طرح سازمان بین‌المللی کار برای حمایت از کشاورزان در سریلانکا

بحران اقتصادی به همراه شکست طرح‌های نوآورانه کشاورزی در سریلانکا منجر به خطر ناامنی غذایی حاد برای حدود ۶.۳ میلیون نفر در این کشور شده است. برای کمک به بهبود وضعیت کشاورزان و ایجاد شغل مناسب و درخور برای آنها سازمان بین‌المللی کار طرحی را با عنوان LEED+ اجرایی می‌کند که هدفش توانمندسازی محلی از طریق توسعه و حمایت اقتصادی است و از زنان سرپرست خانوار، معلولان و کشاورزان حمایت می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از سازمان بین‌المللی کار؛ در حالی که سریلانکا با بدترین بحران اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند، افراد و اقشار آسیب‌پذیر، بیشتر به سمت فقر، بیکاری و ناامنی غذایی سوق داده می‌شوند. بحران شدید اقتصادی کلان در سریلانکا باعث کمبود شدید و افزایش قیمت محصولات ضروری از جمله مواد غذایی، نهاده‌های کشاورزی، سوخت و دارو شده است که به شدت فعالیت‌های اقتصادی را به خطر انداخته و تولیدات کشاورزی را با اختلالات عمده مواجه کرده است.

اواخر سال گذشته «برنامه غذایی جهانی» (WFP) هشدار داد که ۳۰ درصد از جمعیت سریلانکا (۶.۳ میلیون نفر) ناامنی غذایی حاد را تجربه می‌کنند و اگر کمک‌های فوری ارائه نشود احتمالاً این میزان بیشتر و وضعیت بدتر خواهد شد.

بر اساس گزارش مشترک ارزیابی محصولات کشاورزی و امنیت غذایی فائو، دو فصل متوالی برداشت ضعیف منجر به کاهش تقریبا ۵۰ درصدی تولید همراه با کاهش واردات غلات غذایی به دلیل محدودیت‌های ارزی شده است. این سازمان پیشتر در گزارشی تاکید کرده بود که با توجه به اینکه حدود ۳۰ درصد جمعیت سریلانکا وابسته به کشاورزی هستند، بهبود ظرفیت تولید کشاورزان در نهایت باعث افزایش انعطاف‌پذیری بخش کشاورزی، کاهش نیازهای وارداتی در وضعیت کمبود ذخایر ارزی و جلوگیری از افزایش گرسنگی خواهد شد.

اکنون در مواجهه با این وضعیت و با حمایت سازمان بین‌المللی کار، اعضای آسیب‌پذیر جوامع کشاورزی در استان شمالی این کشور از طریق تکمیل کار کانال‌های آبی، آبیاری غرقابی و دسترسی زمین‌های کشاورزی به این سیستم‌ها، به صورت پایدار کسب درآمد می‌کنند.

در استان شمالی سریلانکا، بسیاری برای امرار معاش خود به کشاورزی متکی هستند. در این منطقه با مختل شدن بخش کشاورزی از چند جهت، گروه‌های آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده شده کشاورز مجبورند تا با چالش‌های شدیدی در زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم کنند.

پروژه لید پلاس (LEED+) سازمان بین‌المللی کار که هدفش توانمندسازی محلی از طریق توسعه و حمایت اقتصادی است از کشاورزان، زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت، با ایجاد اشتغال کوتاه‌مدت، منبع درآمدی بسیار حیاتی‌ای برای این افراد فراهم می‌کند. از آنجایی که تعمیر و نگهداری معمول زیرساخت‌های کشاورزی که توسط وزارت «انکشاف ارضی» سریلانکا انجام می‌شد به دلیل محدودیت بودجه متوقف شده است، پروژه «لید پلاس» مکانیزمی را برای تکمیل چنین کارهایی ایجاد کرده و تضمین می‌کند که کشاورزان می‌توانند به فعالیت‌های کشاورزی خود در فصل آینده ادامه دهند.

پروژه LEED+ با حمایت «وزارت امور خارجه و تجارت دولت استرالیا» (DFAT) و دولت نروژ اجرا می‌شود و بخشی از برنامه جهانی سازمان بین‌المللی کار برای صلح و انعطاف‌پذیری مشاغل است. این پروژه که هدف نهایی‌اش ایجاد مشاغل مناسب، فراگیر و پایدار و تضمین توانمندسازی جوامع متاثر از بلایای طبیعی و درگیری‌های منطقه‌ایست، یک تلاش اساسی برای توسعه اشتغال مناسب و درخور از طرف سازمان بین‌المللی کار محسوب می‌شود.

کد خبر: 57912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =