سراب رونق اقتصادی پس از پایان همه‌گیری کرونا

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اعلام کرد که رونق دوباره مشاغل پس از همه‌گیری کرونا ممکن است متوقف شده و تحت تاثیر تحولات جدید، فشار اقتصادی بر بسیاری از گروه‌های اجتماعی تشدید شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از وبسایت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در حالی که اقتصاد جهانی با خروج از بحران کرونا به سرعت بهبود یافت، اما پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین ضربه تازه‌ای به چشم‌انداز جهانی اقتصاد وارد کرده است که شامل یک بحران اقتصادی و اجتماعی مجدد است، زیرا شوک‌های عرضه در مواد غذایی و انرژی منجر به قیمت‌های بسیار بالاتر و کاهش شدید رشد اقتصادی مورد انتظار می‌شود که هزینه‌های زندگی و ایجاد اشتغال را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با اینکه پیش‌بینی می‌شد پس از همه‌گیری کرونا، وضعیت مشارکت نیروی کار به سرعت بهبود یابد اما نرخ مشارکت نیروی کار و اشتغال در برخی کشورها پایین‌تر از سطح قبل از بحران کرونا باقی مانده است.

گزارش OECD نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها، فشار را بر خانواده‌های کم‌درآمد در بسیاری از کشورهای عضو این سازمان افزایش داده و خانوارهای آسیب‌پذیر که در حال حاضر در بهبود وضعیت اقتصادی خود دچار مشکل شده‌اند، با بزرگترین فرسایش در درآمد واقعی خود مواجه هستند.

داده‌های مربوط به شش کشور بزرگ اروپایی نشان می‌دهد که دو دهک پایین درآمدی مجبور شده‌اند در پاسخ به شوک‌های عرضه در انرژی و غذا، هزینه‌های ۵۰ درصدی بیشتری را متحمل شوند.

همچنین در نتیجه افزایش تورم به ویژه در سه بخش غذا، انرژی و مسکن، دستمزدهای واقعی به خصوص در دهک‌های پایین درآمدی در حال کاهش است. صنایع کم‌دستمزد که قبلاً از همه‌گیری کرونا به شدت آسیب دیده بودند، حتی قبل از فوریه ۲۰۲۲ بسیار کندتر از سایر بخش‌ها در حال بهبود بودند. برای مثال در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، اشتغال در خدمات اقامتی و غذایی در کشورهای عضو این سازمان، به طور متوسط ‌۹ درصد کمتر از دوران قبل از همه‌گیری کرونا گزارش شده است.

کد خبر: 54330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =