آمریکا با سیاست خصمانه راه به جایی نمی‌برد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک با بیان اینکه براساس اقدامات دولت بایدن عمل خواهیم کرد، گفت: آمریکایی‌ها باید باید از خصومت دست بردارند و بفهمند ایران واقعیت قطعی و کشور قدرتمند منطقه است که می‌خواهد در چارچوب مقررات بین‌المللی با همسایگانش در صلح و آرامش باشد.

به گزارش آتیه آنلاین مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در گفتگو با ایرنا به بررسی مسائل فی مابین ایران و آمریکا پرداخته و گفته: «آنها حرف‌های مثبتی را قبل و بعد از پیروزی انتخابات زدند ولی نمی‌توان روی این حرف‌های مثبت خیلی حساب کرد. زمانی می‌توان روی این حرف‌ها حساب کرد که این صحبت‌ها عملیاتی شود. ما براساس عملی که بایدن نسبت به برجام دارد، تصمیم می‌گیریم و اقدام مقابل را انجام می‌دهیم. بارها هم گفته‌ شده و اعلام کرده‌ایم آمریکا به برجام برگردد و این بازگشت هم کامل و بدون پیش شرط باشد یعنی بدون اینکه بخواهد موضوعات بی‌ربط و با ربط را با برجام مطرح کند.» مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو و صحبت‌های تخت‌روانچی به شرح زیر است:

  • برجام در وضعیت خوبی نیست. دلیلش هم این است که برخی از اعضای برجام به تعهدات خود پایبند نبودند.
  • روابط تجاری ایران باید با دنیا عادی شود و کشورها، روابط تجاری ایران با دنیا را تسهیل کنند. این تعهد، تعهد اعضای برجام نیست بلکه تعهد همه کشورهای ملل متحد است. آمریکا با خروجش از برجام، نقض فاحش انجام داد.  مثلا اگر یک کشوری در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین یا اروپا می‌خواست تعهدات برجامی‌اش که در حقیقت تعهدات مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ را انجام دهد، آمریکا فضای رعب و وحشت ایجاد می‌کرد و اجازه نمی‌داد کشورها به تعهدات‌شان عمل کنند زیرا اگر این کار را می‌کردند از سوی این کشور مورد تنبیه قرار می‌گرفتند.
  • اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام می‌گفتند ما تلاش می‌کنیم ‌تعهدات‌مان را انجام دهیم اما نمی‌توانیم. حالا نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند نتیجه آن برای ما فرقی نمی‌کرد.
  • ایران از ابتدای اجرای برجام به تعهدات خود عمل کرده است. هنگامی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، کشورهای اروپایی با ما تماس گرفتند و گفتند ایران عجله نکند چراکه ما خروج آمریکا را جبران می‌کنیم. ما از همان ابتدا به اروپایی‌ها گفتیم که با خروج آمریکایی‌ها از توافق، توازن در متن برجام بهم خورده است.
  • گفتیم شما این توازن را برقرار کرده و به تعهدات عمل کنید و جبران مافات کنید یا اگر شما این کار را نمی‌کنید، ما این توازن را برقرار کنیم. یک سال صبر کردیم و بعد از آنکه دیدیم هیچ خبری نشد در ادامه مقداری اجرای تعهدات را کاهش دادیم. کاهش تعهدات هم بر مبنای برجام است یعنی یک کار حقوقی براساس متن برجام انجام شد.
  • در ان‌پی‌تی درصدی برای سقف غنی‌سازی وجود ندارد. مشخص است سوختی که برای یک نیروگاه لازم داری و سوختی که برای یک زیردریایی لازم داری، چقدر و با چه درصدی است. تا زمانی که فعالیت‌ها صلح‌آمیز باشد، مشکلی بر اساس ان‌پی‌تی نداریم.

  • اینکه دولت آینده آمریکا چه کار خواهد کرد، نمی‌دانیم. این دولت باید کارش را از روزهای آینده دیگر شروع کند، بعد ازآن می‌توان قضاوت کرد. حرف‌هایی که تاکنون از سوی بایدن و تیم او مطرح شده، صحبت‌های کلی بوده مبنی بر اینکه به اجرای تعهدات‌شان برمی‌گردند ولی نمی‌توان روی حرف‌های مثبت خیلی حساب کرد. زمانی می‌توان روی این حرف‌ها حساب کرد که این صحبت‌ها عملیاتی شود. ما صبر می‌کنیم و عجله هم نداریم. بایدن به کاخ سفید می‌رود و ما منتظریم ببینیم ایشان چه کار می‌کند.

  • آمریکا بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ یکسری تعهدات بین‌المللی دارد. اگر آنها این تعهدات را انجام دهند، ما هم به صورت کامل به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

  • اینکه آمریکا به برجام بازنگردد و تعهداتش را انجام ندهد، ما چه خواهیم کرد، بستگی به این دارد که رویکردش چطور باشد. در این شرایط می‌گذاریم بایدن خود تصمیم بگیرد. فقط این نکته باید روشن باشد که نمی‌شود تعهدات بین‌المللی آمریکا نصف و نیمه اجرا شود. اگر آنها ادعای برگشت به برجام دارند، باید این برگشت همراه با اجرای کامل تعهدات باشد و هیچ حاشیه و شک و شبهه‌ای در آن وجود نداشته باشد.

  • موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به برجام روشن است. ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم. کاهش تعهدات هم بر اساس خود برجام بوده است. در عین حال، مصوبه مجلس را داریم که باید به آن عمل کنیم. یک زمان‌بندی در مصوبه مجلس وجود دارد و ما هم در این مسیر پیش می‌رویم. دیگر بستگی به دولت بایدن دارد که چه تصمیمی بگیرد.

  • در این چند دهه، تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و ناجوانمردانه نسبت به مردم ایران اعمال شده و این تصویری بسیار زشت اما دقیق از دولتمردان آمریکایی در نزد مردم ایران ایجاد کرده است. مردم می‌فهمند چه کسی، چه کار می‌کند. این تصویر برای آمریکا چیز خوبی نیست و برای مردم آمریکا هم خوب نیست که چنین تصویری از دولتمردان آمریکایی در صحنه بین‌المللی وجود دارد.

  • تیم فعلی در سیاست خارجی آمریکا نه تنها اعتیاد به تحریم دارند و هر چند وقت یک بار، تحریمی را اعلام می‌کنند. البته این تحریم‌ها جدید نیست ولی به گونه‌ای وانمود می‌کنند که تحریم جدیدی ایجاد کرده یا لیست را اضافه کرده‌اند. علاوه بر اعتیاد به تحریم، اعتیاد به حرف‌های نامربوط و بی‌اعتبار زدن بخشی از سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا است.

  • آمریکایی‌ها باید از خصومت دست بردارند و بفهمند ایران واقعیت قطعی و کشور قدرتمند در منطقه است که می‌خواهد در چارچوب مقررات بین‌المللی با همسایگان در صلح و آرامش باشد. حالا از آن سوی دنیا، نیروی نظامی بیاورند، هر روز تهدید کرده و مطالبی را عنوان کنند تا منطقه دچار تنش بیشتری شود که تسلیحات زیادی بفروشند و منطقه به انبار سلاح‌های پیشرفته تبدیل شود. آمریکایی‌ها باید یاد بگیرند با سیاست خصمانه راه به جایی نمی‌برند.

  • اینکه چه مسائلی جزو اولویت‌های بایدن هست یا نیست، چندین بار صحبت کرده‌اند. چند موضوع را در سطح بین‌المللی جزو اولویت قرار دادند که یکی تغییرات آب و هوایی است و دیگری، بازگشت به سازمان جهانی بهداشت. آنها این مسائل را به عنوان بازگشت به صحنه بین‌المللی مطرح کرده‌اند و گفتند دولت جدید آمریکا می‌خواهد به چندجانبه‌گرایی برگردد اما در دل این بحث، بازگشت به برجام هم مطرح است. اینکه روز اول یا دهم این کار را انجام دهند، مشخص نیست.

  • مهم نیست آنها چه می‌گویند. چیزی که در برجام آمده مربوط به تحریم‌های هسته‌ای است. شما گفتید تحریم‌های مختلف آمریکا در حوزه حقوق ‌بشر و تروریسم است در حالی که در طول ۴۰ و خرده‌ای سال گذشته تحریم‌های متعددی وضع کردند. برجام روی موضوعات هسته‌ای تمرکز داشت و تحریم‌هایی هم که بر اساس این توافق برداشته شد، در چارچوب تحریم‌های هسته‌ای بودند.

  • اینکه در چند سال گذشته اسم تحریم‌هایی که در برجام آمده بود را عوض کردند، ‌این مشکل ما نیست بلکه مشکل آمریکاست و خودشان باید این مشکل را حل کنند. ما نمی‌توانیم قبول کنیم که طرف مقابل بگوید برجام را اجرا می‌کنیم اما این تعداد تحریم‌ها را برنمی‌داریم چون اسمش عوض شده. این حقه‌بازی است که اسمش را عوض کنیم و بعد از تعهدات شانه‌ خالی کنیم. به ما ربطی ندارد این کار پیچیده است یا نیست و خودشان باید حل کنند

کد خبر: 6050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =