رکوردشکنی پر حاشیه

چند روز است که از برپایی حراج تهران گذشته اما همچنان حاشیه‌های آن ادامه دارد و در مرکز آن فروش ۱۲ میلیارد تومانی نقاشی آیدین آغداشلو قرار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، حراج تهران که بازار اصلی فروش آثار هنرهای تجسمی است، شامگاه ۲۶ دی در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد و مجموع فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان را رقم زد. اما رسیدن به این میزان فروش با شائبه‌های بسیاری مواجه شد؛ در این حراج و در یک اتفاق پیش‌بینی‌ناپذیر اثر «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو که با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، در نهایت با قیمت ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسید و توانست هم رکورد گران‌ترین اثر به فروش رسیده در این حراج و هم عنوان گران‌ترین اثر فروخته‌شده در تمام ادوار حراج تهران را کسب کند.

در واقع در دوره‌های پیشین حراج تهران نیز آثار آیدین آغداشلو ارائه شده بود اما این آثار به قیمتی نزدیک به برآورد حداقلی یا حداکثری به‌فروش می‌رسید اما این بار اثر آغداشلو بیش از ۱۰ برابر برآورد اولیه چکش خورد و در همین راستا  همه بحث‌های گذشته درباره او پس از چندماه دوباره مطرح شد و  اتهام‌هایی مانند  پولشویی که در گذشته درباره حراج تهران مطرح می‌شد دوباره شدت گرفت.

جنجال پیرامون آغداشلو چه بود؟

چند ماه پیش بود که جنبش #من _ هم که به آزار جنسی زنان می‌پردازد در شبکه‌های اجتماعی به‌راه افتاد و در این میان شماری از هنرجویان و روزنامه‌نگاران و... مدعی شدند که مورد آزار جنسی آیدین آغداشلو قرار گرفته‌اند و اینگونه نام  آیدین آغداشلو، در صدر متهمان ماجرا قرار گرفت. با این حال، آغداشلو با انشار بیانیه ای این اتهامات را بی اساس خواند و گفت که حق اعتراض حقوقی را برای خود محفوظ می‌داند. او نوشت که «من قطعا خودم را انسان کاملی نمی‌دانم، اما این ادعای ناروا را قویا رد می‌کنم.»

در واقع آنچه در این میان برخی انتظار داشتند لابد این بود که به دنبال این اتهامات آغداشلو  تا مدتی از سوی  رویدادهای هنری طرد شود اما این انتظار! محقق نشد و حالا برخی معتقدند که رکوردشکنی آغداشلو نیز برای شکستن جو پیش آمده علیه این نقاش بوده و  از پیش برنامه ریزی شده است.

علیرضا سمیع‌آذر، مدیر حراج تهران نیز اینگونه اظهار نظر کرده است: «آنچه ما درباره آقای آغداشلو می‌دانیم این است که او شاکی ندارد، اما خود او چندین فقره شکایت با عنوان افترا و تشویش اذهان عمومی تقدیم دستگاه قضایی کرده است. وی در حال حاضر شاکی است و کسانی که به او تهمت زده‌اند، متشاکی.»

اتهام کپی بودن

یکی دیگر از ابهامات این حراج به کپی بودن اثر آیدین آغداشلو بازمی‌گردد و برخی معتقدند این اثر نوعی کپی برداری از ایده پیرو دال فرانچسکو با نام دوک و دوشس است؛ اتهامی که در گذشته نیز به تعدادی از دیگر آثار آغداشلو هم زده شده اما در مورد تعریف علمی اقتباس، الهام یا کپی کردن و مصداق های آن و اینکه اثر آغداشلو در کدام دسته قرار می گیرد، اتفاق نظری وجود ندارد.

در واقع سیزدهمین دوره حراج آثار هنری تهران را می توان بدون شک یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های برگزاری آن دانست که حواشی و واکنش‌های زیادی در میان افکار عمومی به وجود آورده و  اکنون نه فقط آیدین آغداشلو که حراج تهران نیز با پرسش‌های بسیاری مواجه است.

کد خبر: 6023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =