج می‌برد که علت آن سوء مدیریت و عدم برنامه‌ریزی طی سال‌های گذشته است. او صراحتاً گفت که «ما خواهان ساختن کشور هستیم و باید جوانانمان را بر اساس فرهنگ زندگی و امید به آینده هدایت کنیم؛ نه نظامی کردن جامعه و فرهنگ مرگ».

اظهاراتی که به اعتقاد برخی از تحلیلگران حوزه عراق نوعی فرار از تعیین و تکلیف مسئله انتخابات و پاسخگویی به احزاب سیاسی این کشور ارزیابی می‌شود. این در حالی است که برخی از کارشناسان سیاسی در عراق معتقدند وضعیت عراق شرایط نامطلوبی را طی میکند و این اصطکاک‌های سیاسی میتواند زمینه‌ساز یک بحران سراسری در عراق باشد که در هر حالت نمی‌توان نقش واشنگتن و هم پیمانان آنها را در این بهم‌ریختگی را نادیده گرفت.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 6126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =