وضعیت وخیم آموزشی در جهان پس از پایان کرونا

در سومین سال از آغاز همه‌گیری کوید ۱۹ و با وجود گشایش مدرسه‌ها در بسیاری از کشورها، نظام­‌های آموزشی هنوز نتوانسته­‌اند به وضعیت پیش از همه‌گیری بازگردند. بر اساس گزارش جدید یونیسف، حدود ۴۰۵ میلیون دانش‌آموز به مدرسه برگشته‌اند اما هنوز مدارس به طور کامل باز نشده‌اند و بسیاری از دانش آموزان در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ گزارش جدید یونیسف از چند کشور، تأثیر همه‌گیری کووید۱۹ و تعطیلی مدارس، تاثیر آن بر کودکان و همچنین تجزیه و تحلیل به‌روز از وضعیت یادگیری کودکان قبل از همه‌گیری را ارائه می‌کند. این داده‌ها نشان می‌دهد که ۱۴۷ میلیون کودک در طول ۲ سال گذشته بیش از نیمی از ساعات حضوری مدرسه را از دست داده‌اند؛ این مقدار معادل ۲ تریلیون ساعت یادگیری حضوری در سطح جهان است که اکنون از دست رفته است.

هنگامی که کودکان قادر به تعامل مستقیم با معلمان و همسالان خود نباشند، یادگیری آنها آسیب می‌بیند. کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف در این باره گفت: «وقتی دنیا نتواند فرزندانش را آموزش دهد، همه ما رنج می‌بریم». در وضعیت فعلی و با تاثیرات کرونا بر آموزش «این نابرابری فزاینده در دسترسی به یادگیری، می‌تواند آموزش را برخلاف اهداف برابری‌خواهانه به بزرگترین عامل نابرابری اجتماعی تبدیل کند. وقتی کودکان به هیچ وجه تعامل با معلمان و همسالان خود نداشته نباشند، ممکن است از دست دادن توان یادگیری آنها دائمی شود».

علاوه بر داده‌های مربوط به کاهش یادگیری، گزارش یونیسف به شواهدی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند بسیاری از کودکان با بازگشایی کلاس‌هایشان به مدرسه بازنگشته‌اند به طوریکه ۴۳ درصد از دانش‌آموزان مدارس دولتی پس از بازگشایی مدارس در دسامبر ۲۰۲۱، به مدرسه باز نگشته‌اند. تعداد کودکان خارج از مدرسه در آفریقای جنوبی بین مارس ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱ سه برابر شد و از ۲۵۰ هزار دانش‌آموز به ۷۵۰ هزار نفر رسید. در اوگاندا، حدوداً از هر ۱۰ دانش‌آموز یک نفر در ژانویه ۲۰۲۲ پس از دو سال تعطیلی مدارس، به مدرسه مراجعه نکرده‌اند. در مالاوی، نرخ ترک تحصیل در میان دختران در دوره متوسطه ۴۸ درصد افزایش یافته و از ۶.۴ درصد به ۹.۵ درصد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رسیده است. در کنیا، پیمایشی از ۴ هزار نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله نشان می‌دهد که ۱۶ درصد از دختران و ۸ درصد از پسران با بازگشایی مدارس به مدرسه برنگشته‌اند.

کودکان خارج از مدرسه از آسیب‌پذیرترین و به حاشیه رانده‌ترین کودکان جامعه هستند. احتمال کمی وجود دارد که آنها بتوانند بخوانند، بنویسند یا عملیات ریاضی اولیه را انجام دهند. محرومیت آنها از شبکه ایمنی مدارس، در آینده نیز این افراد را در معرض خطر استثمار فزاینده و یک عمر فقر و محرومیت قرار می‌دهد.

در این گزارش آمده است که داده‌های پیش از همه‌گیری از ۳۲ کشور و منطقه نشان می‌دهد که سطح یادگیری در این مناطق بسیار پایین است، وضعیتی که احتمالاً با میزان یادگیری از دست رفته در اثر همه‌گیری تشدید شده است. در کشورهای مورد بررسی، سرعت کنونی یادگیری به قدری آهسته است که برای اکثر دانش‌آموزان هفت سال طول می‌کشد تا مهارت‌های خواندن پایه‌ای را بیاموزند که باید در دو سال به دست می‌آمدند، و ۱۱ سال طول می‌کشد تا مهارت‌های اساسی ریاضی را بیاموزند.

در بسیاری از موارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که بچه‌های مدرسه اصول اولیه خواندن و نوشتن یا حساب را یاد بگیرند. در ۳۲ کشور و منطقه مورد بررسی، یک چهارم دانش‌آموزان کلاس هشتم یعنی حدود ۱۴ سال مهارت‌های خواندن پایه را نداشتند و بیش از نیمی از دانش‌آموزان کلاس دوم، حدود ۷ ساله، فاقد مهارت‌های اولیه محاسبه بودند.

مدیر اجرایی یونیسف در این باره گفت: «حتی قبل از همه‌گیری، مشکلات زیادی در رابطه با یادگیری وجود داشت و با ورود این بیماری همه‌گیر به سال سوم خود، ما نمی‌توانیم به حالت عادی برگردیم. اکنون آموزش رسمی به تلاش بسیار بیشتر نیاز دارد؛ اکنون ما نیاز داریم تا کودکان را وارد کلاس‌های درس کنیم، موقعیت یادگیری آنها را دائما ارزیابی کرده و برای بازیابی آنچه که از دست داده‌اند حمایت لازم را داشته باشیم. همچنین باید اطمینان حاصل کرد که معلمان منابع آموزشی و یادگیری مورد نیاز خود را دارند».

پیشتر یونیسف هشدار داده بود که مقیاس خسارت تحصیلی ناشی از کرونا غیر قابل تحمل خواهد بود. اکنون در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، کاهش یادگیری به دلیل تعطیلی مدارس باعث شده تا ۷۰ درصد از کودکان ۱۰ ساله قادر به خواندن یا درک یک متن ساده نباشند.

کد خبر: 55419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =