ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت:در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه آمده که در اجرای ماده (۲۹) قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت و بند «ت» ماده (۲) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی، ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای کارگران دارای کارفرما و بیمه‌شدگان بدون کارفرما انجام ‌می‌شود.

محمد محمدی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: بند «ز» تبصره (۱۷) بیشتر درباره معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما است و براساس این بند مقرر شد که همه بیمه‌شدگان خاص با ۱۲ گروه شامل رانندگان، زنان سرپرست ‌خانوار، مددجویان، کارکنان مراکز توانبخشی، مربیان مهدکودک، زنبورداران، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد دهک‌بندی شوند.

وی بیان داشت: این گروه‌های تعیین شده براساس دهک‌بندی انجام شده از معافیت‌های بیمه‌ای طبق دهک‌ها استفاده خواهند کرد و طبق تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از تصویب هیأت وزیران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

دهک یک تا چهار از معافیت کامل بیمه‌ای برخوردارند

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: بر اساس بند «ز» تبصره (۱۷) قانون بودجه، دهک یک تا چهار از معافیت کامل برخوردار و میزانی که در طول دوره‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از معافیت‌های بیمه‌ای برخوردار بوده، طبق روال قبلی استفاده می‌کنند.

محمدی بیان داشت: دهک پنجم نیز سه درصد از دهک‌های یک تا چهار کمتر شده و در نهایت برای رانندگان ۱۰.۵ درصد، سایر گروه‌های خاص هفت درصد، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمین مساجد ۱۷ درصد و دهک ۶ به بعد نیز سه درصد کمتر شده، دهک هفتم هم سه درصد کاهش یافته و در نهایت از دهک هشت به بعد معافیت این گروه‌ها منتفی است.

وی اظهار داشت: در قانون و آیین‌نامه پیش‌بینی شده که جایگزینی بابت این افراد صورت گیرد. براساس این آیین‌نامه، در مردادماه سال ۱۴۰۱ پیش‌نویس آیین‌نامه با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است.

محمدی تاکید کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در این خصوص همکاری‌های لازم را انجام داده که پیش‌نویس آن را تدوین و به هیأت وزیران ارسال شد و در نهایت تاریخ یادشده این مصوبه صادر و به سازمان تأمین‌اجتماعی و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است.

محمدی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این زمینه تکالیفی را عهده‌دار شده و حتی یک تکلیف برای سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است.

استفاده بیمه‌شدگان از معافیت‌های بیمه‌ای براساس دهک‌بندی

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طبق تکالیف سازمان تأمین‌اجتماعی، اطلاعات تمام بیمه‌شدگان یادشده و مشمول این طرح از سوی این سازمان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه و این وزارتخانه نیز ظرف ۲۰ روز این افراد را دهک‌بندی کرده و به سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از ارسال لیست مشمولان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در قالب دستور اداری به استان‌ها ابلاغ کرده که هر یک از بیمه‌شدگان یادشده بر اساس دهک‌بندی‌های انجام شده از معافیت‌های تعیین شده استفاده کنند.

محمدی تاکید کرد: طبق امتیاز این آیین‌نامه سازمان تأمین‌اجتماعی و براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، گروه‌های جدید از میان این افراد که تاکنون مشمول این قانون نشده‌ جذب شده تا در گروه‌ها و دهک‌بندی‌ها از معافیت‌ بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

به گفته محمدی، همچنین در این آیین‌نامه حق اعتراض برای افراد بیمه‌شده در نظر گرفته شده و براساس دهک‌بندی وزارت کار اگر بیمه‌شده‌ای معترض باشد، امکان اعلام این اعتراض به سازمان تأمین‌اجتماعی و این وزارتخانه وجود داشته تا بر مبنای زمان‌بندی با حداکثر یک ماهه، این موضوع رسیدگی شود.

بهره‌مندی افراد جدید از معافیت بیمه‌ای

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی براساس گروه‌های دوازده‌گانه متناسب با اعتبار پیش‌بینی شده و صرفه‌جویی در اعمال معافیت‌ها و متناسب با انجام پالایش و ساماندهی، افراد جدیدی را با توجه به هماهنگی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از معافیت‌های بیمه‌ای برخوردار خواهند کرد.

به گفته وی، این دستگاه‌ها پس از اعلام به سازمان تأمین‌اجتماعی در نهایت معافیت افرادی را که در دهک هشت به بعد قرار گرفته منتفی و معافیت کامل افراد جدید را بر اساس دهک‌های تعیین شده مشخص خواهد کرد.

محمدی گفت: همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف است طبق اعلام میزان عمکرد ماهانه از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی، اعتباری که در قانون پیش‌بینی شده را به این سازمان تخصیص داده و در صورت عدم نیاز به اعتبار، نسبت به پیش‌بینی اعتبار موردنیاز برای اجرای معافیت‌های بیمه‌ای در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.

کمک به بیمه‌شدگانی که توان پرداخت حق بیمه کامل را ندارند

وی اظهار داشت: در هیأت دولت موضوع دهک‌بندی براساس مجموع درآمد خانوار یا بابت درآمد خود فرد نیز تعریف شد که در آزمون وسع و دهک‌بندی قرار بر این شد بررسی و تعیین وضعیت درآمد فرد بیمه‌شده مبنا قرار گیرد؛ نه مجموع درآمد خانوار.

وی خاطرنشان کرد: این یک امتیاز بزرگ برای بیمه‌شدگانی بود که فقط درآمد فرد بیمه‌شده را مبنا قرار داده و بر اساس این موضوع مطرح شده در آیین‌نامه هیأت دولت، دهک‌بندی‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی نیز براساس دهک‌بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معافیت بیمه‌ای را انجام دهد.

محمدی معتقد است که بند «ز» تبصره (۱۷) قانون بودجه کمک بزرگی است برای بیمه‌شدگانی که توان پرداخت حق بیمه کامل را نداشته تا بر اساس دهک‌بندی از معافیت‌های بیمه‌ای در اجرای ماده (۷) قانون هدفمندی یارانه‌ها استفاده کنند.

وی بیان داشت: در اجرای ماده (۷) قانون هدفمندی یارانه‌ها که مصوب ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۸۹ و بر اساس بند «پ» آیین‌نامه اجرایی این ماده قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت مجاز به تصمیم‌گیری مشمولیت گروه‌های خاص از محل منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها است.

معافیت بیمه‌ای برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: طبق این ماده قانونی افرادی که توان پرداخت حق بیمه خود به صورت کامل را ندارند اکنون در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل گروه‌های خاص، از طرح معافیت بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد.»

وی به عنوان نمونه بیش از ۸۰۰ هزار نفر راننده را از گروه‌های مشمول بهره‌مندی از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی دانست و گفت: همچنین براساس ساماندهی و پالایش در میان این گروه‌ها افراد زیادی شناسایی خواهد شد.

محمدی ادامه داد: دیگر گروه‌های مشمول کمک دولت که در ماده (۷) این قانون و آیین‌نامه اجرایی از سوی دولت پیش‌بینی شده شناسایی می‌شوند.

به گفته وی، اکنون در راستای اجرای قانون بودجه امسال قرار شده با انجام ساماندهی و پالایش و از محل دهک‌بندی افراد جدید پشت خط مانده شناسایی شده تا از معافیت‌های بیمه‌ای برخوردار شوند.

محمدی بیان داشت: با اجرای این آیین‌نامه افرادی که از قبل بیمه بوده بیمه‌پردازی خود را ادامه داده و افراد جدید هم از این طریق با استفاده از معافیت بیمه‌ای وارد سیستم تأمین‌اجتماعی خواهند شد.

وی ادامه داد: با اجرای دهک‌بندی به طور کامل و با در نظر گرفتن همه گروه‌های هدف مانند رانندگان، زنان سرپرست خانوار، صیادان و قالیبافان و ورود تدریجی آنها، شاید افراد مشمول بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شوند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: اکنون یک میلیون و ۳۱۴ هزار نفر مشمول کمک دولت ماده (۷) قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته در قانون پیش‌بینی شده و با انجام دهک‌بندی از محل ساماندهی یا حذف فرد جدید و ساماندهی و جایگزینی، پیش‌بینی جایگزینی در حدود ۳۰۰ هزار نفر صورت گرفته و افراد جدید پشت خطی مشمول ماده (۷) قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار خواهند گرفت.

اجرای آیین‌نامه معافیت بیمه‌ای از مهرماه

محمدی درباره تأثیر این آیین‌نامه در تأمین منابع پایدار سازمان نیز اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان مجری قانون بوده و قانون نیز تکلیف کرده که این افراد تحت پوشش بیمه با معافیت بیمه‌ای قرار گیرند.

وی اضافه کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی افراد جدید را براساس دهک‌بندی جایگزین کرده و افراد از دهک هشت بالاتر بیمه آنها قطع نشده اما رأساً با پرداخت نرخ کامل بیمه‌ای بیمه‌پردازی داشته و از این طریق افراد جدید شناسایی می‌شوند.

محمدی افزود: این موضوع به نفع افرادی است که توان پرداخت حق بیمه را به صورت یکجا نداشته و در این زمینه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دستگاه‌های مجری این اطلاعات را به سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام می‌کنند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه دستور اداری این آیین‌نامه تدوین شده، ادامه داد: سازمان تأمین‌اجتماعی منتظر دریافت اطلاعات بیمه‌شدگان از سوی وزارت کار بر اساس مهلت تعیین شده در آیین‌نامه است تا پس از ابلاغ آیین‌نامه، اطلاعات بیمه‌شدگان از سوی تأمین‌اجتماعی هم به این وزارتخانه داده تا دهک‌بندی را انجام دهد.

محمدی اظهار داشت: با اعلام اطلاعات و دهک‌بندی از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دستور اداری این آیین‌نامه در سازمان تأمین‌اجتماعی که در مرحله نهایی و امضا قرار گرفته، نهایی شد و اجرای این آیین‌نامه، تا نیمه مهرماه امسال با شناسایی گروه‌های جدید و انجام دهک‌بندی نهایی شد.

هیأت ‌وزیران در اجرای حکم مندرج در بند (ز) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درباره نحوه معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی براساس دهک‌های درآمدی، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را با هدف ساماندهی اقشار تحت پوشش بیمه‌ای مشمول کمک دولت، به تصویب رساند.

گروه‌های هدف آیین‌نامه اجرایی مصوب هیأت ‌وزیران، بیمه‌شدگان فاقد کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی شامل قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار (کددار)، رانندگان حمل‌ونقل عمومی ‌درون شهری و برون‌شهری، خادمین ثابت مساجد، مداحان، کارگران باربر، زنبورداران، صیادان استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، اصناف کم‌درآمد، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و نویسندگان مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌هستند.

همچنین مددجویان و زنان سرپرست‌ خانوار و بدسرپرست تحت پوشش کمیته‌ امداد امام ‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، مربیان مهدکودک و راهنمایان گردشگری مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر گروه‌های هدف این آیین‌نامه هیأت دولت بوده که به موجب قوانین و مقررات مربوطه از معافیت بیمه‌ای برخوردار شده یا می‌شوند.

کد خبر: 54849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =