طی ۲۰ سال آینده، ۲۵ درصد جمعیت کشور سالمند می‌شود

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران، با بیان اینکه جمعیت جهان به سمت پیری می‌رود، اعلام کرد طی ۲۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت کشور وارد دوران سالمندی می‌شود.

دکتر حسن آذری‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌نو، ضمن تشریح مشکلات فیزیولوژیکی دوران سالمندی، تشکیل اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی را در سازمان در راستای برنامه‌ریزی منسجم برای پیشگیری از مشکلات سالمندی دانست تا بیمه‌شدگان این دوران زندگی خود را در سلامت سپری کنند.  

وی با بیان اینکه امید به زندگی در دنیا افزایش یافته و تعداد سالمندان در جهان زیاد شده است، افزود: در ایران نیز مانند سایر کشورهای دنیا، امید به زندگی افزایش یافته و سالنامه آماری کشور حاکی از آن است که امید به زندگی در سال ۱۳۳۵ به میزان ۵/ ۳۷ سال بود که این میزان در سال ۱۳۸۵ به طور متوسط به ۷۰ سال رسیده است و به تفکیک جنسیتی، آقایان ۷۲ سال و خانم‌ها ۷۴ سال عمر می‌کنند.

آذری‌پور اظهار کرد: جمعیت بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی، آیینه‌ای از جمعیت عمومی کشور به شمار می‌رود؛ زیرا بیش از نیمی از جمعیت کشور به صورت بیمه‌شدگان اصلی و تبعی زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند. از این‌رو آمار بیمه‌شده‌های سالمند سازمان نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران با اشاره به آغاز سن سالمندی که از ۶۰ سالگی به بعد شروع می‌شود، گفت: طی ۲۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت ایران وارد دوره سالمندی می‌شود که این گروه جمعیتی نیازمند خدمات درمانی و بهداشتی خاص خود هستند. به ویژه اینکه سنین بالای ۶۰ سال شروع ابتلا به بیماری‌های مزمن است و تعداد زیادی از افراد در این دوره سنی به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، اختلالات تنفسی و ... مبتلا شده و برای حفظ سلامتی نیازمند مداخلات درمانی هستند.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن اتفاق‌های دیگری هم در این سنین رخ می‌دهد که بخشی از آن جزو تغییرات فیزیولوژیک دوران سالمندی و بخشی نیز مربوط به مسائل روان‌پزشکی است. برای مثال اگر با توجه به اینکه افراد مسن کمتر در جامعه حضور می‌یابند، چنان‌چه برنامه‌ریزی مرتبی نداشته باشند، احساس انزوا کرده و تصور اینکه کسی به وجود آن‌ها نیاز ندارد، مشکلات افسردگی به سراغ‌ آن‌ها می‌آید.

آذری‌پور ادامه داد: همچنین در زمینه فیزیولوژی نیز این افراد با مشکلاتی مانند اختلالات شناختی، فراموشی‌های موقت یا درازمدت مانند آلزایمر یا دمانس مواجه می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به کاهش حجم عضلات در سنین میانسالی به ویژه اگر فعالیت‌های فیزیکی مناسبی در سنین جوانی و میانسالی نداشته باشند، با سرعت بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه مستعد زمین‌ خوردن و سقوط هستند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی اداره‌کل درمان استان تهران عنوان کرد: همچنین تراکم استخوانی در دوره سالمندی کاهش یافته و پوکی استخوان ایجاد می‌شود و اگر در دوره میانسالی درمان‌های لازم مانند دریافت ویتامین‌ دی و کلسیم برای انجام نشود، در اثر یک حادثه و زمین‌خوردگی، دچار شکستگی لگن و استخوان ران می‌شوند که این اتفاق در این دوران بسیار شایع است. از سوی دیگر در این سنین مشکلات عدم کنترل ادرار چه برای خانم‌ها و نیز آقایان شایع می‌شود.

آذری‌پور افزود: سازمان تامین‌اجتماعی با تشکیل پرونده بیماران مزمن، همواره در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها اقدام کرده است؛ اما با توجه به افزایش جمعیت سالمندان، با تشکیل اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی برنامه‌های مناسبی درحال تدوین و پیاده‌سازی است تا به بیمه‌شده‌ها کمک کند تا ان‌شاءالله سالمندی سالمی داشته باشند.

کد خبر: 5914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =