دریافت بازنشستگی با 50 هزار تومان در ماه

بیمه روستاییان، عشایر و کشاورزان راهی برای جلوگیری از فقر مطلق در جامعه، فقر سالمندی و همچنین منبع درآمدی هرچند اندک برای بانوان در کشور بوده که از سال 1384 پایه گذاری شده است. افراد با پیوستن و تحت پوشش قرار گرفتن در این صندوق بیمه‌ای می‌توانند با اندک پرداختی در طول ماه بعد از 65 سالگی مقرری و بازنشستگی دریافت نمایند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، آنچه در مورد بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر مغفول مانده ناآشنایی جامعه بزرگ ایرانی از این فرصت برای آینده است چرا که دولت برای حمایت از تحت پوششی‌های این بیمه اجتماعی سهم دو برابری در پرداخت حق بیمه دارد و افراد هزینه ناچیزی را بابت حق بیمه خود در این صندوق بیمه اجتماعی پرداخت می‌کنند.
بیت‌الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان‌ و عشایر از اقدام تحولی در جذب یک میلیون نفر بیمه شده جدید می‌گوید: ما از دولتمردان می‌خواهیم برای این صندوق بیمه اجتماعی و تحت پوششی‌هایش که عمدتاً از افراد ضعیف جامعه هستند بودجه واقعی اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه امسال شش میلیون‌ نفر را هدف‌گذاری کردیم تا تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان‌ و عشایر قرار دهیم، بیان می‌کند: جمعیت کشاورزان، عشایر و روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد که از ۱۸ تا ۵۰ سالگی قادر به عضویت در این صندوق هستند و بر این اساس ۱۰ میلیون نفر از این اقشار شرایط عضویت در صندوق را دارند. اما تا کنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده این صندوق هستند که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال هستند.
برقراری، درخصوص پرداختی حق بیمه از سوی افراد می‌گوید: بیمه‌شدگان با پرداخت حداقل ۵۰ هزار تومان تا حداکثر ۱۳۳ هزار تومان در ماه قادر به عضویت هستند که دولت با پرداخت دو برابری حق بیمه‌شده از اعضای صندوق حمایت می‌کند. افراد تحت پوشش این صندوق بیمه اجتماعی اگر در سال 1401 بازنشسته شوند بین یک تا ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان حق بازنشستگی دریافت می‌کنند. در سطح یک، بیمه شده 50هزار تومان در ماه پرداخت می‌کند و سهم دولت دو برابر پرداختی فرد خواهد بود به این صورت که دولت به‌عنوان کارفرما به ازای فرد بیمه شده در سطوح یک، 100هزار تومان به صندوق واریز می‌کند. سطح دو، 57هزار تومان سهم پرداختی بیمه دارند و دولت برای این گروه 115هزار تومان به بیمه واریز می‌کند؛ این سطوح ادامه دارد تا سطح 8 که بالاترین سطح درآمدی ما خواهد بود که برای این گروه پرداختی بیمه توسط فرد 133هزار تومان و سهم دولت 266هزار تومان است و این تعرفه بیمه ما برای سال 1401 است به همین ترتیب تاکنون ۱۶ هزار نفر از صندوق بیمه عشایر و روستایی بازنشسته شده‌اند و مقرری دریافت می‌کنند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان‌ و عشایر با بیان آنکه بیمه شدگان این صندوق خدمات درمانی را از طریق بیمه سلامت دریافت می‌کنند می‌افزاید: صندوق بیمه عشایر دفترچه بیمه درمانی ندارد و افراد در بحث درمانی تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند. در این صندوق بیمه همچون دیگر بیمه‌های اجتماعی، بیمه ازکارافتادگی به فرد و بیمه ناشی از فوت به بازماندگان هم تعلق خواهد گرفت. افرادی که تحت پوشش صندوق عشایر و روستایی هستند در 8 سطح می‌توانند خود را بیمه کنند. سطح یک شامل پایین‌ترین پرداختی ما است و فرد با کمترین هزینه می‌تواند خود را بیمه کند و به همان میزان اندوخته‌ای که دارد بعد از 15سال و در سن 65سالگی مستمری دریافت کند.
وی می‌گوید: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر براساس این ماده قانونی مکلف شده است پس از تقویت این صندوق توسط دولت، مادرانی را که دارای سه فرزند و بیشتر هستند تحت پوشش رایگان بیمه اجتماعی قرار دهند و در این صورت آنها از تسهیلات این صندوق همچون بازنشستگی بهره‌مند شوند.
به گفته وی، برای این ماده قانونی دو بند نوشته شده است که در بند «الف» آن آمده است: مادران غیرشاغلی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند و ساکن مناطق روستایی و عشایری باشند به صورت رایگان توسط دولت بیمه می‌شوند و حق بیمه این افراد را دولت متقبل خواهد شد. در بند «ب» این قانون هم آمده است که با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده خواهد شد. یعنی به ازای فرزند چهارم دو سال و به ازای فرزند پنجم دو سال دیگر و در مجموع چهار سال به سابقه بیمه مادر افزوده می‌شود.
این مقام مسئول با بیان آنکه بانوان برای دریافت این تسهیلات و انجام فرایند ثبت نام پس از اعلام عمومی باید به کارگزاری‌های صندوق در سراسر کشور مراجعه کنند، می‌گوید: صندوق بیمه عشایر بیش از هزار و 800 مؤسسه کارگزاری در سطح کشور دارد و افرادی که مشمول قانون می‌شوند با شرایطی که در آینده قطعاً اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، می‌توانند برای ثبت نام و استفاده از این تسهیلات اقدام کنند.
برقراری در پایان می‌گوید: برای حفظ حیات صندوق و گسترش دامنه خدمات به کشاورزان، روستاییان و عشایر باید بودجه صندوق به صورت واقعی در بندها و تبصره‌های بودجه سنواتی لحاظ شود که دولت جهادی سیزدهم عزم و اراده جدی در این مهم دارد و در یک سال گذشته این موضوع درحال پیگیری و اجرایی شدن است و باید به این هدف و نقطه از کفایت مستمری برسیم که مستمری پرداختی صندوق حتماً از حقوق مستمری پرداختی کمیته امداد به مددجویان بیشتر شود. سال گذشته سطوح درآمدی مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان صندوق را ۶۰ درصد افزایش دادیم که این مهم موجب افزایش مستمری پرداختی در سنوات آتی خواهد شد و در تلاش هستیم در قالب اصلاحات ساختاری، این روند را تا آخرین مرحله از اصلاح نهایی در دستور کار قرار دهیم.

کد خبر: 54114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =