جزییات حمایت سازمان تأمین اجتماعی از شرکت‌های دانش‌بنیان

تحقق سیاست‌های کلی سازمان تأمین اجتماعی زمینه حمایت این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان را با هدف رفع موانع توسعه فعالیت آنها فراهم کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با این حمایت‌های تأمین اجتماعی به سمت فناوری‌های نوین و کسب و کارهای با ارزش افزوده حرکت خواهند کرد.

براساس ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی؛ در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود کارفرما باید در قرارداد منعقده مقاطعه‌کار را متعهد کند که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه‌کاران را نزد سازمان بیمه و کل حق بیمه را به این سازمان پرداخت کند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان براساس تفاهم‌نامه در دوره تصدی سیدتقی نوربخش به عنوان مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی انجام شد و اکنون نیز این سازمان در راستای حمایت از این شرکت‌ها برنامه‌های اثربخش حمایتی را در دست اقدام دارد.

با توجه به اینکه حمایت بیمه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تحقق توسعه اقتصادی و اشتغالزایی نقش جدی دارد، تأمین اجتماعی نیز ابزارها و بسترهایی برای ارائه خدمات به این شرکت‌ها فراهم کرده است.

صدور مفاصاحساب برای شرکت‌های دانش‌بنیان

مرتضی شجاع، کارشناس حوزه وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه سازمان به عنوان حامی این شرکت‌ها در سال‌های اخیر فعالیت‌های مستمری داشته است، گفت: حمایت‌های سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان بابت مطالبه حق بیمه قراردادهای این شرکت‌ها البته مستند به ارسال لیست کارگاه و بازرسی است.

وی در ادامه افزود: اکنون براساس بند ۱۹ بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه‌ای مقاطعه‌کاران فعالیت‌های مربوط به صدور مفاصاحساب این شرکت‌ها از سوی تأمین اجتماعی انجام می‌شود.

شجاع ادامه داد: در قالب این فرایندهای مربوط به شرکت‌های دانش بنیان، قراردادها و روال اجرایی در ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی مطرح است و پس از خاتمه به موسسات و شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری ارائه و پس از صدور یک تاییدیه و از آن طرف تخصیص ردیف پیمان در شعبه، مفاصاحساب بدون مطالبه حق بیمه طبق ضرایب ارائه می‌شود.

به گفته او شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط یک مرجع تخصصی‌تر به نام مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، کنترل می‌شوند و در قالب یک سطح دسته‌بندی و مجوز دانش‌بنیان به آنها داده خواهد شد.

فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در قالب تولیدی، خدماتی و نوپا

شجاع با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در قالب فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و نوپا گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه تولیدی و خدماتی سطح یک و دو و شرکت‌های نوپا به نوعی گروه سوم تعریف شده و این شرکت‌ها بابت ارائه خدمات دانش‌بنیان‌ها به سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: بیمه قراردادی این شرکت‌ها می‌تواند در زمان برخورداری از رعایت ماده ۳۸ قانون تأمین‌اجتماعی طبق ضریب محاسبه نشده و مستند به انجام بازرسی اعم از کارگاهی، دفاتر و لیست‌های کارفرما به آنها مفاصا حساب داده شود.

انجام نظام‌مند بازرسی از شرکت‌ها توسط شعبه

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان چهار شعبه در شرق و غرب استان تهران تعیین شده است.

وی اضافه کرد: انتخاب یکی از شعب مراکز در استان‌ها و فعالیت یک کارشناس موظف دانش‌بنیان یا استارت‌آپ به عنوان فعالیت‌های موثر در دیگر مناطق کشور است.

این کارشناس حوزه وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: به همین منظور این افراد به عنوان کارشناسان و راهنمای شرکت‌های دانش‌بنیان مسائل و مشکلات این شرکت‌ها را پیگیری می‌کنند.

بخشودگی جرائم شرکت‌های دانش بنیان

وی اضافه کرد: به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دارای بدهی، بخشنامه‌ای در حوزه اجرائیات برای استفاده از بخشودگی جرائم برای این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ صادر شد.

شجاع همچنی اعلام کرد: با توجه به دو مرحله تخفیف بخشودگی جرائم، سال جاری نیز در راستای اجرای قانون جهش تولید؛ امکان استفاده از این موضوع در مرحله سوم توسط این شرکت‌ها فراهم شده است.

وی درباره حمایت‌های بیمه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اشتغالزایی افزود: عمدتا شرکت‌های نوپا با تعداد پرسنل کم در بخش تجاری‌سازی و اختراعات توسط خود جامعه دانشگاهی ایجاد شده‌اند.

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه کرد: اگرچه اغلب افراد شاغل در این شرکت‌ها از شرایط قانون کار خارج هستند، اما برای پرداخت حق بیمه و برخورداری از حق بیمه و شمولیت سازمان موانع اجرایی ندارند.

اغلب شرکت‌های دانش بنیان در گروه واحدهای نوپا

شجاع با اشاره به اینکه اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه شرکت‌های نوپا هستند، بیان داشت: در دسته‌بندی معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت‌های نوپا امکان استفاده از معافیت بند ۱۹ را ندارند چون این موضوع مربوط به شرکت‌های تولیدی و خدماتی است.

نماینده حوزه بیمه‌ای در کارگروه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان درباره معافیت بیمه‌ای برای این شرکت‌ها نیز گفت: با ارسال لیست بیمه به صورت مرتب توسط شرکت‌ها و همکاری لازم در بازرسی کارگاهی و دفاتر، مطالبه حق بیمه در قراردادها به صورت کامل منتفی است.

شجاع ادامه داد: یکی از حمایت‌های ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از برگزاری جلسه‌ای در سال ۱۳۹۸ تشکیل گروه مجازی با حضور نمایندگان صنفی شرکت‌های دانش‌بنیان، تمام روسای وصول ادارات کل تأمین‌اجتماعی، تمام کارشناسان موظف و نماینده معاونت بیمه‌ای به عنوان مسئول این کارگروه مشترک و نماینده اداره وصول است.

پیگیری مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در بستر تشکیل گروه مجازی

وی در ادامه افزود: در این راستا با طرح مطالب و مسایل شرکت‌های دانش‌بنیان در بستر این گروه، در کوتاه‌ترین زمان این مسایل به واحد اجرایی منعکس تا مشکلات آنها به صورت جدی پیگیری شود.

نماینده اداره کل وصول حق بیمه در شرکت‌های دانش بنیان در سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به دیگر اقدامات در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اضافه کرد: همچنین قانون جهش تولید در اردیبهشت ماه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی دولت به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شده و موارد مربوط به سازمان به صورت جدی پیگیری می‌شود.

به گفته شجاع، یک بند آن ویژه رصد اطلاعات در اختیار وب سرویس‌های اطلاعاتی مشترک بین سازمان تأمین اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با حوزه‌های مربوطه مکاتبات آن انجام می‌شود.

کد خبر: 56533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =