بایکوت انسانیت در یمن

هدف آمریکا از تروریستی خواندن انصارالله مسدود کردن هرگونه کمک‌رسانی و امدادرسانی به مردم یمن است که خروجی آن فاجعه انسانی به بار خواهد آورد.

به گزارش آتیه آنلاین، وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که قصد دارد تصمیم خود مبنی بر درج نام انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی را به کنگره ابلاغ کند. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که وزارت متبوعش تصمیم تعیین انصارالله به عنوان یک گروه تروریستی را به کنگره اطلاع داده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به این اقدام کاخ سفید، در گزارشی عنوان کرد هدف واشنگتن از طرح چنین اقدامی قرار دادن نام عبدالملک الحوثی، (رهبر انصارالله یمن) عبدالخالق بدرالدین الحوثی (از اعضای ارشد انصارالله و برادر رهبر این گروه) و عبدالله یحیی الحکیم (از رهبران ارشد انصارالله) در فهرست تروریست‌های بین‌المللی است.

با نگاهی گذرا به روزنگار اقدامات سیاسی و امنیتی در خصوص بحران یمن و تجاوز آشکار ائتلاف غربی-عربی به سرکردگی عربستان، میتوان از ابعاد مختلف چنین اقدامی آن هم از سوی واشنگتن پرده برداشت. در روزهای ابتدایی اشغال یمن و تجاوز ائتلاف عربی به خاک این کشور شاید کمتر تحلیلگر و کارشناسی در حوزه جنگ و مسائل بین‌الملل میتوانست وضعیت کنونی و روند تحولات در حوزه میدانی، سیاسی و امنیتی در یمن را با کارنامه فعلی تجسم و تحلیل کند.

محاصره به قصد نسل‌کشی  

برآورد جامعه اطلاعاتی غرب که پشتوانه اشراف و اطلاعاتی این اشغال آشکار را برعهده دارد، شکست زودهنگام و حتی در برخی از اسناد نابودی کامل مقاومت مردمی و ارتش یمن در این مواجهه است. اما حالا تحولات میدانی و آمایش رزمندگان انصارالله و ارتش یمن در صحنه کنونی این بحران حاکی از تغییر گسترده و آغاز فصل جدیدی از تحولات در این جغرافیا است.

در روزهای برگزاری عملیات سراسری برای اشغال بندر استراتژیک الحدیده و همچنین فشار نیروهای ائتلاف از محور «مأرب» به علاوه افزایش توان عملیاتی در محور «لَحِج» با هدف سقوط «جغرافیای الحدیده و استان البیضاء» واکنش‌های مختلفی در حوزه دیپلماتیک و رسانه‌ای به شکل گرفت. اما اقدامات انصارالله در جلوگیری از سقوط الحدیده و حتی پیشروی چشم‌گیر در استان مأرب در کنار تثبیت خطوط درگیری در محورهای عملیاتی استان لحج در نهایت منجر به این مسئله شد تا دولت‌های غربی و سرویس‌های اطلاعاتی شریکِ ریاض و ابوظبی حمایت‌های خود را آشکار کرده و یک مهندسی منظم در حوزه دیپلماتیک و اقدامات نظامی را در دستور کار قرار دهند.

در همین راستا بزرگترین محاصره تاریخ در خصوص ملت یمن و همچنین نسل‌کشی آشکار با محور هدف قرار دادن زنان و کودکان در این کشور به اجرا درآمد. این مسئله نه تنها هیچ واکنش بین‌المللی را به دنبال نداشت، بلکه باعث کشته شدن و تحمیل تلفات سنگین، آن هم از مردم بی‌دفاع و زنان و کودکان در این فاجعه شد. یکی از مهمترین شاخص‌های اثرگذار در این نسل‌کشی محاصره ملت بی‌دفاع یمن و جلوگیری از ورود غذا و دارو بود. به عبارتی دیگر یکی از مهمترین دلایل کشته شدن کودکان و زنان در این کشور سوء هاضمه و نبود امکانات پزشکی و دارویی عنوان شد.

از سوی دیگر با رشد روزافزون پیروزی‌های انصارالله در محورهای مختلف عملیاتی و همچنین اقدامات موشکی در هدف قرار دادن عمق عربستان و امارات، ائتلاف عربی و سرویس‌های اطلاعاتی غرب را بر این داشت تا با چند سناریو برای کنترل و هدایت ارتش یمن و نیروهای مردمی به جنگ آنها آمده و این تقابل را به سوی شکست هدایت کنند. در نتیجه ابتدا، موضوع گزارش نماینده ویژه ملل متحد در حوزه حقوق‌بشر در یمن مطرح شد و سپس آتش‌بس موقت با پوشش رسیدگی به مسائل حقوق بشری به اجرا درآمد. پس از اینکه این موضوع نه تنها باعث شکل‌گیری اجماع سراسری در نیروهای قبیله‌ای و بومی یمن در کنار مزدوران عبدربه منصورهادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) نشد، بلکه محاصره با شدت بیشتری درکنار دستور عملیات سراسری برای نابودی زیرساخت‌های امدادی به ائتلاف عربی ابلاغ شد.

در این مرحله جنگنده‌های ائتلاف با هدف قرار دادن کارخانه شیر خشک و همچنین مراکز تولید غذا و دارو نه تنها به دنبال افزایش فشار و اپیدمی این نسل‌کشی در جغرافیای یمن بودند، بلکه تقویت توان عملیاتی مزدوران منصور هادی و قبایل با هدف تعدد و تقویت اقدامات زمینی مرحله بعدی این سناریو برای شکست یمنی‌های بی‌دفاع را شکل داد. در نهایت همه این اقدامات یک محصول معین در زمین یمن برجای گذاشت. اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند متجاوزان عربی و غربی را در محورهای عملیاتی مختلف با شکست رو به رو کنند و علاوه بر این، توان عملیاتی خود در حوزه موشکی آن هم در عمق عقبه لجستیکی آنها یعنی مراکز اقتصادی، نظامی و ترابری عربستان و امارات افزایش دهند.

تلافیِ یک شکست

این تحولات، غرب را بر آن داشت تا دو اقدام مهم دیگر را در سناریوی نوشته شده‌اش در قبال یمن در دستورکار قرار دهد. ابتدا حذف و هدف قرار دادن مناطق و قبیله‌های یمنی که در طرح مصالحه با انصارالله و ارتش تنش‌زدایی کردند و دوم ماجرای دولت موقت هادی و قرار دادن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی واشنگتن بود.

حالا دومین اقدام این مرحله یعنی تروریستی خواندن انصارالله از سوی مایک پومپئو مطرح شده و همین امر واکنش‌های مختلفی را در سطوح مختلف بین‌المللی به دنبال داشت.

در این رابطه برخی از تحلیلگران مسائل مربوط به یمن معتقدند این اقدام آمریکا برای بسترسازی برای آغاز اقدامات بی پروا و نسل‌کشی آشکار در همه سطوح است. از سوی دیگر هدف این اقدام مسدود کردن هرگونه کمک‌رسانی و امدادرسانی به یمن و مردم این کشور در برابر این فاجعه انسانی ارزیابی می‌شود. این مسئله باعث میشود که هرگونه کمک به اشکال مختلف به ارتش و کمیته‌های مردمی، اقدامی تروریستی از سوی دولت مطبوع خوانده شده و در نهایت بتوان در نظام بین‌الملل با آن طبق پورتکل‌های مقابله با تروریسم برخورد شود.

این در حالی است که برخی ناظران مسائل بین‌الملل معتقدند این اقدام از سوی واشنگتن با هدف افزایش فشار حقوقی و سیاسی برای جلوگیری از هرگونه ارتباط با انصارالله و ملت یمن صورت گرفته است. براساس این اقدام همه آنچه ائتلاف عربی و شرکاء غربی آنها در خصوص نسل‌کشی و فجایع انسانی در این کشور به بار آورده‌اند نه تنها امکان پیگیری حقوقی در مورد آن سلب می‌گردد، بلکه کلیت طرح آن در جوامع بین‌المللی غیرممکن میشود. به اعتقاد مقامات واشنگتن این مسئله میتواند با طرح تروریستی بودن ماهیت کمیته‌های مردمی، زمینه‌ساز پیشگیری از پیروزی ارتش یمن و انصارالله شده و همچون اهرمی قدرتمند بستری برای تحقق سناریوهای عملیاتی در این کشور ایجاد کند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 5638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =