افزایش دما در اروپا سریع‌تر از سایر قاره‌ها رخ می‌دهد

از ابتدای قرن ۲۰ که داده‌های آب و هوایی قابل اعتماد در دسترس است، اروپا گرمترین تابستان خود را از سر می‌گذراند. این در حالی است که طبق داده‌های موسسه پژوهشی گوتنبرگ این قاره طی ۱۰ سال اخیر به صورت متداومی افزایش دما را تجربه می‌کند. این افزایش دما در مناطق جنوبی قاره اروپا شدیدتر از سایر مناطق رخ داده است. همچنین جریان آب رودخانه‌های اروپا دومین میزان پایین خود را در تاریخ ثبت کردند. به علاوه شرایط خشک در جنوب اروپا پیامدهایی برای کاهش تولید محصولات کشاورزی به همراه خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از ELPAIS؛ مشخصه آب و هوای اروپا در سال ۲۰۲۲ دمای بی‌سابقه بسیار گرم همراه با خشکسالی گسترده و وسیع است. اینها دو مورد از مظاهر بحران اقلیمی هستند که این قاره را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و سال ۲۰۲۲ از نظر افزایش گرما دومین رکورد در سال‌های گرم ثبت شده محسوب می‌شود. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که فقط دمای تابستان را درنظر بگیریم، چرا که مطابق داده‌های آب و هوایی ثبت شده قابل اعتماد قرن بیستم، گرم‌ترین تابستان برای سال ۲۰۲۲ خواهد بود. همچنین در همین دوره غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو که محرک اصلی تغییرات آب و هوایی است نیز به بالاترین حد خود از زمان ثبت این داده‌ها رسیده است.

گزارش وضعیت آب و هوای اروپا در سال ۲۰۲۲ که توسط سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک زیر نظر کمیسیون اروپا تهیه شده است، هشدار می‌دهد: «دما در اروپا دو برابر میانگین جهانی، سریعتر از هر قاره دیگری در حال افزایش است». یکی از دلایل وقوع این پدیده در اروپا با سرعت بیشتر این است که بخش قابل توجهی از این قاره در مناطق نیمه قطبی و قطب شمال قرار گرفته است که سریع‌ترین مناطق در حال گرم شدن کره زمین هستند. علاوه بر این، این قاره شامل بخش زیادی از خشکی است که بیشتر از سطح آب گرم می‌شود و گرما را به خود جذب می‌کند.

بر اساس میانگین دمای پنج سال گذشته، گرمایش زمین در حدود ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن (۱۸۵۰-۱۹۹۰) قرار دارد. در اروپا، این افزایش دما در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن یعنی زمانی که انسان شروع به سوزاندن سوخت‌های فسیلی کرد، به ۲.۲ درجه سانتیگراد رسیده است.

در چنین وضعیتی تغییرات اقلیمی نه تنها نشان دهنده تشدید دمای متوسط است، بلکه افزایش وضعیت‌های شدید آب و هوایی را نیز نشان می‌دهد. مانند موج‌های گرمای متوالی در اروپا که در مراحل اولیه در اسپانیا و ایتالیا تجربه شد. مثال دیگر، خشکسالی شدید است که یک سوم قاره را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گزارش کوپرنیک، خشکسالی اروپا در سال گذشته به اوج خود رسید. علاوه بر این، جریان آب رودخانه‌های اروپا دومین میزان پایین خود را در تاریخ ثبت کردند. کوپرنیک توضیح می‌دهد: «۲۰۲۲ خشک‌ترین سال از زمان شروع رکوردهای تغییرات اقلیمی بوده است و ۶۳ درصد از رودخانه‌های اروپایی دارای جریان آب کمتر از حد متوسط بوده‌اند که برای شش سال متوالی رخ می‌دهد».

در ارتباط با وقوع خشکسالی، اسپانیا به عنوان یکی از نقاط سیاه ظاهر شده است. به گفته «سامانتا برگس»، معاون مدیر خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک، انتظار می‌رود این کشور همچنان کمبود آب را تحمل کند. این متخصص معتقد است که اگر وضعیت تغییر نکند، «احتمالاً» در تابستان مشکلاتی برای دسترسی به آب وجود خواهد داشت و افزود: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که شرایط خشک در جنوب اروپا در بهار و تابستان ادامه خواهد داشت که این امر پیامدهایی برای کاهش تولید محصولات کشاورزی به همراه می‌آورد».

کارلو بوونتمپو، مدیر خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک، خلاصه می‌کند: «اقلیم ما در حال تغییر است و راه‌حل جلوگیری از تشدید این بحران به فاجعه‌بارترین سطح توسط دانشمندان ترسیم شده است؛ که از یک سو، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ضروری است و از سوی دیگر، باید اقدامات سازگار برای پیش‌بینی اثرات منفی افزایش دما و شرایط شدید هواشناسی اجرا شود.» این متخصص هشدار می‌دهد که بحران آب و هوایی عواقب جدی برای اکوسیستم، جوامع و اقتصاد دارد.

کارشناسان تاکید می‌کنند که تابستان گذشته با دمای ۱.۴ درجه بالاتر از میانگین، گرم‌ترین تابستانی بود که تاکنون در اروپا ثبت شده است. البته در اروپا بخش جنوبی این قاره آسیب بیشتری نسبت به سایر مناطق داشته است و تعداد روزهای با شدت گرمایی بالا در این منطقه بیشتر از سایر مناطق اروپا است. با این همه گزارش کوپرنیک نشان می‌دهد که سراسر اروپا تعداد روزهای تابستانی با شدت گرمایی بالا یا شدید، روندی صعودی را طی می‌کند.

این مطالعه همچنین شامل بخشی است که تأثیر شرایط آب و هوایی بر تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان می‌دهد که به طور فزاینده‌ای به عنوان جایگزین‌های اصلی سوخت‌های فسیلی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته شده است. در این میان انرژی خورشیدی بیشترین تأثیر مثبت را داشته است و اروپا بیشترین میزان تابش خورشیدی سطحی در ۴۰ سال گذشته را در سال ۲۰۲۲ دریافت کرده است.

کد خبر: 59316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =