سرزنده، پراشتباه و جنگنده؛ آبی و قرمزها در آستانه پرواز

دیدار تماشایی استقلال و پرسپولیس در دربی ۹۴ نشان داد که این دو تیم در آستانه رسیدن به روزهای اوج خود هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، شاید سال‌های سال بود که فوتبال دوستان نمایش خوب و لذت‌بخشی از بازی دو تیم محبوب پایتخت در نبرد شهرآورد به یاد نمی‌آوردند. شهرآوردی که اغلب خسته کننده، کسالت بار و خالی از هر لذت فوتبال بود. معمولا استقلال و پرسپولیس در شرایطی مقابل هم صف آرایی می‌کردند که بیشتر از تصاحب پیروزی به جلوگیری از شکست فکر می‌کردند و همین باعث میشد فوتبال زیبا و هجومی و روانی از دو تیم شاهد نباشیم. دربی نود و چهارم اما شکل و شمایل دیگری داشت. همان دقیقه دوم بازی که ارسلان مطهری توپ را از خط دروازه پرسپولیس رد کرد، نشان از این داشت که این بار قرار است یک دربی تمام عیار و تماشایی و بسیار فوتبالی شاهد باشیم. پیش بینی درستی که در نهایت رخ داد و دربی ۹۴ تبدیل شد به یک مسابقه جذاب که تا ثانیه آخر گل داشت. اغلب وقتی دو تیم استقلال و پرسپولیس به تساوی رضایت می‌دادند، کسی از این نتیجه خوشحال نبود، اما این بار به نظر می‌رسید تماشاگران با وجود اینکه تیم خود را شایسته پیروزی می‌دانستند جدا از هر نتیجه از تماشای یک فوتبال واقعی و مهیج لذت بردند و البته خیالشان آسوده شد که تیم محبوب‌شان فوتبال را درست بازی می‌کند و همین برایشان رضایت به همراه داشت. 

**استقلال؛ جنگجو تا سوت ِ پایان!

تیم استقلال در حالی راهی دربی شد که وضعیت خوبی در جدول رده بندی داشت و با کسب نتایج خوب و پیروزی‌های مهم نشان داده بود استقلال همیشگی نیست و می‌خواهد از دیدار با حریف سنتی خود نیز دست پر خارج شد. ترکیب استقلال در دربی نسبت به دیدار اخیرش مقابل آلومینیوم ۲ تغییر داشت؛ محمد نادری و آرش رضاوند به ترتیب جانشین محمد دانشگر و فرشید اسماعیلی شده بودند.استقلالی‌ها خیلی زود به گل رسیدند تا برای سرخ‌پوشان در همان ابتدا خط و نشان کشیده باشند.

اشتباه و ناهماهنگی در خط دفاعی پرسپولیس فرصت خوبی برای استقلال و ارسلان مطهری به وجود آورد تا این مهاجم با شوت روی پای دیدنی، توپ را با تور دروازه پرسپولیس آشنا کند. بعد از این گل استقلال کاملا عقب کشید. در ادامه هم روی اشتباهات خط دفاعی و همین بی انگیزگی برای گل زدن دو گل دیگر دریافت کرد و کار برایش سخت شد. هر چند استقلالی‌ها در ادامه و پس از اینکه از حریف خود عقب افتادند، تلاش کردند که بازنده این بازی نباشند و در نهایت هم موفق به تساوی کشیدن بازی شدند، اما آنچه اهمیت داشت این بود که نقاط ضعفی در این تیم پدیدار شد که شاید در ادامه راه استقلالی‌ها که این بار انگار سودای قهرمانی در سر دارند، کمک کننده باشد.

صحبت‌های محمود فکری و دیگر مربیان استقلال پس از دربی نشان از این داشت که استقلال از بازی راضی به نظر می‌رسد. البته باید این را در نظر داشت که محمود فکری اگر رضایتی از نتیجه دربی داشته باشد، باید به این دلیل رضایت را احساس کند که به دلیل اشتباهاتش در چیدن نفرات و اشتباهات بعدی با تعویض‌ها، توانست به تساوی برسد. محمود فکری اگرچه با این جملات تعویض‌هایش را توجیه کرد اما واقعیت چیزی نبود که از سرمربی استقلال شنیدیم: «تعویض‌های ما بر اساس این بود که از گلی که زده بودیم محافظت کنیم و همچنین به موقعیت‌های بهتری برسیم.» فکری اما با تعویض‌هایش از سرمایه به دست آمده در بازی محافظت نکرد و تیمش را تا مرز شکست پیش برد.این  یک موضوع مهم بود که استقلال باید آن را در ادامه در نظر داشته باشد و از اتفاقی که در بازی روز گذشته رخ داد درس بگیرد. نکته مهم و مثباآبی پوشان در این مسابقه اما بدون شک جنگندگی تا دقایق پایانی بود. میل به فرار از شکست و تلاشی که تک تک نفرات در زمین کردند تا از این باخت نجات پیدا کنند حداقل یک امتیاز به دست بیاورند، هواداران استقلال را امیدوار کرد که قرار نیست همانند فصل های قبل شاهد تیمی بی انگیزه و خسته و کسل کننده باشند. آن‌ها با تیم خود آشتی کرده‌اند و این به دلیل بازگشت استقلال به جایی است که امروز ایستاده است. 

**پرسپولیس در یک قدمی ِ پرسپولیس همیشگی 

شاگردان یحیی گل محمدی که چند هفته اخیر بسیار پر اشتباه ظاهر شده بودند و هنوز در شوک از دست دادن جام قهرمانی قاره کهن قرار داشتند، می‌دانستند که شکست دادن استقلال می‌تواند سکوی پرتاب دوباره ای برای آن‌ها باشد. پرسپولیس اگر شایستگی خود را در دیدار با استقلال نشان می‌داد، هواداران ناکامی‌های این مدت اخیر را می‌بخشیدند و خود پرسپولیس هم می‌توانست با گرفتن انگیزه ای مضاعف به نبرد لیگ بازگردد.

  پرسپولیس نسبت به بازی گذشته‌اش برابر سپاهان ۲ تغییر برای دربی در ترکیبش ایجاد کرده که سعید آقایی و مهدی عبدی به جای علی شجاعی و امید عالیشاه بازی کردند. گل اول بازی خیلی زود و با اشتباه پرسپولیسی‌ها به ثمر رسید و مثل آبی سرد بر پیکره داغ سرخ پوشان بود. اما این گل زود هنگام انگیزه بازیکنان را بیشتر کرد تا اجازه ندهند جریان بازی و این اتفاقا غیر منتظره تمرکزشان را تحت الشعاع قرار دهد و به یک شکست دیگر منجر شود. پرسپولیسی‌ها اگر چه اشتباهات زیادی در طول این مسابقه داشتند، موقعیت‌های صد در صدی را از دست دادند، گاهی به هم ریخته و عصبی نشان می‌دادند و در دقیقه پایانی پیروزی را با تساوی عوض کردند، اما نشان دادند که همان پرسپولیس خوب و توانمند و فنی هستند که همیشه مدعی است و شایسته فینالیست شدن در آسیا را داشته است.

در نیمه اول پرسپولیس نتوانست تسلط کافی بر بازی پیدا کند اما نیمه دوم متفاوت برای پرسپولیس آغاز شد و این تیم خیلی زود توانست دروازه استقلال را باز کند. پاس بلند از خط دفاعی پرسپولیس و اشتباه مرادمند در زدن ضربه سر موجب شد تا توپ به مهدی عبدی برسد و این بازیکن با یک سرتوپ عالی محمد نادری و عارف غلامی را فریب دهد و با ضربه فنی پای چپ و زمینی دروازه استقلال را باز کند. بعد از این گل هم بازی سردرگم و بی‌برنامه استقلال ادامه داشت و سرخ‌ها به بهترین شکل ممکن از بازی ضعیف حریف بهره بردند و توانستند گل دوم را هم به ثمر برسانند.پرسپولیس بر خلاف احساس نارضایتی گل‌محمدی از بازی، اتفاقاً باید خوشحال باشد. تیمی که به خصوص در نیمه دوم از پرسپولیس دیدیم، نشان می‌داد که گل‌محمدی می‌تواند قرمزها را به روزهای خوب بازگرداند و این بازگشت به اوج شاید زمان زیادی نیاز نداشته باشد. پرسپولیس اگرچه مثل هفته‌های گذشته تن به تساوی داد اما خودش می‌توانست درک کند که تیم بهتری شده و می‌تواند موقعیت خود را به زودی در جدول به دلخواهش تبدیل کند.

**سرخابی‌ها و اشتباهاتشان

اگر بخواهیم نگاهی منصفانه به دربی ۹۴ کنیم، باید اذعان داشته باشیم که شاهد تماشای یک فوتبال خوب بودیم. بازی خوبی که البته توانست اشتباهات هر دو تیم را برای خودشان و تماشاگران شان نمایان کند. اگر پرسپولیسی‌ها در نیمه دوم و پس از اینکه دو بر یک از حریف خود پیش افتادند، دقت خود را کم نکرده بودند و موقعیت های گل خود را به تور دروازه حریف می‌چسباندند، گل ثانیه پایانی مهدی قائدی باعث غافلگیری آن ها نمی‌شد و با دست پر زمین را ترک می‌کردند.

در آن طرف میدان هم سرمربی کم تجربه استقلال، اگر دست به تعویض‌های اشتباه نمی‌زد و بی برنامه نیمه دوم را از دست نمی‌داد، شاید می‌توانست در نیمه دوم هم مانند نیمه دوم فوتبال خوبی را به نمایش بگذارد. اما به هر حال نباید فراموش کرد که بخش مهمی از فوتبال را همین اشتباهات تشکیل می‌دهد. اشتباهاتی که اگر رخ ندهد،  تمام مسابقات با نتیجه مشابه صفر به صفر به پایان می‌رسد و هیچ کس از تماشای فوتبال لذت نخواهد برد.

استقلال و پرسپولیس در بازی روز گذشته نشان دادند که در مسیر رسیدن به روزهای اوج خود هستند و قرار است دوباره شاهد درخشش دو قطب اصلی فوتبال ایران باشیم. عاشقان فوتبال به خوبی می‌دانند که اگر استقلال و پرسپولیس در اوج باشند، چه لیگ زیبا و پویایی انتظارشان را خواهد کشید. 

کد خبر: 5612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =