ساماندهی اشتغال به دنبال تسهیل صدور مجوز کاریابی‌ها

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور ۱۰ روزه مجوز کاریابی‌های غیردولتی داخلی خبر داد. کاریابی‌ها به عنوان حلقه واسط بازارکار و نیروی کار زمینه برقراری و توسعه ارتباط کارجویان در هر سطحی اعم از کارجوی ماهر، دانش‌آموخته و یا کارگران ساده عمل کرده و در این مسیر فعالان این حوزه نیازمند تسریع در صدور محوز کاریابی هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در خصوص صدور مجوز کاریابی‌ها می‌گوید: متقاضیان دریافت مجوز تأسیس کاریابی‌های غیردولتی داخلی برای ثبت درخواست خود می‌توانند به نشانی: http://karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل مرتبط با صدور مجوز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: در صورت عدم بررسی درخواست مجوز کاریابی یا عدم طرح و بررسی در هیئت استانی، مجوز ظرف ۱۰ روز کاری، به صورت خودکار در سامانه صادر می‌شود.

معاون وزیر کار همچنین هدف اصلی این اقدام را بهبود فضای کسب‌وکار و تسهیل در صدور فرآیند مجوز کاریابی‌های غیردولتی داخلی عنوان و اضافه کرد: این سامانه امکان چاپ و ذخیره مجوز، ثبت و بررسی اعتراض به رأی هیئت استانی را برای متقاضیان فراهم کرده است.

کاریابی‌ها حلقه مغفول بازارکار

کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه کاریابی‌ها از حلقه‌های مهم مغفول در بازار کار هستند تصریح کرد: در مدت ماه‌های اخیر اقدامات مهمی برای سهولت فعالیت آنها صورت گرفته است.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل، ابلاغ هفت روزه شدن مجوز کاریابی‌ها و البته پسینی شدن شرط استعلام برای دریافت مجوز کاریابی از جمله اقدامات تسهیلگر در این ارتباط هستند.

چرایی اهمیت توسعه کاریابی‌ها

مراکز کاریابی به عنوان نهاد بین‌ارتباطی شرکای اجتماعی بازار اشتغال از جمله دولت و نهادهای متولی بازارکار، کارفرمایان و کارآفرینان و همچنین نیروی کار در راستای تنظیم سیاست‌ها و ایجاد تعادل در حوزه عرضه و تقاضای نیروی کار نقش مهمی ایفا می‌کنند.

با این استدلال توسعه فعالیت و اثرگذاری حضور این نهادها در بازار کسب و کار الزامی به نظر می‌رسد که بسترسازی جهت تسریع در صدور مجوزهای تاسیس مراکز کاریابی در این شرایط زمینه ساز این توسعه خواهد بود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بر این اساس، توسعه مجوز کاریابی‌ها را در راس سیاست‌های اشتغال این وزارتخانه دانست و گفت: در موضوع اشتغال، همه اقشار جامعه باید با مشارکت خود، معضل بیکاری را رفع کنند و با تسهیلات مشکل اشتغال برطرف نمی‌شود.

ضرورت تقویت قدرت رقابت کاریابی‌ها

معاون وزیرکار سیاست رسمی در بحث کاریابی‌ها را رفع انحصار از این نهادهای حوزه اشتغال برشمرد و گفت: سیاست حداکثری، توسعه مجوز کاریابی‌ها، در راس برنامه ها قرار دارد و این به معنی تقویت این نهادهای است.

کریمی بیرانوند، با اشاره به اینکه ۱۵ الگوی کاریابی در دنیا وجود دارد تصریح کرد: براساس زیست‌بوم، فرهنگ و تمدن کشور ما باید مدل‌های کاریابی‌ها را توسعه دهیم، این نهادهای حوزه بازار اشتغال با قدرت رقابت و اثرگذاری، بیشتر رشد می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: تمام توان خود را به کار می‌گیریم که با کاریابی‌هایی که بحث نخبگان و مهاجرت آنها را دنبال می‌کنند برخورد کنیم، هیچ سرمایه‌ای به اندازه سرمایه انسانی در اقتصاد مهم نیست.

کاریابی‌ها؛ نقاط تمرکز جستجوی شغل برای کارجویان

بر اساس تعاریف قانونی، مراکز کاریابی حلقه پیوند میان جویندگان کار و کارفرمایان بوده و اقداماتی را در راستای جستجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنا کردن آن‌ها با نوع شغل و ارتباط بین آن‌ها و کارفرمایان صورت می‌دهند.

در صورت رونق بازار کار، کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی به لحاظ کاری در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند و از جذب نیروی کار در بنگاه‌ها و کمک به جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب و برقراری ارتباط میان آن‌ها بهره لازم را می‌برند.

هر اندازه که تعادل میان شاخص کمی نیروی کار و یا به عبارتی کارجویان در بازار کار و میزان فرصت‌های شغلی موجود در حوزه کار برقرار نباشد، به همان میزان، اقبال به کارگزاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و اما در شرایط خاص امروز و با جمعیت بالای بیکاران، عملاً نیاز به وجود و عملکرد مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در سطح کشور بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

نقش عمده کاریابی در اشتغال افراد

خروجی یک گزارش در حوزه آمار اشتغال در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که حدود یک سوم جویندگان کاری که از طریق کاریابی‌ها به کارفرمایان معرفی شده‌اند، شاغل شده و مشغول فعالیت هستند.

در سال ۱۳۹۹ از تعداد بیش از ۲۳۵ هزار نفر تحت عنوان جویندگان کار، در حدود ۶۸ هزار نفر با معرفی دفاتر کاریابی به کارفرمایان مشغول به کار شدند و این در حالی است که تعداد کل جویندگان کار معرفی‌ شده به کارفرمایان در این سال بیش از ۳۰۵ هزار نفر بوده و ۴۱۵ هزار فرصت شغلی تعریف شده در قالب فعالیت دفاتر کاریابی وجود داشته است.

در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد جویندگان کار در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۶۷ هزار نفر ذکر شده است که از این تعداد، ۳۵۲ هزار نفر به کارفرمایان معرفی شده و بیش از ۷۷ هزار نفر به کار گمارده شده‌اند.

کد خبر: 56076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =