توسعه تأمین اجتماعی مستلزم افزایش بیمه‌شدگان است

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: توسعه تأمین اجتماعی مستلزم افزایش بیمه‌شدگان با دستمزدهای واقعی و شفافیت بیشتر با استفاده از سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

خسروشاهی در گفت‌گو با آتیه آنلاین افزود: باید طبق سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در راستای افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید برای افزایش منابع و اجرای به موقع تعهدات سازمان اقدام کرد زیرا اجرا و تحقق سیاست‌ها به عنوان یکی از موارد مورد تأکید سازمان است.

او بیان کرد: به تبع ساختار جمعیتی کشور شمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در دهه‌های اخیر ثابت بوده است و رشد فزاینده‌ای در برابر تعداد مستمری‌بگیران و بازنشستگان و تحقق و ایفای تعهدات و مصارف سازمان را نداشته است.

وی ادامه داد: به همین منظور برای توسعه بیشتر سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی با داشتن جمعیت بیش از ۴۵ میلیون نفر باید در مسیر برنامه‌ها و سیاست‌هایی مهمی مانند بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق افزایش شمار بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان حرکت کرد.

تأثیر افزایش شمار بیمه‌شدگان بر تأمین منابع تأمین اجتماعی

رئیس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز افزود: به همین دلیل برنامه‌ها و اجرای تعهدات سازمان متأثر از تعداد بیمه‌شدگان است و باید از طریق تحقق ساختارهای جمعیتی و قوانین حمایت از خانواده و فرزندآوری به این موضوع توجه ویژه شود.

به گفته وی، تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر به دنبال اجرا و پیش‌بینی برخی برنامه‌ها در حوزه قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری است زیرا با تحقق این موضوع تأثیری شگرف بر منابع سازمان و پایداری تأمین اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

او اضافه کرد: به طور یقین تحقق این راهبردها و سیاست‌ها در راستای افزایش منابع و در نهایت ماندگاری و پایداری این سازمان بیمه‌ای، تأمین اجتماعی با این اقدامات، امکان دوام بخشیدن به تعهدات بین‌النسلی خود را در نسل‌های آینده فراهم خواهد کرد.

ضرورت تقویت شرکای اجتماعی برای رشد تولید

خسروشاهی به ضرورت تقویت ارتباط شرکای اجتماعی در راستای توسعه و رشد تولید تأکید کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم برای تأمین به موقع منابع سازمان برای اجرای تعهدات، توجه به مقوله رشد تولید در جامعه است زیرا به هر میزان توسعه اقتصادی در کشور را شاهد باشیم تأمین اجتماعی هم در زمینه جذب بیمه‌شدگان رشد خواهد داشت.

وی به موضوع تحقق شعار سال با نامگذاری «مهار تورم و رشد تولید» نیز اشاره کرد و افزود: اگر ارتباط تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی در زمینه توسعه فعالیت‌های اقتصادی، افزایش تولید و اهمیت دادن به نیروی کار بیشتر شود، این موضوع در زمینه رشد و تقویت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مثمرثمر خواهد بود.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی بیان کرد: البته این موضوع نیاز به یک گفتمان و ایجاد ارزش‌های مشترک بین مفاهیم سازمان و مطالبات جامعه کارگری دارد.

او ادامه داد: به طور یقین قوانین و مقرراتی که در حوزه‌های مختلف کارگری و کارفرمایی تبیین می‌شود اگر با مبانی سازمان منطبق نباشد چالش‌هایی را در نسل‌های آینده ایجاد کند.

خسروشاهی تأکید کرد: این مشکلات می‌تواند معیشت بازنشستگان آینده به عنوان کارگران امروز را تحت تأثیر قرار دهد و تأمین اجتماعی را در راستای ارائه خدمات خود با مشکل مواجه خواهد کرد.

عدم توازن منابع و مصارف تأمین اجتماعی به دلیل سیاست‌های گذشته

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دغدغه‌های مشابه آن بخاطر سیاست‌هایی که در دهه‌های گذشته محقق نشده است سازمان را با مشکل مواجه خواهد کرد و اکنون به نوعی باعث عدم توازن منابع و مصارف در تأمین اجتماعی شده است.

او ادامه داد: به همین دلیل ایجاد گفتمان مشترک، فرهنگ‌سازی و تببین این موضوع که منابع سازمان حق‌الناس و متعلق به جامعه بیمه‌شدگان هستند در تسریع قوانین و مقررات موثر خواهد شد.

خسروشاهی گفت: همچنین این موضوع باعث می‌شود که منافع کارگران و بیمه‌شدگان در سیاست‌گذاری‌ها مدنظر قرار گیرد تا ارتباطی تنگاتنگ بین این دو در حوزه‌های درمانی و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت ایجاد شود.

او افزود: انتظار می‌رود مسئولان فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی و کشوری در این راستا اهتمام داشته باشند زیرا در بند ۹ سیاست‌های ابلاغی تأمین اجتماعی به این موضوع اشاره دارد که هر قانون یا مصوبه‌ای باید پیوست تأمین اجتماعی را داشته باشد.

کد خبر: 59848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =