دست‌کم ۱۸ نفر در طوفان‌های کالیفرنیا کشته شدند

در آمریکا همزمان با بارش‌های شدید و بی‌سابقه به هزاران نفر از ساکنان کالیفرنیا گفته شد تا خانه‌های خود را ترک کنند. از اواخر دسامبر تا کنون طوفان‌های بی‌امان دست کم ۱۸ کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش آتیه آنلاین؛ به گفته فرماندار کالیفرنیا، حداقل ۳۱ شهرستان از ۵۸ شهرستان این ایالت تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار گرفته‌اند. تعداد تلفات طوفان‌های اخیر در کالیفرنیا همچنان در حال افزایش است و احتمال دارد که بیشتر شود، زیرا به ساکنان گفته شده است که برای آب و هوای بد شدیدتری آماده باشند. بر اساس گزارش‌ها از زمان شروع طوفان‌ها در چند هفته پیش، حداقل ۱۸ نفر در حوادث مربوط به آب و هوا جان خود را از دست داده اند.

بسیاری از مناطق به دلیل خراب شدن جاده‌ها یا رانش سنگ ارتباط جاده‌ای خود را از دست داده‌اند و ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا جاده‌ها بازگشایی شوند.

بر اساس مقاله‌ای در سازمان هواشناسی آمریکا، طوفان‌های کالیفرنیا نسبت به سال‌های اخیر در بخش‌هایی از ایالت باران بیشتری را در مناطق دچار خشکسالی باریده است. از طرف دیگر طی ماه گذشته، کوه‌های این ایالت به میانگین برفی رسیده است که در یک سال دریافت می‌کند.

حداقل پنج دور جداگانه باران و برف کوهستانی از روز بعد از کریسمس، در ایالت گلدن استیت فرو ریخته است، بیش از نیمی از میانگین بارندگی سالانه منطقه (۲۲.۸۹ اینچ)، و همچنین بیشتر از کل ۱۲ ماه سال‌های آبی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ و ۲۰۲۰-۲۰۲۱. از آنجا که زمین خشک توان کمتری در جذب آب دارد در مجموع بارندگی حاصل از این طوفان‌ها سرسام آور بوده و باعث سیل و رانش گل شده است.

اکنون حدود ۵۰ هزار قطعی برق در سراسر کالیفرنیا به وجود آمده است که تقریباً نیمی از آنها در شهرهای سانتا کروز و سانتا کلارا هستند.

خشکسالی شدید و سیل در ایالت کالیفرنیا هر دو پیامد گرم شدن آب و هوا هستند. با افزایش دما، اتمسفر می‌تواند بخار آب بیشتری را در خود نگه دارد. یک جو تشنه، آب بیشتری را از رودخانه‌ها، مخازن و خاک جذب می‌کند که به آن «تقاضای تبخیری» می‌گویند. وقتی جو کاملاً اشباع شد مانند یک اسفنج خیس، منقبض می‌شود و باعث بارش می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در Nature Climate Change منتشر شد، نشان می‌دهد که کالیفرنیا احتمالاً ۲۵ تا ۱۰۰ درصد بیشتر رویدادهای آب و هوایی شدید را تجربه خواهد کرد.

یک رویکرد کلانتر نیز علت سیل‌های اخیر در مناطقی که انتظار آن نمی‌رود را گرم شدن جو می‌داند. جو گرمتر قادر است بخار آب (رطوبت) بیشتری را در خود نگه دارد. هر چه بخار آب در اتمسفر بیشتر باشد، زمانی که بر روی زمین به شکل باران یا برف می‌بارد، بارش سنگین‌تر می‌شود. در سال‌های اخیر بخار آب اتمسفر در سطح جهانی ۱۰ درصد افزایش یافته است که احتمال وقوع سیل در هر قرن را دو برابر کرده است.

کد خبر: 56991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =