راه‌اندازی نسخه‌های الکترونیک در ژاپن

تا کمتر از چند روز دیگر و در سال جدید میلادی ژاپن استفاده از نسخه‌های الکترونیک را در سراسر کشور توسعه خواهد داد. پیش از این و در طرحی آزمایشی در چند نقطه از این کشور تجربه استفاده از نسخه‌های الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است.

از حدود نه ماه پیش وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن چهار منطقه آزمایشی را برای پروژه نسخه الکترونیکی خود انتخاب کرده بود. قرار است تا کمتر از چند روز دیگر و در ژانویه امسال نسخه‌های الکترونیکی در سراسر ژاپن به صورت رسمی راه‌اندازی شود.

هدف از اجرای طرح آزمایشی، بررسی سیستم نسخه الکترونیکی و فرآیند عملیاتی آن و همچنین برطرف کردن مشکلات احتمالی با این سیستم جدید بود. وزارت بهداشت ژاپن در طی اجرای این طرح آزمایشی با موسسات پزشکی و داروخانه‌های علاقه‌مند به استفاده از نسخه‌های الکترونیکی همکاری کرد. اکنون با شروع سال جدید میلادی تمامی نسخه‌ها در سراسر ژاپن به صورت آنلاین و الکترونیکی صادر خواهند شد.

در این نسخه‌های الکترونیکی یک پزشک داده‌های بیمار، از جمله اطلاعات داروهایی را که استفاده می‌کند در یک مرکز داده‌های دولتی ثبت می‌کند. هنگامی که بیمار با کارت بیمه درمانی یا کارت شناسایی و تامین اجتماعی خود به داروخانه مراجعه کرد، داروساز قبل از اینکه داروی تجویز شده را به او بدهد، داده‌های بیمار را بر روی سرور بررسی خواهد کرد.

از نقاط قوت نسخه‌های الکترونیکی این است که از آنجایی که داده‌های مربوط به هر شخص مانند داروهای دیگری که بیمار مصرف می‌کند و خطرات واکنش آلرژیک بیمار بر روی سرور دولتی در دسترس قرار دارد، تجویز بهترین دارو برای پزشکان و داروسازان آسان‌تر و خطرات احتمالی کمتر می‌شود.

البته نسخه‌های کاغذی فعلاً همچنان در دسترس خواهند بود. عمدتا به این دلیل که ادغام فناوری اطلاعات در بسیاری از کلینیک‌ها و داروخانه‌های کوچک در ژاپن کند بوده است و همچنین بسیاری از مردم هنوز کارت مخصوص نسخه الکترونیک را دریافت نکرده‌اند.

نکته مهم دیگری که باید در رابطه با نسخه‌های الکترونیکی در نظر داشت، تجربه حملات سایبری به موسسات پزشکی در سراسر جهان است. به همین دلیل موفقیت سیستم جدید به میزان امنیت سایبری و قدرت آن وابسته است.

کد خبر: 56619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =