فرار به سبک بنیامین

براساس داده‌های موجود، ۵۶ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی معتقدند که انتخابات دور چهارم در این رژیم، به صحنه بروز خشونت‌هایی مانند اتفاقات اخیر علیه کنگره آمریکا تبدیل می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شهرهای اراضی اشغالی شامگاه شنبه بار دیگر شاهد تظاهرات گسترده بود. هدف از این تظاهرات اعتراض به سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شیوه مدیریت بحران کرونا در این سرزمین‌ها و اتهام‌های مطرح‌شده علیه وی در زمینه پرونده‌های فساد عنوان شد.

خبرگزاری فلسطینی سما گزارش داد که بخشی از این تظاهرات در نزدیکی محل اقامت وی در قدس اشغالی و تل‌آویو روی داد. از سوی دیگر، روزنامه عبری معاریو گزارش داد که معترضان اسرائیلی سعی در حمله به محل اقامت نتانیاهو در قدس اشغالی داشتند و موفق به کنترل یکی از ایست‌های بازرسی پلیس اسرائیل در خیابانی نزدیک محل اقامت نتانیاهو شدند. شدت تهدید علیه نتانیاهو به حدی بود که سرویس امنیتی شین بت، بلافاصله در تلاش برای کنترل وضعیت فعلی و عدم حمله معترضان به محل اقامت نتانیاهو، مداخله کرد. طی هفته‌های گذشته هزاران تن در سرزمین‌های اشغالی در برابر اقامتگاه نتانیاهو تجمع کردند و خیابان‌های قدس اشغالی بارها شاهد حضور معترضان به سیاست‌های «بی‌بی» بوده است.

وضعیت هشدار

اوضاع برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چندان به ‌سامان نیست. در پی مخالفت کنست با طرحی که می‌توانست برگزاری چهارمین انتخابات در سرزمین‌های اشغالی را به تعویق بیندازد، رژیم صهیونیستی باید برای برگزاری انتخابات در ماه مارس آینده آماده شود. به این ترتیب، بیست و سومین پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شده و چهارمین انتخابات سراسری در تاریخ ۲۳ ماه مارس برگزار می‌شود. این در حالی است که تا به اینجای کار نیز شیوع پاندمی کرونا دردسرهای بسیاری برای نتانیاهو و دولتش به بار آورده و برگزاری یک انتخابات دیگر می‌تواند کسری بودجه این رژیم را بسیار افزایش دهد.

آنچه اوضاع را جالب‌تر کرده، خبری است که روز شنبه از سوی پایگاه خبری آکسیوس منتشر شد. بنا به این گزارش، کابینه نتانیاهو تنش‌های بسیاری را در حال حاضر از سر می‌گذراند. آکسیوس خبر داد که درخواست نتانیاهو از «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای مقابله با ایران و عدم بازگشت به برجام جدل‌ها و تنش‌های شدیدی در کابینه اسرائیل و در میان دیگر مقام‌ها به دنبال داشته است.

آکسیوس گزارش داد که نتانیاهو و «بنی گانتز»، رهبر حزب آبی-‌سفید و همچنین «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بر سر سیاست‌ها علیه ایران به اختلاف خورده‌اند. مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به وزیر جنگ در مورد ایران گفت: «بر اساس دستورات نخست‌وزیر، مواضع اسرائیل در مورد توافق هسته‌ای ایران فقط توسط نخست‌وزیر  نهایی خواهد شد.» گانتز در جواب این نامه به صراحت اعلام کرده که «نتانیاهو از اختیارات لازم و کافی  برای نهایی کردن و قطعی کردن موضع اسرائیل برخوردار است، اما او نمی‌تواند همه دستگاه‌های امنیتی و جامعه اطلاعاتی را نادیده بگیرد، بعلاوه اینکه پرونده هسته‌ای ایران مسئله شخصی یک نفر نیست.» این امر خود نشان از آن دارد که مسائلی چون برجام همچنان مورد اختلاف سران عالی‌رتبه این رژیم بوده و به نظر می‌رسد که وضعیت بحرانی‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد.

تهدید علیه بی‌بی‌

شورش معترضان آمریکایی علیه نظام قانون‌گذاری این کشور و یورش به ساختمان کنگره این کشور پس‌لرزه‌های بسیاری در پی داشت. به نظر می‌رسد که سناریوی ایجاد تنش در نهادهای قانونی کم‌کم در حال بدل شدن به یک نُرم در سپهر سیاست جهان است. روزنامه سونتاگ روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که پلیس آلمان از افزایش تدابیر امنیتی خود برای حفاظت از پارلمان فدرال و حومه آن به دنبال حادثه حمله به کنگره خبر داد. «ولفگانگ شوبل»، رئیس پارلمان آلمان  خطاب به نمایندگان اعلام کرد: «از پلیس برلین خواستم شمار نیروهای امنیتی در منطقه اطراف ساختمان بوندستاگ را افزایش دهد.» رئیس پارلمان آلمان پیش از این نیز از وزارت خارجه کشورش خواست گزارشی را درباره حادثه یورش به کاخ کنگره آمریکا از سوی معترضان تهیه کند تا درس عبرتی برای پیشگیری از چنین وقایعی شده و پارلمان آلمان نیز از نظر حفاظتی تقویت شود.

این در حالی است که «آویگدور لیبرمن»، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»، هشدار داد که در صورت شکست نتانیاهو در انتخابات پارلمانی پیش رو، احتمال اجرای سناریویی بدتر از هجوم حامیان ترامپ به کنگره آمریکا در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد. وی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت حوادثی که توسط حامیان دونالد ترامپ در ساختمان کنگره رخ داد در مقایسه با اقدامات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صورت احساس باخت در انتخابات ناچیز و غیر قابل مقایسه خواهد بود. وی افزود: « نتانیاهو عملاً در گذشته دستوراتی برای اعلام مخالفت و رد نتایج انتخابات داده است و اکنون نیز کاملاً روشن است که در صورت باخت در انتخابات همان طرحی که در آمریکا پیاده شد و حتی قوی‌تر از آنرا عملی خواهد کرد و برای این کار در حال آماده‌سازی است.»

البته لیبرمن یگانه سیاستمداری در رژیم صهیونیستی نیست که نسبت به چنین موضوعی نگران است. «ایهود باراک»، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل هم روز جمعه در توئیترش نوشت که بنیامین نتانیاهو «دوقلوی سیاسی» دونالد ترامپ، و یک «دروغگوی خودشیفته» و «خودکامه» است که مانند او علیه قانون و سیستم قضایی «فتنه‌انگیزی» می‌کند. «آوی نیسان‌کورن»، سیاستمدار ارشدی که هفته پیش با جدایی از حزب آبی-‌سفید از ائتلاف دولت نیز خارج شد و پست وزارت دادگستری را ترک کرد، روز جمعه ارزیابی کرد که اسرائیل هم احتمالاً شاهد رویدادهای خشونت‌باری مشابه حوادث روزهای گذشته در کنگره آمریکا باشد.

این در حالی است که بنا به آخرین نظرسنجی‌های «روزنامه تایمز آف اسرائیل»، ۵۶ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی محتمل می‌دانند که انتخابات دور چهارم در این رژیم، به صحنه بروز خشونت‌هایی مانند اتفاقات اخیر در واشنگتن منجر شود. ناگفته نماند که نتانیاهو و همسرش اخیراً در پی تظاهرات گسترده در برابر محل اقامتش، به یک مکان امن منتقل شدند. جوروزالم پست گزارش داده که خانواده «بی‌بی» و شماری از همراهانش برای ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به یک اتاق امن تحت نظارت دقیق دستگاه شاباک منتقل شدند.

تنش‌های امنیتی و سیاسی در رژیم صهیونیستی و نبود هیچ آینده سیاسی روشن، پارانویای امنیتی را افزایش داده است. هاآرتص پیشتر گزارش داد که شین بت تلفن همراه آن دسته از معترضانی را که بنا داشتند وارد اقامتگاه نتانیاهو شوند، هک کرده است. بر اساس این گزارش، شین‌بت مجوز لازم برای خواندن پیام‌های معترضان در گوشی‌ها و جستجوی منازل  آن‌ها را بعد از تلاش معترضان در شنبه گذشته برای ورود به اقامتگاه نتانیاهو و همسرش از مقامات مربوطه کسب کرد. شین بت مدعی شده این اقدام برای حفظ امنیت فلسطین اشغالی صورت گرفته و در صورت مشاهده هرگونه تهدید با آن بر اساس قانون برخورد می‌کند.

آنچنان که از شواهد و قرائن برمی‌آید، نتانیاهو نه‌ تنها با کیفرخواست‌های گوناگون و وضعیت اقتصادی و سیاسی شکننده مواجه است، بلکه نگرانی از تکرار حادثه کنگره آمریکا نیز بر سر رژیم صهیونیستی سنگینی می‌کند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 5511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =