حفظ منابع تامین‌اجتماعی، هدف تاسیس بیمارستان‌های هیات‌مدیره‌ای

مشاور مدیریت درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی هدف از تشکیل بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی به صورت هیات‌مدیره‌ای را شرح داد و روند تشکیل این نوع مراکز را مرور کرد. به گفته او بیمارستان‌های هیات‌مدیره‌ای بهترین شیوه اداره یک مجموعه درمانی به شمار می‌رود و در صورت برنامه‌ریزی مناسب و برخورداری از اعضای متخصص، می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در منابع و مصارف درمانی ایجاد کند.

محمدحسن شه‌رضایی با اشاره به روند اداره بیمارستان‌ها به صورت هیات‌مدیره‌ای در تامین‌اجتماعی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به رخدادهایی مانند تورم اقتصادی و نیاز به تامین تجهیزات پیشرفته (های‌تک) درمانی هزینه‌های درمان رو به افزایش گذاشت و ضرورت صرفه‌جویی در منابع یا بهینه‌سازی مصارف سازمان تامین‌اجتماعی محور توجه مدیران ارشد سازمان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در این راستا با توجه به اینکه مراکز درمانی ملکی سازمان به صورت متمرکز مدیریت می‌شوند، ایده‌ای شکل گرفت مبتنی بر اینکه بیمارستان‌ها به سمت هیات‌مدیره‌ای پیش روند تا امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها فراهم شود. به ویژه اینکه پیش از آن بیمارستان میلاد که در سال 1380 تاسیس شده بود، به شیوه هیات‌مدیره‌ای اداره می‌شد و این شیوه مدیریت نتایج مثبتی را به همراه داشت. 

مشاور مدیریت درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه این ایده در سال ۱۳۸۳ مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این مدت روش‌های دیگری نیز پیشنهاد شد؛ از جمله مدیریت بیمارستان‌ها به صورت هیات‌امنایی که این طرح به اجرا درنیامد. اما روش‌ اداره بیمارستان‌ها به صورت هیات‌مدیره‌ای در دستور کار سازمان قرار گرفت و مصوبات آن از سوی اعضای هیات‌امنا که در آن زمان شورای عالی تامین‌اجتماعی بود، اخذ شد. 

شه‌رضایی تصریح کرد: در آن زمان شش بیمارستان شامل بیمارستان ولی‌عصر قائمشهر، البرز کرج، بیمارستان ورامین، شهید لواسانی، بیمارستان آیت‌الله کاشانی تهران و بیمارستان لبافی‌نژاد بود به عنوان مرکز پایلوت اجرای طرح در سال 1387 انتخاب شدند و با وجود اینکه برای هریک از این بیمارستان‌ها یک موسسه به ثبت رسید،  اما به‌جز بیمارستان البرز هیچ‌یک وارد طرح هیات‌مدیره‌ای نشدند.

وی ادامه داد: در زمان مدیرعاملی مرحوم دکتر نوربخش، بار دیگر مسئله اداره بیمارستان‌ها به صورت هیات‌مدیره‌ای مطرح و در دستور کار قرار گرفت. آن زمان پیشنهاد بر این بود که سالیانه ۵ بیمارستان به صورت هیات‌مدیره‌ای وارد طرح شوند، اما با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت، امکان توسعه این برنامه میسر نشد.

او با بیان اینکه رویکرد سازمان در زمان دکتر نوربخش، توسعه بیمارستان‌های هیات‌مدیره‌ای بود، عنوان کرد: در آن زمان، قرار بر این شد بیمارستان‌های جدیداحداث زیر پوشش هیات‌مدیره‌ای قرار بگیرند و تعدادی از بیمارستان‌های ملکی نیز به صورت هیات‌مدیره‌ای اداره شوند؛ زیرا دورنمای سازمان این بود که در یک بازه زمانی همه بیمارستان‌های ملکی تبدیل به هیات‌مدیره‌ای شود تا امکان صرفه‌جویی در منابع و مصارف سازمان نیز فراهم شود.

این کارشناس ارشد مدیریت بیمارستان با اشاره به بیمارستان‌های جدید احداثی که به صورت هیات‌مدیره‌ای اداره شدند، افزود: پس از احداث بیمارستان‌های حضرت ابوالفضل بیرجند، زاگرس ایلام، امیرکبیر اهواز و بیمارستان خوی شیوه اداره این بیمارستان‌ها به صورت هیات‌مدیره‌ای شد.

شه‌رضایی با تاکید براینکه هدف سازمان به هیچ‌عنوان کاسته شدن حق‌وحقوق بیمه شدگان از مزایای درمانی در شیوه مدیریت «هیات‌مدیره‌ای» نبود، اظهار کرد: زیرا تصور بر این بود که سازمان می‌خواهد این مراکز را خصوصی کند، اما به هیچ عنوان چنین نگرشی وجود نداشت و تنها درنظر بود که روش اداره بیمارستان‌ها برای حفظ منابع تغییر کند. از این‌رو بیمارستان البرز کرج، به عنوان نخستین مرکزی که به صورت هیات‌مدیره‌ای درآمد، بر اساس قرارداد امتیازهایی برای بیمه‌شدگان تعریف شد. 

وی گفت: قرار بر این شد تمامی خدماتی که این بیمارستان در روش ملکی به بیمه‌شدگان ارائه می‌کرد، در موقعیت جدید نیز ارائه کند و حتی توسعه دهد. همچنین درنظر گرفته شد که هیچ‌کدام از بیمه‌شده‌ها در این بیمارستان فرانشیز پرداخت نکنند و مانند بیمارستان ملکی آن‌ها را پذیرش کنند.

شه‌رضایی ادامه داد:‌ سومین اصل نیز این بود که کارکنان رسمی بیمارستان‌های ملکی، در صورت تبدیل بیمارستان به صورت هیات‌مدیره‌ای، در همان مرکز به فعالیت خویش ادامه داده و از همه مزایای شغلی مانند کارمندان رسمی برخوردار شوند مگر اینکه خود تقاضای انتقالی دهند. برای نمونه در اوان فعالیت بیمارستان البرز به صورت هیات‌مدیره‌ای، حدود ۸۰۰ نیروی رسمی در این بیمارستان حضور داشت که در مدت چند سال برخی بازنشسته و برخی منتقل شده‌اند و اکنون ۲۰۰ نفر از نیروهای رسمی سازمان در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به مزایای اداره بیمارستان‌ها به صورت هیات‌مدیره‌ای تصریح کرد: محدودیت منابع سازمان، جایگزین شدن روش‌های اقتصادی را ضروری می‌کرد تا امکان صرفه‌جویی در منابع و مصارف سازمان فراهم شود. در یک مقایسه می‌توان گفت، مراکز ملکی به صورت متمرکز مدیریت می‌شوند و سازمان برای تمامی مراکز ملکی حساب متمرکز دارد؛ اما وقتی بیمارستان به صورت هیات مدیره‌ای اداره شود، شخصیت اداری، مالی و حقوقی مستقل پیدا می‌کند. در این صورت می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب منابع خود را کسب و هزینه‌های خود را از منابع خود تامین کند. در این راستا سازمان به منظور رفاه بیمه‌شدگان و تامین کسری منابع و نقدینگی موسسه‌ها مصوبه جبران زیان آن‌ها را در هیات مدیره سازمان به تصویب رساند تا بیمارستان‌های هیات‌مدیره‌ای در اداره امور خود مشکلات مالی نداشته باشند. 

مشاور مدیریت درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به بیمارستان‌های هیات‌مدیره‌ای سازمان افزود: درحال حاضر ۷ بیمارستان به صورت هیات‌مدیره‌ای اداره می‌شوند که شامل میلاد تهران، میلاد سلامت البرز، میلاد سلامت خوی، میلاد سلامت ایلام، میلاد سلامت اهواز، میلاد سلامت بیرجند و بیمارستان صدر تهران (گروه پزشکی حکمت) است که به جز گروه پزشکی حکمت، ۱۰۰درصد سهام مالکیت موسسه‌ها متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و سهم سازمان از گروه پزشکی حکمت، ۴۰ درصد است.

انتخاب اعضای هیات‌مدیره بیمارستان‌ها نیازمند تدوین معیار است

شه‌رضایی با بیان اینکه برای انتخاب هیات‌مدیره بیمارستان‌ها نیازمند تدوین معیارهایی هستیم، اظهار کرد: روش هیات‌مدیره‌ای بیمارستان‌ها بهترین روش اداره این مراکز به شمار می‌رود اما این مدیریت نیازمند چند پیش‌شرط است؛ با توجه به اینکه این مراکز تابع قانون تجارت هستند، لازم است در انتخاب اعضای هیات‌مدیره دقت شود و ترکیب اعضای هیات‌مدیره طوری چیده شود تا نیروهایی شامل پزشک، کارشناس اقتصادی، مالی و حقوقی در بین اعضا وجود داشته باشد. همچنین لازم است اعضا با قوانین تجارت و کار آشنایی داشته باشند تا بتوانند در اداره بیمارستان‌های هیات مدیره‌ای موفق شوند.

وی گفت:‌ اگر قانون تجارت و قوانین مربوط به اداره بیمارستان‌های هیات‌مدیره‌ای به درستی اداره شود به طور حتم از نظر تامین منابع و نیز ارائه خدمات مناسب، موفق خواهیم شد و علاوه‌بر آن باید رابطه بین سازمان و بیمارستان‌ها حفظ و تقویت شود تا تصور جدا بودن آن‌ها از سازمان شکل نگیرد.

کد خبر: 5835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =